در اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار گردید؛

نشست بررسی همکاری‌های اقتصادی کشور عمان و استان لرستان

 

IMG_7699.jpg


نشست بررسی همکاری‌های اقتصادی کشور عمان و استان لرستان با حضور مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی عمان و ایران در اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار گردید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: “اسحاق خلفان البوسعیدی” در دومین روز سفر خود به لرستان، در نشست با فعالان اقتصادی لرستان حضور یافت که در این نشست راهکارهای گسترش روابط اقتصادی تجاری بین کشور عمان و استان لرستان مورد بررسی قرار گرفت.

 

IMG_7729.jpg

 

محمد خاکی با تأکید بر رویکرد گسترش همکاری‌های بین‌المللی در دولت یازدهم، اظهار داشت: در همین زمینه اتاق خرم‌آباد هم با استفاده از همه‌ی توان خود تلاش خواهد نمود که از این رویکرد تازه، نهایت استفاده را بُرده و در جهت معرفی توانمندی‌های گوناگون لرستان به کشورهای هدف استفاده نماید.

وی افزود: این نشست هم به واسطه‌ی حضور مدیرکل دفتر هماهنگی‌های اقتصادی عمان و ایران در لرستان برگزار شده و قرار است ضمن آن دو طرف در زمینه‌ی برقراری روابط اقتصادی- تجاری دو طرفه و گسترش آن مذاکره نمایند.

خاکی تصریح کرد: طبیعی است زیرساخت شکلی‌گیری روابط و گسترش آن، در گام نخست نیازمند شکل‌گیری شناخت دو طرفه از اقلیم و امکانات و ظرفیت‌های دو طرف است؛ به همین منظور در برنامه‌های سفر دو روزه‌ی “البوسعیدی” علاوه بر بازدید از ظرفیت‌های گردشگری استان، بازدید از برخیواحدهای تولیدی هم در دستور کار قرار گرفت.

 

IMG_7707.jpg

 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: پتانسیل‌های لرستان در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری بر کسی پوشیده نیست؛ امیدواریم در نهایت این سفر منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های مورد اشاره شود.

محمد خاکی گفت: کشور عمان هم به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در موضوعات مختلف است و زیرساخت‌های مناسبی هم در این زمینه دارد که بر اساس آن‌ها در آینده‌ای نزدیک، اعزام یک هیأت تجاری بازاریابی از لرستان به کشور عمان را تدارک خواهیم دید.

 

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان:

وصف طبیعت لرستان را شنیده بودم

 

IMG_7702.jpg


در ادامه؛ مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان هم با ابراز خرسندی از حضور در لرستان و تشکر از مهمان‌نوازی مردم این استان، اظهار داشت: از آنجا که وصف طبیعت لرستان را شنیده بودم، اصرار داشتم که سفرم به این استان به صورت زمینی به انجام برسد.

“اسحاق خلفان البوسعیدی” با اشاره به روابط دیرینه‌ی دو کشور عمان و ایران گفت: علی‌رغم تاریخ طولانی مناسبات فی‌مابین، متأسفانه روابط اقتصادی این دو کشور ضعیف است که ضرورت دارد هر دو طرف در مسیر تقویت آن بکوشیم.

وی افزود: در راستای تقویت روابط اقتصادی دو کشور بود که تقریباً از 10 سال پیش دفتر همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان در بندرعباس گشایش یافته است.

 

IMG_7690.jpg

 

البوسعیدی با اظهار تأسف از شناخت کم لرستانی‌ها از کشور متبوع‌اش تصریح کرد: حجم واردات عمان به گونه‌ای است که می‌تواند بازار خوبی برای ایران و لرستان تلقی شود که می‌توان از آن به عنوان یک موقعیت خاص برای گسترش روابط دو طرفه استفاده نمود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور عنوان داشت: برنامه‌ی ما این است که تا جایی که می‌توانیم از تکیه بر منابع نفت و گاز دور شویم و مشخصاً با تقویت بخش خصوصی‌ در حوزه‌های دیگر فعالیت جدی‌تری داشته باشد.

 

IMG_7687.jpg

 

اسحاق خلفان البوسعیدی گفت: در حال حاضر سهم نفت و گاز در صادرات این کشور 50 درصد است که امیدواریم بتوانیم باز هم از آن بکاهیم.

بوسعیدی تصریح کرد: در حال حاضر جایگاه عمان در میان 152 کشور، از نظر شاخص اقتصادی، جایگاه بیست‌وششم است.

وی افزود: موقعیت استراتژیک مناسب از حیث دسترسی به آب‌های آزاد، وجود قوانین جامع و حمایتی برای رسیدن به ثبات اقتصادی و جمعیت جوان عمان، از جمله شاخصه‌هایی بوده که باعث گردیده با بسیاری از کشورها از جمله ایران تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا برسانیم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان با اشاره به این‌که از سال 2000 میلادی، سرمایه‌گذاری خارجی در عمان رو به رشد بوده است، گفت: این مسأله را آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند و در سایه‌ی ثبات اقتصادی موجود در این کشور حاصل شده است.

اسحاق خلفان البوسعیدی افزود: بر اساس آنچه گفته شد، آمادگی کامل داریم تا در زمینه‌ی گسترش روابط تجاری اقتصادی با ایران و استان لرستان گام‌های مثبتی برداریم.

 

IMG_7739.jpg

 

IMG_7747.jpg