در کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد بررسی گردید؛

لزوم اصلاح الگوی کِشت برای مدیریت منابع آب لرستان

 

jalase.jpg

 

رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه‌ی این کمیسیون گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر در حوزه‌ی کمبود منابع آب لرستان وجود دارد، اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی یک ضرورت انکارناپذیر است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور با اشاره به بحران آب در حوزه‌ی کشاورزی لرستان اظهار داشت: کاهش نزولات آسمانی، استفاده‌ی بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و… موجب بحران آب در این حوزه شده است؛ همزمان با این شرایط کشاورزان لرستانی 200 میلیون متر مکعب آب بیشتر از حد مجاز برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مشکل در کل کشور وجود دارد، عنوان کرد: این امر موجب شده که 600 دشت آبی کشور با وضعیت بحرانی مواجه و 300 دشت نیز غیر قابل استفاده شوند.

 

img_2801.jpg

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان اینکه استان لرستان یکی از پُرباران‌ترین استان‌های کشور بعد از استان‌های شمالی است، عنوان کرد: با این وجود به طور حتم با ادامه‌ی روند کنونی این استان نیز در آینده‌ی نزدیک دچار بحران آب خواهد شد.

هادی‌پور با بیان اینکه نمونه‌ی بارز بحران آب در استان لرستان دشت کوهدشت است که وضعیت بسیار بدی دارد، ادامه داد: در این راستا برای جلوگیری از بحران آب در حوزه‌ی کشاورزی لرستان باید تغییر الگوی کشت در استان آغاز شود.

وی با تأکید بر این‌که باید کِشت‌های با مصرف بالای آب را در استان تغییر دهیم، افزود: به جای این کِشت‌های آب‌دوست باید از کِشت‌های با مصرف آب پایین‌تر استفاده کنیم.

رییس کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که در حال حاضر برای کشت برنج در استان لرستان بیش از 95 میلیون متر مکعب آب استفاده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که این میزان آب تنها برای پنج هزار هکتار سطح زیرکشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هادی‌پور با اشاره به وجود 199 هزار و 642 هکتار سطح زیر کشت لرستان عنوان کرد: از این میزان 25 هزار هکتار باغات غیر بارور است، ولی با این وجود آب مصرف می‌کنند.

وی بیان داشت: از میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان حدود یک میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می‌شود.

هادی‌پور ادامه داد: کشاورزان لرستانی بیش از 200 میلیون متر مکعب آب را به صورت منفی و بیشتر از میزان آب تولیدی در این حوزه برداشت می‌کنند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون کشاورزان لرستانی سه محصول با مصرف بالای آب یعنی برنج، لوبیا و ذرت دانه‌ای را کشت می‌کنند عنوان کرد: این محصولات در قالب 20 هزار هکتار از اراضی استان کشت می‌شوند.

رییس کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: همچنین این محصولات 254 میلیون متر مکعب آب یعنی 13.2 درصد آب حوزه‌ی کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.

هادی‌پور با بیان اینکه این محصولات 10 درصد سطح زیر کشت کشاورزی لرستان را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: این در حالی است که تنها 4.5 درصد از تولیدات استان را شامل می‌شوند.

وی با تأکید بر جایگزینی محصولات دیگری مانند سیب‌زمینی، جو و چغندر قند به جای این محصولات پر مصرف از نظر آب تصریح کرد: این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه‌ی کشاورزی استان می‌شود.

 

70 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی لرستان هدر می‌رود

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: 70 درصد آب مصرفی در حوزه‌ی کشاورزی لرستان هدر می‌رود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، حسن‌رضا حقی‌آبی نیز در این جلسه با بیان اینکه متوسط بارش باران در استان لرستان در سال 80 حدود 580 میلی‌متر مکعب بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که این میزان طی سال 92 – 91 به 542 میلی‌متر مکعب کاهش یافته است.

 

haghi abi.jpg

 

وی میزان آب تولیدی کنونی در لرستان را 12.5 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این میزان پیش از این 13.5 میلیارد متر مکعب بوده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان بیان داشت: این میزان آب تولیدی لرستان در پایین‌دست استان و در پشت سدهای دِز و کرخه جمع می‌شوند.

حقی‌آبی با بیان این‌که هم‌اکنون میزان آب‌های زیرزمینی استان نیز در آستانه‌ی صفر شدن قرار دارند، عنوان کرد: هم‌اکنون دشت‌های آب لرستان مانند دشت کوهدشت، رومشکان و… در حال خشک شدن هستند.

وی با تأکید بر تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی لرستان تصریح کرد: در غیر این صورت با وضعیت بحرانی در بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با تأکید بر تغییر الگوی کشت کشاورزی لرستان به شکل آب‌محور ادامه داد: هم‌اکنون میزان راندمان آب در بخش کشاورزی لرستان تنها 30 درصد است.

حقی‌آبی تصریح کرد: این در حالی است که 70 درصد آب در این حوزه به دلیل انتقال، توزیع و عدم استفاده از روش‌های صحیح آبیاری به هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ قانون جامع و مدونی برای تغیبر الگوی کشت نداریم، افزود: در حال حاضر 93 درصد از آب تولیدی لرستان در حوزه‌ی کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که راندمان آبیاری در این حوزه تنها 30 درصد است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با اشاره به روش‌های مورد نیاز برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان عنوان کرد: توسعه‌ی شرکت‌های سهامی زراعی، توسعه‌ی مکانیزاسیون، یکپارچه‌سازی اراضی و… باید به طور حتم در دستور کار قرار گیرد.