به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی لرستا ن ؛ عباس کشاورز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان که در اتاق لرستان برگزار شد گفت : لرستان با پوشش جنگلی فراوان دشت چندان وسیعی ندارد، اما آب کشاورزی زیادی دارد که بیشتر برای استان‌های پایین دست مصرف می‌شود، به دلیل دارا بودن خاک حاصلخیز و پوشش جنگلی قدیمی باید به کشاورزی دیم در لرستان اهمیت داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی لرستان را یکی از مستعدترین استان های کشور در تولید نخود دیم دانست و گفت: این استان به همراه 2 استان دیگر به عنوان پایلوت محصول انتخاب شده‌اند و سند دیم کشور باید تهیه شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه صادرات بازارهای «پول‌دار» را ازدست‌داده‌ایم گفت: سهم ما در این حوزه در اتحادیه اروپا کاهش پیداکرده است.
کشاورز با اشاره به صادرات کالاهای ایران به کشور عراق نیز گفت: صادرات ما به این کشور نیز به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی است.
وی با تأکید بر اینکه این شرایط بسیار شکننده است و دولت و بخش خصوصی باید راه‌حلی در این زمینه پیدا کنند گفت: برخی از صادرکنندگان کشور نیز مشتریان خاص خود رادارند و توانسته‌اند که آن‌ها را حفظ کنند اگرچه تعداد این صادرکنندگان نیز زیاد نیست.
کشاورز پسته، خرما و کشمش را از با ارزش ترین محصولات صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سیب صادر می‌ شود اما پایداری ندارد و صادرات این محصول با یک معامله برد برد گره خورده است.
وی بیان کرد: در مرکبات نتوانسته ایم صادرکننده باشیم اما زعفران کماکان بزرگترین محصول صادراتی کشور محسوب می شود.
ایشان وضعیت صادرات در حوزه گیاهان دارویی را نامناسب خواند و گفت: در حوزه سبزیجات و محصولات زراعی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه و خیار وضعیت خوبی داریم.
کشاورز با اشاره به اینکه 70 درصد سیب زمینی به عراق صادر می ‌شود، گفت: در حال حاضر صادر کنندگان در کشور وجود دارد که مشتریان خاص خود را حفظ کردند اگرچه تعدادشان زیاد نیست.
وی ادامه داد: اگر صادر‌کنندگان با نظم، از مزرعه تا بازار مصرف را تنظیم کنند می توانیم به خط اول صادرات برگردیم.
وی گفت: برخی از کالاهای ایران در لیست صادرات دنیا قرار ندارند( دوغ، بستنی) اما در لیست صادرات کشور قرار گرفته اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی آسیب شناسی در حوزه صادرات را یکی از راهکارهای برطرف کردن مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی و طرح هدفمند کالای صادراتی باید در دستور کار قرار گیرد بازارهای هدف را شناسایی و استانداردهای لازم را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: با ورود فن آوری نوین کشاورزی در کشور امکان تولید هر محصولی وجود دارد.

 

#اتاق_بازرگانی_لرستان