استاندار لرستان:

بخش خصوصی باید زیرساخت‌های ذهنی را فراهم کند

استاندار لرستان در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: با جمع‌بندی و گفت‌وگوی دو طرفه‌ می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

 

IMG_4694.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند که در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: با وجود اینکه همه به جاذبه‌های گرشگری در لرستان واقف هستند، اما صنعت گردشگری این استان تاکنون بر اقتصاد ما اثر مطلوبی نگذاشته است و این نشان‌دهنده‌ی این است که دولت و بخش خصوصی وظایف خود را به درستی مشخص نکرده‌اند.

بازوند با تأکید بر اینکه دولت باید زیرساخت‌های سخت‌افزاری و عمرانی را فراهم آورد، تصریح کرد: بخش خصوصی نیز بایستی زیرساخت‌های ذهنی را در استان فراهم کند که در این راستا کار این بخش به مراتب سنگین‌تر و مهم‌تر از دولت است.

وی با انتقاد از اینکه توقعات ما از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در سال گذشته محقق نشده است، اظهار داشت: امیدواریم در سال‌جاری مشکلات این حوزه مرتفع شود و به اهداف عالیه‌ی خود نائل شویم.

وی به برقراری پرواز خرم‌آباد به عسلویه و بالعکس اشاره کرد و گفت: هدف ما معرفی لرستان به مهندسانی بود که در کارگاه‌های سخت و خشن عسلویه کار می‌کنند تا در اوقات فراغت خود، استان ما را برای استراحت برگزینند که متأسفانه بخش خصوصی در این راستا یک گام هم برنداشت.

 

houshang bazvand.JPG

 

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان خواستار برگزاری جشنواره‌ی معرفی توانمندی‌های سرمایه‌گذاری استان در بوشهر شد و خطاب به مدیران ادامه داد: به جای رفتن به شمال کشور، به عسلویه بروید و زیرساخت‌های ذهنی را فراهم کنید.

بازوند، از برقراری پرواز مستقیم خرم‌آباد-نجف در اردیبهشت‌ماه جاری خبر داد و گفت: خرم‌آباد بهترین مسیر برای گردشگران مذهبی‌یی است که از نجف قصد رفتن به مشهد را دارند. ورود بخش خصوصی در این رابطه ضروری است.

 

IMG_4659.JPG

 

وی با تأکید بر اهمیت زیرساخت‌های ذهنی و فرهنگ‌سازی عمومی در جذب گردشگر ادامه داد: با بالابردن آستانه‌ی تحمل، می‌توانیم یک گام مهم برای گردشگری برداریم و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم باید نقایص موجود در صنعت گردشگری استان را شناسایی و مرتفع کند.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: حاضریم به کسانی که در حوزه‌ی صنایع‌دستی در راستای توسعه‌ی گردشگری استان ایجاد اشتغال می‌کنند، تسهیلات 80 میلیون تومانی با سود 4 درصد اعطا ‌کنیم.

 

IMG_4660.JPG

 

بازوند در همین زمینه مشخصاً به صنعت ورشو اشاره و یادآوری کرد: بروجرد باید مرکز ورشوشناسی کشور باشد و امکانات و تسهیلات لازم برای این منظور بایستی فراهم شود و اعلام و تأکید می‌کنیم همه‌ی روستاهایی که هدف گردشگری هستند، به اهالی آن‌ها برای ساخت خانه کاشانه تا سقف 60 میلیون تومان تسهیلات و وام بانکی پرداخت شود.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی بایستی زیرساخت‌های ذهنی را فراهم کند و اگر همه با شعار “من برای گردشگری چه کار کردم” پیش بروند، مشکلات صنعت گردشگری مرتفع خواهد شد و در این صورت شاهد حضور سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و… در لرستان هم خواهیم بود.

رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان تأکید کرد: توسعه‌ی صنعت گردشگری با ورود بخش خصوصی امکان‌پذیر است؛ چرا که 70 درصد این مهم بر عهده‌ی آن‌هاست.

 

IMG_4653.JPG

 

بازوند گفت: اگر در سال 94 به هم کمک کنیم، می‌توانیم تحرک خوبی در صنعت گردشگری لرستان به وجود آوریم؛ لازمه‌ی این کار نیز فارع شدن اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از برنامه‌های روزمره است، این اداره‌کل باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی هموار کند و با اداراتی که برای این صنعت مشکل ایجاد کرده‌اند، وارد مذاکره شود.

وی با تأکید بر اینکه موانع و مشکلات لرستان نباید به گوش بخش خصوصی برسد تصریح کرد: رونق صنعت گردشگری موجب می‌شود بار زیادی از اقتصاد استان را این حوزه به دوش بکشد.

 

مدیرعامل شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا:

انیمیشن، دومین صنعت پولساز دنیا تا سال 2015 است

مدیرعامل شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا نیز در این جلسه گفت: پایه و اساس بین‌المللی شدن صنعت فیلم، انیمیشن است.

کیانوش دالوند با بیان اینکه انیمیشن، دومین صنعت در حال توسعه و پولساز دنیا تا سال 2015 به شمار می‌آید، افزود: قدرت فرهنگ‌سازی از طریق فیلم بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه چند کشور انگشت شمار به صورت عملی به این دیدگاه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری روی این بخش، سرعت توسعه‌ی کشور و منطقه را بالا می‌برد.

 

kianoush dalvand.JPG

 

وی ادامه داد: کشور ترکیه از طریق سریال‌سازی توانسته است توانایی خود را در دکوراسیون، توریست، خرید و فروش املاک و همچنین صنعت لباس به جهانیان معرفی کند.

مدیرعامل شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا افزود: کشور کره هم توانسته است با تهیه‌ی سریال‌های قدرتمندش در عرصه‌ی تجارت، ورزش، لباس و اتومبیل سلطه‌ی خود را بر دنیا تثبیت کند.

دالوند، درآمد صادرات انیمیشن کشور ژاپن را بیشتر از درآمد سالیانه‌ی نفت ایران دانست و گفت: وضعیت نابسامان فرهنگی و سرگذشت تولید آثار فرهنگی در کشورمان تأسفبار است.

وی اضافه کرد: سیستم دولتی در اقتصاد ایران بسیار قدرتمند و انحصاری است که این مسأله می‌تواند فاجعه‌بار و جبران‌ناپذیر باشد.

مدیرعامل شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا ادامه داد: صنعت فیلم‌سازی از دیدگاه مدیران، فقط مختص تهران است و تمام بودجه‌ی فرهنگی به سازمان صدا و سیما و شرکت‌های فیلم‌سازی پایتخت تعلق دارد و از تهران تا شعاع 60 کیلومتر را حمایت می‌کند.

دالوند با بیان اینکه در کانادا اگر یک شرکت فیلم‌سازی از تورنتو دور شود، تسهیلات می‌گیرد، بیان داشت: متأسفانه در کشور ما، شهرستانی‌ها تبعیدی محسوب می‌شوند.

 

IMG_4701.JPG

 

وی اعلام کرد: شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا تنها شرکت تولید انیمیشن داستانی فیلم و سریال در ایران است و بالاترین میزان تولید به لحاظ کمی و کیفی و همچنین بالاترین میزان صادرات را داریم.

دالوند اضافه کرد: اگر سینمای ما دارای صنعت انیمیشن باشد که هست، بیش از 50 درصد این قدرت صنعتی در لرستان و بقیه آن در تهران و کل شهرستان‌های کشور است، ولی در 5 سال گذشته شرکت ما کوچکترین سفارش و درآمدی از دستگاه‌های اجرایی استان نداشته و متکی بر درآمد ارزی بوده است.

مدیرعامل شرکت فیلم‌سازی و انیمیشن آریا تصریح کرد: رقابت ناسالم با تهران و تقسیم ناعادلانه‌ی بودجه‌ی فرهنگی به مجموعه‌ی این شرکت آسیب وارد کرده است.

دالوند خطاب به استاندار لرستان گفت: ما کارمان را از زیرزمین خانه‌ی اجاره‌ای پدر شروع کردیم تا به این جا رسیدیم. و با وجود سختی‌ها و مشقات فراوان روی پای خود می‌ایستیم و اگر حمایت نشویم مجبور به مهاجرت خواهیم شد. اگر صنعت فیلم‌سازی برای شما مهم است از آن حمایت کنید تا موجب رونق اقتصاد استان شود.

 

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان:

میانگین اقامت مسافران در استان به سه‌شبانه‌روز افزایش یافته است

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز به روند رو به رشد اقامت مسافران نوروزی در استان اشاره کرد و گفت: در نوروز 93 با تدابیر اندیشیده شده موفق به اقامت حدود 500 هزار نفر در لرستان شدیم که این تعداد در واقع یک‌سوم یک‌میلیون و پانصد هزار نفر مسافری است که به استان وارد شده‌اند.

 

mohamadreza amani.JPG

 

محمدرضا امانی با بیان اینکه در نوروز سال 85، 40 هزار نفر از اماکن تاریخی لرستان بازدید کرده‌اند، افزود: این در حالیست که امسال شاهد حضور و بازدید 170 هزار نفر بودیم و علاوه بر این در سال‌های گذشته میانگین اقامت مسافران در استان یک شبانه‌روز بوده که از سال گذشته به سه‌شبانه‌روز افزایش یافته است.

وی از احداث سه کمیپین گردشگری در لرستان طی سال جاری خبر داد و گفت: ادامه‌ی این کار موجب تقویت صنعت گردشگری در استان خواهد شد.