سفیر اتریش با امام‌جمعه خرم‌آباد دیدار کرد

سفیر اتریش که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به این شهر سفر کرده بود ظهر امروز با نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ خرم‌آباد در دفتر ایشان دیدار و گفتگو کرد.

 

22222222 189.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی در این دیدار با ابراز خوش‌وقتی از حضور “فردریش اشتیفت” در خرم‌آباد اظهار داشت: از گذشته روابط میان ایران و اتریش سازنده و مفید بوده است.

وی افزود: هرگز فراموش نمی‌کنیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور اتریش اولین کشوری بود که انقلاب ایران را به رسمیت شناخت.

میرعمادی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب هم موضع‌گیری اتریش در مورد مسائل مختلف ایران رضایت‌بخش بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه این دو کشور در زمینه‌ی مسائل گوناگون بین‌المللی از جمله مسأله‌ی تروریست مواضع مشترکی داشته‌اند.

 

22222222 163.jpg

 

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که روابط ایران و اتریش قبل از اینکه روابط دو دولت باشد، روابط دو ملت است، عنوان داشت: بی‌شک سفر  “فردریش اشتیفت” به لرستان در تقویت روابط دو ملت کمک زیادی می‌کند.

امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه روابط ایران و اتریش در زمینه‌های مختلف از جمله علمی و فرهنگی می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد، بیان داشت: مناسبات فرهنگی میان ما و کشور اتریش می‌تواند در مسائل مربوط به ایران و اتحادیه‌ی اروپا بسیار تأثیرگذار باشد.

سیداحمد میرعمادی به گفتگوهای متعدد مذهبی و دینی میان ایران و اتریش هم اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان، طلاب و شخصیت‌های فرهنگی برجسته‌ای در لرستان وجود داشته و دارد که می‌توانند مسیر این گفتگوها را آسان نمایند.

 

22222222 154.JPG

 

میرعمادی با اشاره به شباهت‌های اقلیمی ایران و اتریش افزود: از نظر مناطق گردشگری، کشاورزی، آثار تاریخی و حتی آب‌و هوا هم وضعیت دو کشور مشابهت‌های زیادی به هم دارند.

حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی همچنین با اشاره به نقش اتریش در چگونگی روابط ایران و اتحادیه ارپا گفت: هم به خاطر میزبانی مذاکرات ایران و 1+5 و هم به خاطر اینکه اتریش به خوبی نقش خود را در این میان اجرا نموده جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

امام‌جمعه خرم‌آباد اظهار داشت: در سال‌های اخیر توجه به اقتصاد غیر دولتی از جانب اتریشی‌ها قابل‌توجه بوده و بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم از الگوی اقتصاد مقاومتی استفاده نمایند.

 

22222222 167.JPG

 

نماینده‌ی ولی فقیه در لرستان افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را ارائه داده‌اند الگویی است که در همه جای جهان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ بخصوص برای جوامعی که تکیه‌شان به مردم است و می‌خواهند جلوی استکبار بایستند.

وی با اشاره به این نکته که امروز ثابت شده اقتصاد مردمی، پایدار و درون‌زاست، تصریح کرد: امروز وقت آن رسیده است که در کنار هم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دوجانبه در کنار هم قدم برداریم.

میرعمادی با تأکید بر این‌که امروز دیگر زبان زور، تحریم و جنگ اثرگذار نیست، بیان داشت: صفا، صمیمیت و محبت و صلح، پیام دوستی اسلام عزیز ماست و انتظار می‌کشیم تا روزی که عدالت همه جا را فرا بگیرد و هیچ گونه ظلم تعدی و آدم‌کشی در هیچ کجا اتفاق نیفتد.

 

سفیر اتریش:

اقتصاد “باز” می‌تواند منافع سرشاری را نصیب دولت‌ها و جوامع‌شان کند

سفیر اتریش در تهران هم با تشکر از مهمان‌نوازی لرستانی‌ها گفت: بسیار سپاسگزار هستم که مرا پذیرفتید و وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید.

“فردریش اشتیفت” اظهار داشت: در بدو ورود به این شهر زیبا احساس آرامش دلپذیری داشته‌ایم و مهمان‌نوازی مردمان لرستان و رییس اتاق خرم‌آباد غیر قابل وصف است و ما اتریشی‌ها هم می‌توانیم از این مهمان‌نوازی بیاموزیم.

 

22222222 183.JPG

 

وی با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه دادن گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفت: دولت اتریش به عنوان میزبان همه‌ی تلاش‌اش را به کار گرفته که جو سازنده‌ای حاکم شود و نسبت به آینده‌ی این مذاکرات بسیار خوش‌بین هستیم.

اشتیفت با تأکید بر اینکه اقتصاد باز می‌تواند منافع سرشاری را نصیب دولت‌ها و جوامع‌شان کند، تصریح کرد: در گذشته اقتصاد اتریش دولتی بود که تجربه‌ی خوبی نبود و به همین دلیل از 25 سال پیش با تغییر اساسی در رویکرد به سمت خصوصی‌سازی و اقتصاد غیر دولتی رفته‌ایم که همین باعث پویایی اقتصاد این کشور و رشد آن شده است.

سفیر اتریش در تهران بیان داشت: پس از آنکه توانستیم محدودیت‌های تجارت را در قالب اتحادیه اروپا از میان برداریم، پویایی اقتصاد اتریش بیشتر از گذشته هم شده است.

“فردریش اشتیفت” با تأکید بر سیاست صلح‌طلبی کشور متبوع‌اش عنوان داشت: ما با الگوبرداری از کشور سوییس، بعد از دو جنگ جهانی که به نوعی در آن درگیر بودیم، با رفتن در قالب اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم هیچ جنگی اتفاق نیفتد.

وی در ادامه به تاریخچه‌ی روابط دو کشور ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: از جمله نقاط اوج این روابط، پذیرش مجروحان جنگی ایرانی در سال‌های بعد از انقلاب بوده است.

 

22222222 181.JPG

 

اشتیفت گفت: در حال حاضر هم رییس‌جمهور ایران، از رییس‌جمهور اتریش دعوت نموده که سفری به ایران داشته باشند که این دعوت مورد استقبال طرف اتریشی قرار گرفته و در سال آینده‌ی میلادی به انجام خواهد رسید.

سفیر اتریش در تهران هم به سابقه‌ی 30 ساله‌ی برقراری گفتگوهای مذهبی میان ایران و اتریش اشاره کرد و بیان داشت: ابتکار عمل این گفتگوها به وزیر امور خارجه وقت دو کشور برمی‌گردد که بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌اند و نشست آینده‌ی این گفتگوها هم سال آینده در وین برگزار خواهد شد.