#اختصاصی_اتاق_لرستان
دکتر بهرام دلفان؛ مدیر عامل شرکت دانا کاسیان :
بدون شک مراکز آموزش عالی می توانند در همه مراحل کسب و کار از منظر تدوین مقررات و قوانین تربیت نیروی انسانی و انتقال دانش فنی و تعدیل هزینههای مبادله تاثیرگذار باشند.
بخش مهمی از توسعه اقتصادی اجتماعی و صنعتی و سیاسی هر کشور متاثر از پیشرفتهای علمی و فرهنگی آن جامعه است و به همین دلیل اهمیت آموزش به طور عام و آموزش عالی به طور خاص از حد مرزها و محدوده های جغرافیایی فراتر رفته و حتی در بسیاری از موارد سیاست های بین المللی را تحت شعاع قرار داده است در عمل آموزش عالی از طریق فراهم آوردن نیروهای فرهیخته هزینه جمعآوری اطلاعات را کاهش داده است و به کاهش هزینه مبادله محیط کسب و کار بهبود مییابد و بنابراین رشد و توسعه اقتصادی با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.
روشن است چنانچه با کمک آموزش عالی فضای اقتصادی و محیط نهادی بهبود یابد و موجب کاهش زمان و هزینه شاخصهای کسب و کار شود و درجه آزادی در شاخصهای آزادی اقتصادی را بالا ببرد آن گاه مبادلات روانتر و سریعتر انجام میشود.
آموزش های مهارتی و مهارت افزایی، عنصر اصلی و محرک اشتغال و رونق تولید محسوب میشود، اما در کشور ما ضعف مهارت ها در پاسخگویی به نیاز روز بازار و از سویی نبود زیرساخت های لازم مانعی بزرگ برای خلق فرصت های جدید شغلی و در عین حال رفع بیکاری و توسعه تولید است.
در جهان امروز پیشرفت و رفاه جوامع حاصل سخت کوشی، برنامه ریزی و نو آوری است و اشتغال و تولید بر اساس مهارت های فردی و جمعی برنامه ریزی و به اجرا در می آید.
مهارت آموزی از دیرباز در جامعه ایرانی قدر و ارزش زیادی داشت، بطوریکه افراد از سنین پایین به فرا گرفتن یک یا چند مهارت اقدام می کردند تا در آینده شغلی خود دغدغه نداشته باشند هر شغل از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد و مهم تر آنکه هر فردی را معمولا به مهارتی که داشت همواره صدا می کردند.
اما امروزه تغییر نسل و فرهنگ سبک زندگی و گرایش به مدرک گرایی، اهمیت آموزش مهارتی را به حاشیه برد، طوریکه همه پتانسیل و نیروی فرد، خانواده و سیستم آموزشی صرفا به تحصیل در مراکز آموزشی بدون کارایی عملی و حرفه ای خلاصه شده است.
با گسترش مراکز مختلف آموزش عالی و دانشگاهی، سونامی دانش آموختگان بدون مهارت جامعه را در برگرفته و بحران اشتغال به اوج خود رسیده است و این در حالیست که بسیاری از فرصت های شغلی به دلیل نبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده با کمبود متقاضی روبرو شده است.
به رغم وجود مراکز متعدد آموزشی فنی و حرفه ای و مهارت محور در کشور، به دلیل از بین رفتن فرهنگ مهارت آموزی و تمایل به مدرک گرایی، این مراکز نتوانسته اند در جذب افراد برای فراگیری آموزش های مهارتی به موفقیت قابل قبولی دست یابند، البته دلایل دیگری مانند به روز نبودن امکانات و تجهیزات و نبود پیوند بین بازار کار و مهارت آموزان نیز از جمله عوامل ناکامی نظام مهارت محور بشمار می رود.
دکتر دلفان، تولید کننده لرستانی در این باره میگوید: در بحث مهارت آموزی از دنیا عقب مانده ایم که دلیل مهمی در رونق نداشتن تولید و کاهش اشتغال در کشور بشمار می رود و جوانان ما به دنبال پشت میز نشینی هستند.
وی ادامه داد: نداشتن و ضعف آموزش های مهارتی از مهمترین دلایل کاهش اشتغال و افزایش بیکاری به ویژه در میان دانش آموختگان مراکز دانشگاهی محسوب می شود و هر فرد با فراگیری و کسب یک یا چند رشته مهارتی شانس خود را موفقیت خود را در بازار کار بالا می برد.
دلفان افزود: در حال حاضر بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی استان در برخی رشته های شغلی نیاز به نیروی کار ماهر دارند و دستمزد بسیار خوبی را نیز پرداخت می کنند، اما افراد ماهر و به اصطلاح آچار بدست کمتر پیدا می شود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: آموزش ها در جامعه باید به سمت مهارت محوری بروند تا ما بتوانیم تحول جدی در رونق تولید داشته باشیم و افراد کار آزموده استانداردهای تولیدی را ارتقا می دهند.
وی یادآور شد: برای رونق تولید باید فرهنگ کار متحول شود نباید جوان لرستانی به رغم امکانات خوب آموزش مهارت بیکار بماند.
دلفان خاطر نشان کرد: آموزش های مهارتی ما باید با نیاز بازار کار استان متناسب باشد، آموزش بر اساس مدرک گرایی ضمن بالا بردن توقعات، تاثیر بسیار کمی در اشتغال دارد.
وی افزود: در خ بعضی صنایع ، دوره های اموزشی در مراکز دانشگاهی وجود ندارد لذا تربیت تکنسین و یا نیروی کار ماهر ضروری است. این مهارت هم در زمینه ماشین الات و هم در مورد فراورده تولیدی لازم است . مثلا در مورد صنعت داروسازی به تکنسین ماهر برای دستگاهها و تجهیزات و هم برای محصولاتی مثل قرص و کپسول و شربت .. مورد نیاز است.
ثبت ديدگاه