به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی محصولات کشاورزی دارای قابلیت صادرات و همچنین ایجاد هم افزایی و پرهیز از موازی کاری، جلسه هم اندیشی کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد .

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان در این جلسه اظهار داشت : هدف از برگزاری این جلسه هم اندیشی و هم افزایی است تا از موازی کاری پرهیز شود. از طرفی شرکت‌هایی جدیدی که توان صادرات و سیب سلامت را داشته، شناسایی شوند تا ضمن تکمیل بانک اطلاعاتی اتاق بازرگانی، این داده‌ها در دسترس سفیران و رایزن‌های اقتصادی و هیئت‌های تجاری که به استان آمده و دنبال محصولات صنعتی کشاورزی هستند، قرار گیرد.

احسان دارایی افزود : پیشنهاد بنده این است که اولا با همکاری جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی این بانک اطلاعاتی جمع آوری شود و سرخوشه ها مشخص شود، ثانیا برای داشتن یکسری محصولات صادرات محور، چند شرکت دارای محصولات با زنجیره ی ارزش شناسایی شوند و این شرکت و محصولاتشان لیست شوند تا محصولات کشاورزی تجاری سازی و برند سازی شوند.

وی افزود : سعی میکنیم در یکی از کارگروه ها با حضور استاندار مصوبه‌ای را به عنوان فرصت اشتغال‌زایی بگیریم که فرصت سرمایه‌گذاری محصولات کشاورزی را داشته باشیم.

رییس کمیسیون بازرگانی،حمل و نقل و امور گمرکی تصریح کرد :پیشنهاد بنده شناسایی کشورهای هدف محصولات کشاورزی است اینکه کدام محصول استان قابلیت صادرات به کدام کشور را داراست. در بحث استاندارد سازی محصولات کشاورزی در حوزه صادرات، باقیمانده سموم نکته بسیار مهمی است.

در ادامه دارایی گفت: تاجر به دنبال این نیست که خود را در پروسه تولید و بسته‌بندی درگیر کند، بلکه محصولی باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی را می‌خواهد. اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان تسهیل‌گر ، واحدهای تولیدی را در زمینه بازاریابی فروش محصولات صادراتی کمک کند، اما موضوع این است که محصول کشاورزی در استان با مشخصات صادراتی نداریم. ما بدنبال این نیستیم که کشاورز صادرکننده شود، بلکه به دنبال این هستیم که کشاورز محصول صادراتی را تولید کند.

وی بیان داشت : در کارگروه توسعه صادرات استان مصوب شد که پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مجموعه کشت و صنعت ایجاد شود تا بتوانیم محصولات صادراتی را بسته‌بندی و توسط تجار خریداری شود.