محمد خزائی؛ دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل در نود و هشتمین جلسه شورای کفتوگوی دولت و بخش خصوصی لرستان اظهار کرد: اتاق بازرگانی لرستان یکی از سه اتاق بازرگانی کل کشور است که توانسته گواهی مبدا را اخذ کند، این گواهی توسط ICC در سطح بینالمللی صادر میشود و در واقع در تمام دنیا کاربرد دارد و کاملا متفاوت است با گواهی مبدا که اتاقها خودشان صادر میکنند.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که برای اتاق لرستان افتاد، این بود که اتاق بازرگانی بینالمللی چند بازوی بینالمللی بسیار بزرگ دارد و یکی از آنها فدراسیون اتاق بازرگانی جهان هست که اتاقهای بازرگانی دنیا عضو آن هستند که بنده نیز به عنوان یکی از بیست عضو شورای این فدراسیون در سطح دنیا حضور دارم.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی، کنگره اتاق بازرگانی جهان را دیگر بازوی ICC خواند و افزود: یکی از برنامههایی که دارند این است که به فعالیت اتاقها نگاه میکنند و بر اساس ارتباطات اتاقها با ICC، و در هر ماه یک اتاق را به عنوان اتاق برتر انتخاب میکنند که اتاق لرستان از اتاقهایی بود که به واسطه فعالیتهای مختلف از جمله در حوزه بازرگانی، به عنوان اتاق بازرگانی ماه انتخاب شد.
خزائی افزود: در شرایط تحریمی وقتی اتاق بازرگانی استانی در سطح جهانی به عنوان برتر شناخته میشود و بر اساس پلتفرم فدراسیون اتاقهای بازرگانی جهان این فرصت را پیدا میکند که ظرفیتها و پتانسیلهای سرمایهگذاری و الزامات آن را در معرض دید همه فعالان اقتصادی دنیا قرار بدهد، خود این طبیعتا یک دستاورد کمنظیر است.
وی بیان داشت: در بین اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، هفت اتاق موفق شدند که این را بدست بیاورند که یکی از اولین اتاقها، اتاق خرمآباد بود.
خزائی، شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی را شورایی قانونی و دارای اختیارات خواند و افزود: هدف اساسی این شورا کمک به توسعه استان و همکاری جدی بین بخش خصوصی و دولتی و رفع موانعی است که در مسیر توسعه اقتصادی و مسائل تجاری وجود دارد.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی و تامین منابع مالی که از مسائل مهمی است که برای استان اهمیت دارد، گفت: برای توسعه صادرات، افزایش درآمدهای ارزی و همه آثار مثبتی که می تواند این بحث داشته باشد، موضوع اتصال بسیار مهم است. اینکه استان لرستان و فعالیتهای اقتصادی استان به بازارهای هدف در سطح بینالمللی متصل شود.
وی تصریح کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند چند سال قبل، دو بخش مهم واقع گرایی و درون زایی دارد که بندهایی از آن به استفاده از فرصتهای بیرونی اختصاص دارد. بنابراین خروج اقتصاد ایران و اتصال به شبکه جهانی، تجاری و اقتصادی یکی از مسائلی است که در اقتصاد مقاومتی، رهبری به آن اشاره داشتند.
وی با طرح این سوال که الزامات این کار چیست و چه نیازهایی وجود دارد و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا این اتفاقی که مدنظر رهبری و مردم و دستگاههای اجرایی و دولت محترم است، تحقق پیدا کند، افزود: طبیعتا شناخت محیط بیرونی یکی از مسائل بسیار بسیار مهم است.
خزائی بیان داشت: مطلع شدم از استان که چندین کشور هدف مد نظر قرار گرفته برای امسال و در شرایط کنونی البته، وگرنه بخش زیادی از صادرات استان لرستان به کشورهای اروپایی انجام میشد، بنابراین شناخت محیط بیرونی چه از نظر مسائل حقوقی بین المللی حاکم بر امر تجارت، چه از بابت نوع تامین منابع مالی که برای توسعه برنامهها لازم است، چه از بابت قواعد و رویههای تجاری، این مسائل بسیار بسیار مهمی است.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل با بیان اینکه بسیاری از دوستان ما چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی، نسبت به قواعد و رویه های تجاری حاکم بر دنیا و نظامهای بینالمللی خیلی آشنایی ندارند، گفت: همین باعث میشود که بعضی وقتها تجار و بیزینسهای ما در مراودات بین المللی و خارجی دچار مشکلاتی شوند و یک پروندههایی علیه ایران در محاکم بینالمللی تشکیل شود.
خزائی خاطرنشان کرد: اینها همه ناشی از این است که ما اشراف کافی به سوابق و رویههای تجاری بینالمللی نداریم.
وی در خصوص تامین منابع مالی نیز گفت: متاسفانه همواره بر بر سیستم بانکی تکیه میکنیم، در حالی که بخش خصوصی در این زمینهها می تواند موثر باشد.
خزائی ادامه داد: در بحث نحوه مذاکرات و بحث اینکه اگر استان لرستان قرار است که به شبکه تجاری در دنیا و یا در اوراسیا و یا کشورهای منطقه بپیوندد، این مذاکرات در چه حوزههایی باید صورت میگرفت، در مورد تعرفهها چگونه باید عمل بشود، مجموعه این مسائل نکاتی است که در واقع ایجاب می کند که ما هم در سطح ملی و هم بالاخص ظرفیتها و توانمندیهای فراوانی که در این استان وجود دارد، انتظار میرود که بتوانیم زمینه را برای توسعه اینها و فراگیر شدن در سطح منطقه به وجود بیاوریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه شکلگیری اتاق بازرگانی بینالملل گریز زد و گفت: اتاق بازرگانی بینالمللی بعد از جنگ جهانی اول که خرابیهای زیادی به وجود آورده بود در سال ۱۹۱۹ تشکیل شد، یعنی صد سال قبل حتی قبل از اینکه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان ملل به وجود بیاید، ICC ایجاد شد، دارای سه بخش مهم حل و فصل دعاوی چه برای بخش خصوصی و چه دولتی است، بخش آموزش در مورد تجارت بینالملل و بخش قواعد و مقررات حاکم بر تجارت دنیا.
خزائی ادامه داد: تعداد کشورهای عضو اتاق بازرگانی بینالمللی قابل توجه است و از ایران نیز ۲۰۰ نهاد خصوصی مهم در این نهاد عضو هستند. آی سی سی بیش از ۴۵ میلیون شخصیت حقوقی مثل هتل، بانک، بیمه و شرکت های هواپیمایی دارد.
وی با بیان اینکه ۳۴ اتاق ایران در اتاق بازرگانی بین المللی عضویت دارد، افزود: در کشورهایی مانند ایران که تعداد اعضا قابل توجه است یک کمیته ملی با هدف ایجاد ارتباط بین اتاق و فعالان بخش خصوصی با سایر کشورها تشکیل می شود که هم اکنون ۱۰۰ کشور دارای این کمیته هستند.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل، بررسی مدلهای ارتقای سطح اتاق ها را یکی از فعالیتهای این کمیتهها خواند و افزود: یکی از اعضای کمیته ایرانی در دادگاه آی سی سی است و در کمیسیون حقوقی آی سی سی در تهران نیز ۱۵حقوقدان مورد وثوق عضو هستند.
خزائی بیان داشت: اتاق بازرگانی بین المللی به مباحث مهم ورود پیدا کرده است، عضویت فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی بین المللی به اثرگذاری ایران در مناسبات نظام مند جهانی کمک می کند.
وی تصریح کرد: مجموعه این مسائل ایجاب می کند با توجه به ظرفیت های ملی و استانی، زمینه را برای توسعه و فراگیر شدن آنها در منطقه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله ایجاد اتاق بازرگانی بین المللی در شبکه تجارت جهانی ادامه داد: با عضویت در این نهاد باید از قواعد تجارت و مقررات بین المللی تبعیت کرد بنابراین
ارتقای آگاهی های تجارت بین المللی، قواعد حقوقی و مدل سازی جدید برای اتاق های کشور در دستور کار قرار گیرد.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل افزود: در سطح دنیا نظامهای مالی در حال تدوین شدن است و مهم است که دستگاههای اجرایی ما در این تدوین مشارکت کنند.
ثبت ديدگاه