کنفرانس بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لرستان برگزار شد

صبح امروز پنج‌شنبه کنفرانس بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان در دانشگاه لرستان آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این برنامه که به همت استانداری و با مشارکت دستگاه‌های دولتی، دانشگاه لرستان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد و حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی برگزار شد، سخنرانان در مورد کنفرانس و همچنین قابلیت‌های لرستان به ایراد سخن پرداختند.

 

wkhs_img_5254.jpg 

 

 

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی:

تلاش استاندار لرستان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی قابل تقدیر است

برپایی کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای جوانان لرستانی ضرورت دارد

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک که مهمان این کنفرانس بود در سخنانی اظهار داشت: توفیقی حاصل شد تا در جمع با صفا و ارزشمند فرهیختگان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این استان باشم.

 

95jx_img_5327.jpg

 

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، از زحمت‌کشان و دست‌اندرکاران برگزاری این همایش قدردانی کرد و بیان داشت: امیدواریم جمع این زحمات در کارنامه‌ی این عزیزان در پیشگاه خدای متعال مورد قبول واقع شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خرسندیم به واسطه‌ی حضور استاندار لرستان زمینه‌ی موفقیت این استان فراهم شده است و امیدواریم لرستان، الگوی ماندگار و کلاس آموزشی برای استان‌های دیگر کشور باشد.

دری نجف‌آبادی بیان داشت: با غلبه بر بیکاری و تبغیض باید گام‌های بلندی برداشت تا کشورمان به جایگاهی که در سند چشم‌انداز 20 ساله برای آن در نظر گرفته شده است برسد، تا بتواند حرف اول منطقه را بزند و ثابت کنیم چنین امری آرزو نیست و امکان عمل و تحقق آن وجود دارد.

امام‌جمعه اراک؛ از سه عنصر “هوای پاک”، “آب فراوان” و “زمین مناسب” به عنوان سه مؤلفه‌ی مد نظر امام صادق(ع) برای سکونت و شهرنشینی نام برد و افزود: استان لرستان این سه ویژگی را به نحو احسن و مطلوب داراست.

نماینده ولی فقیه در لرستان، نمناک بودن خاک این استان را گنج بی‌نظیری دانست که هر سرزمینی از آن بهره نبرده است.

 

h5zy_img_5287.jpg

 

آیت‌الله دری نجف‌آبادی به دشت سرسبز بروجرد اشاره و انتقاد کرد: نباید در این دشت برش و ساخت و ساز صورت گیرد، باید جلوی این کار گرفته شود و نیاز به ساماندهی دارد تا طبیعت لرستان دست نخورده باقی بماند

وی گفت: لرستان شرایط مطلوبی دارد و یکی از استان‌های کشور است که از قابلیت آب و هوای پاک و چهار اقلیم بودن برخوردار است، تولید 1400 تن انجیر سیاه در هر هکتار توسط کشاورزان لرستانی یک رکورد است و از این بابت احساس غرور می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی ادامه داد: باورمان نمی‌آمد که زعفران از خراسان رضوی به نقاط دیگر کشور منتقل شود. زعفران در استان لرستان قابل تولید و بهره‌برداری است. این ظرفیت‌ها باید شناسایی و استفاده شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی به خدمات ارزنده هوشنگ بازوند در طول 20 ماه خدمت در لرستان اشاره کرد و بیان داشت: اقداماتی که بازوند برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی انجام داده است قابل تقدیر است.

وی به کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان اشاره کرد و بیان داشت: این همایش باید بتواند منشأ تحولات عظیمی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی خواستار تشکیل دبیرخانه‌ی فعال این همایش در لرستان شد و گفت: برای معرفی توانمندی‌های این استان باید در فضای سایبری و مجازی نیز اقدام کرد و به زبان‌های زنده‌ی دنیا لرستان را معرفی کرد.

 

siwq_img_5265.jpg

 

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: همچنین برپایی کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای جوانان لرستانی ضرورت دارد و گروه مشاوران شایسته در استانداری این استان تشکیل شود تا به کسانی که لرستان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، مشاوره دهند.

وی به اصل 44 قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون دولت به بخش خصوصی اجازه‌ی ورود و سرمایه‌گذاری داده است، اما نباید دولت به عنوان ترمز عمل کند، بلکه بایستی حامی و پشتیبان بخش خصوصی باشد.

 

 

 

رییس دانشگاه لرستان:

آمادگی داریم پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری لرستان را معرفی نماییم

رییس دانشگاه لرستان هم در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان اظهار داشت: دانشگاه لرستان مفتخر است میزبان جمعی از فرهیختگان عرصه‌ی علم و سرمایه‌گذاری است و امیدواریم کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان بتواند ظرفیت‌های ناشناخته‌ی این سرزمین را به همگان معرفی کند.

 

rghu_img_5289.jpg

 

خسرو عزیزی با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان در دو بخش علمی و ارائه‌ی مقالات و همچنین بخش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود، اضافه کرد: دانشگاه لرستان آمادگی دارد برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در استان اقدام کند.

عزیزی اعلام کرد: 80 مقاله به دبیرخانه‌ی این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد 50 مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شده‌اند.

رییس دانشگاه لرستان گفت: با توجه به محدویت زمانی، ۲۵ مقاله برگزیده در قالب پنل‌های تخصصی در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لرستان ارائه خواهند شد.

عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لرستان ادامه داد:  مدیریت ارشد استان تمهیداتی اندیشیده است تا لرستان مسیر توسعه را در پیش گیرد و امیدواریم برگزاری این کنفرانس منجر به امضای تفاهم‌نامه‌هایی بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با مسئولان استان شود.

 

bby2_img_5272.jpg

 

عزیزی، در ادامه‌ی سخنان خود از برپایی نمایشگاه و غرفه‌های معرفی توانمندی‌های لرستان در بخش‌های مختلف در حاشیه‌ی این کنفرانس خبر داد و ابراز امیدواری کرد کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان بتواند عامل معرفی بایسته و شایسته‌ی پتانسیل‌ها و زمینه‌ساز جلب نظر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان باشد.

 

استاندار لرستان:

از حیث نعمت‌های خدادادی، لرستان استانی ثروتمند است

استاندار لرستان هم در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان گفت: خوشحالیم امروز دانشگاه نقش خود را در توسعه‌ی استان پررنگ می‌بیند که جای قدردانی دارد.

 

zmm6_img_5306.jpg

 

هوشنگ بازوند به ظرفیت‌های لرستان در زمینه‌های گوناگون اشاره و اضافه کرد: این استان از نعمت‌های خدادادی بی‌شماری برخوردار است و از این لحاظ اعلام می‌کنیم لرستان، استانی ثروتمند است.

وی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون از این نعمت‌ها در استان استفاده نشده است، تصریح کرد: همواره شاهد فرصت‌سوزی بوده‌ایم.

 

ybsa_img_5302.jpg

 

بازوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی لرستان گفت: چهار فصل بودن این استان یکی از مزیت‌های کم‌نظیری است که کمتر استانی از آن بهره‌مند است و این موضوع فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم می‌کند.

استاندار لرستان، اراضی کشاورزی لرستان را 800 هزار هکتار اعلام کرد و بیان داشت: چنانچه خشکسالی در استان داشته باشیم به علت دارا بودن خاک مرطوب مشکل خاصی برای کشاورزان به وجود نخواهد آمد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه 20 درصد حبوبات کشور در لرستان تولید می‌شود، اضافه کرد: همچنین 13درصد انجیر سیاه کشور در استان تولید می‌شود که در این زمینه رتبه‌ی دوم را در بین استان‌ها داراست.

 

6bq6_img_5317.jpg

 

بازوند، رتبه‌ی استان در تولید گردو را ششم کشور اعلام کرد و گفت: بیش از 6 هزار واحد دامی در لرستان وجود دارد که زمینه‌ی فعالیت شرکت شیرپگاه و کشت و صنعت استان را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه 1300 تن عسل در لرستان تولید می‌شود، اذعان داشت: این استان در تولید ماهی‌های سردآبی بعد از استان‌های ساحلی مقام اول را دارد و 10 درصد تولید ماهی‌های سردآبی کشور در لرستان است.

استاندار لرستان در ادامه از وجود 400 گونه‌ی گیاهی در استان خبر داد و گفت: این موضوع لرستان را به قطب داروسازی کشور تبدیل کرده است.

بازوند، لرستان را سرزمین پل‌های تاریخی دانست و گفت: در این استان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که نیمی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی شده و 29 منطقه گردشگری آماده‌ی سرمایه‌گذاری است.

استاندار لرستان به توانمندی‌های استان در زمینه‌ی صنعت و معدن اشاره کرد و بیان داشت: 22 درصد سنگ‌های تزئینی و نمای ساختمان کشور در لرستان تولید می‌شود.

 

zfn3_img_5352.jpg

 

بازوند با اعلام اینکه لرستان دارای 14 شهرک صنعتی است، اضافه کرد: زیرساخت‌های آن برای حضور سرمایه‌گذار مهیاست.

وی با بیان اینکه فرودگاه خرم‌آباد جزو 16 فرودگاه فعال کشور است، گفت: در آینده‌ی نزدیک پروازهایی را به خارج از کشور شاهد خواهیم بود.

استاندار لرستان از تصویب بندر خشک توسط شورای مناطق خبر داد و افزود: هیئت دولت نیز باید آن‌را تصویب کند.

بازوند گفت: لرستان 2500 کیلومتر رودخانه و آبراه دارد و بیش از 11 میلیارد متر مکعب روان‌آب از استان خارج می‌شود و آب مورد نیاز دیگر استان‌های کشور را نیز تأمین می‌کند.

 

zs3b_img_5285.jpg

 

وی با اعلام اینکه لرستان بعد از استان‌های شمالی بیشترین بارش را دارد، اظهار داشت: با اینکه موضوع خشکسالی در کشور جدی است، سال گذشته بیش از 365 میلی متر بارندگی داشتیم که جای نگرانی نیست و فقط در کوهدشت مشکل خواهیم داشت.

استاندار لرستان گفت: باید سالیانه 4 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای این مهم نیاز به معرفی ظرفیت‌های لرستان داریم تا از نگرانی‌هایی که در بحث توسعه داریم، رهایی یابیم.

بازوند ابراز امیدواری کرد کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لرستان بتواند در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی پرچم توسعه را به اهتزاز درآورد.

 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور:

اگر کشوری سرمایه‌ اجتماعی نداشته باشد نمی‌تواند از بقیه‌ی سرمایه‌ها بهره‌ ببرد

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان اظهار داشت: امروز گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود.

 

til_img_5362.jpg

 

سعید شیرکوند با بیان اینکه در زندگی روزمره، فعالیت‌های دسته‌جمعی اعم از انتفاعی و عمومی اگر جنبه‌ی اقتصادی پیدا کند منجر به ایجاد صنعت می‌شود، افزود: صنعت؛ مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها بوده و صنعت گردشگری به عنوان صنعتی نوپا با سایر صنایع متفاوت است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور  گفت: هر صنعتی در دنیا نرخ رشدی دارد که میانگین نرخ رشد همه‌ی صنایع پنج تا شش درصد است.

شیرکوند اضافه کرد: این در حالی است که نرخ رشد صنعت گردشگری طی ۵۰ سال گذشته بالای ۲۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری رابطه‌ی مستقیمی با رشد تکنولوِژی دارد، تصریح کرد: اگر در گذشته لازم بود یک شخص مثلاً برای تأمین معیشت خود 10 ساعت در روز کار کند، امروز این زمان به پنج ساعت کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر درآمد او هم افزایش پیدا کرده است و باید برای این مازاد درآمد و البته وقت و زمان فکری کند که معمولاً در چنین شرایطی گردشگری فعال می‌شود.

 

f10k_img_5338.jpg

 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور، درآمد حاصل از صنعت گردشگری طی 50 سال گذشته را یکصد میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان در سال 2004 به هزار و 200 میلیارد دلار رسیده است که جهش بزرگی در این صنعت به شمار می‌آید.

شیرکوند، صنعت گردشگری در ایران را مغفول و رها شده توصیف کرد و گفت: این غفلت به دلیل این است که کشور ما همواره متکی به درآمدهای نفتی بوده است.

وی تأکید کرد: باید کشور را از متکی بودن به اقتصاد نفتی برهانیم؛ چرا که چنین اقتصادی مشکلاتی به همراه دارد؛ به طوری که وقتی دولتی خزانه‌ی خود را از محل فروش نفت پر می‌کند دیگر به فعالیت‌های دیگر توجه نمی‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سهم مالیات در درآمدهای ملی ضعیف است. طی سال‌های گذشته به گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا کمتر توجه شده است.

 

h9u_img_5316.jpg

 

شیرکوند اضافه کرد: صنعت گردشگری، درآمدزا و اشتغال‌زا است. اگر گردشگری به صنعت تبدیل شود می‌تواند زیربخش‌های خود را راه‌اندازی و فعال کند.

وی تأکید کرد: برای رشد و توسعه‌ی اقتصاد پایدار در کشور باید سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری صورت گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور بر سرمایه‌ اجتماعی تأکید و تصریح کرد: اگر کشوری سرمایه‌ اجتماعی نداشته باشد نمی‌تواند از بقیه‌ی سرمایه‌ها بهره‌ ببرد.

شیرکوند افزود: منظور از سرمایه‌ی اجتماعی این است که در فضای عمومی اقتصاد کشور شرایطی ایجاد شود که تمام فعالان اقتصادی نسبت به فعالیتی که می‌خواهند انجام دهند اعتماد و اطمینان لازم را پیدا کنند.

وی گفت: استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان باید سرمایه‌ی اجتماعی را در استان تقویت کنند و موانع جذب سرمایه‌گذار را مرتفع نمایند تا از خیل عظیم بیکاری کاسته شود.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

توجیه‌پذیری کافی در فرایند اقتصادی و تولیدی لرستان وجود دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری لرستان اظهار داشت: تلاش‌های مؤثری برای بهبود فضای کسب و کار در استان صورت گرفته و زیرساخت‌های حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

 

mdxe_img_5379.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی خطاب به معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سرمایه‌ی اجتماعی مورد نظر شما در لرستان به وجود آمده است.

وی ادامه داد: به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهم که توجیه‌پذیری کافی در فرایند اقتصادی و تولیدی وجود دارد.

سلاح ورزی با بیان اینکه مزیت‌های نسبی به تنهایی نمی‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار باشند، تصریح کرد: تلفیق مزیت‌های نسبی و رقابتی می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

 

h9u_img_5316.jpg

 

وی گفت: در لرستان با ایجاد زیرساخت‌ها، مزیت‌های نسبی برای سرمایه‌گذاری به خوبی قابلیت تبدیل شدن به مزیت‌های رقابتی را دارند و تلاش های خوبی برای بهبود فضای مستمر کسب و کار در استان شده است و به زودی نتایج این تلاش‌ها را در رتبه‌بندی استان‌ها خواهیم دید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از ارائه‌ی معافیت‌های مالیاتی، حمایت‌ها و تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران در لرستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: در پایان کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در استان مذاکرات امروز، تبدیل به تصمیم شود.

 

aw9w_img_5399.jpg

 

bpu0_img_5425.jpg