مدیرعامل شرکت آهک صنعتی و هیدارته لرستان معتقد است که موفقیت اتفاقی نیست بلکه با برنامه‌ریزی در طول زمان به دست می‌آید.

 این روزها که اقتصاد لرستان حال و هوای چندان خوشی ندارد و به عبارتی علی‎رغم تمام تلاش‎هایی که از سوی مسئولین به‎عمل می‎آید نمی‎توان منتظر نتیجه زودرس بود، اصلی‎ترین مسئله یعنی پرداختن به فرهنگ کار بیش از پیش خود را نشان می‎دهد تا پایه توسعه، درست بنا گذاشته شود و در ادامه بتوان با تغییر شرایط اقتصادی استان، شاهد سرمایه‎گذاری‎ها و همینطور اقبال بیشتر هم‎استانی‎ها به بخش خصوصی باشیم.

نهادینه شدن فرهنگ کار صرفاً با کلام به بار نمی‌نشیند و به قول معروف نمی‎توان بیرون گود فقط به تماشا نشست و سخن راند. موثرترین راه‌حل‎ها را افرادی می‎توانند ارائه دهند که خود این راه را با تمام فراز و نشیب‌هایش با موفقیت پشت سر گذاشته و هیچ چیز مانع‎شان نشده باشد. افرادی که برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و کارشناسی‌شده را پیش روی خود گذاشته‌اند و ضمن اینکه از دنیای پیرامون خود غافل نمی‎شوند افق دیدشان آینده را می‎بیند و برای سال‌های دور، خود و مجموعه‌شان را مهیا می‌کنند.

یکی از همین افراد محمد خاکی، مدیرعامل شرکت آهک صنعتی و هیدراته لرستان است.

 

drf9_img_8302.jpg

 

شرکتی که در سال 1361 عمدتاً با سرمایه‌گذاری بانک مسکن تاسیس می‎شود و مدتی بعد به بهره‎برداری می‎رسد اما در سال 1380 با زیان انباشته‎ای معادل 15 برابر سرمایه اولیه فعالیتش متوقف شده و عملا ورشکسته می‎شود. حتی به علت استخراج غیرکارشناسی معدن آن نیز کور می‎شود.

علی‎رغم برگزاری مزایده‎های متعدد از سوی بانک مسکن جهت واگذاری این واحد به بخش خصوصی، با توجه به قرارگرفتن این کارخانه در منطقه محروم پلدختر هیچ سرمایه‌گذاری برای خرید آن تمایلی از خود نشان نمی‎دهد. زیرا بعد از بازدید، شرایط محیطی و وضعیت کارخانه را نامناسب می‎یافتند.

شرکت آهک هیدراته لرستان جان دوباره میگیرد

تا اینکه سال 1383 محمد خاکی به همراه دو تن از دوستانش یعنی دکتر سلاحورزی و مهندس سام‌نژاد با مطالعاتی که از قبل در مورد این واحد صنعتی انجام می‎دهند تصمیم می‎گیرند تا آن را از بانک مسکن خریداری کنند.

 

a0de_img_2207.jpg

 

موفقیت‌های پی در پی واحد آهک صنعتی و هیدراته لرستان در سال‌های متمادی بهانه‎ای شد تا پای صحبت‌های مدیرعامل شرکت یعنی محمد خاکی بنشینیم.

 محمد خاکی متولد یکشنبه اول مهرماه سال 1352و دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک می‎باشد.

انتخاب به‌عنوان واحد نمونه استانی از سال 84 تا کنون، واحد صادراتی نمونه استان از سال 1384 تاکنون، واحد صادراتی نمونه کشوری، واحد صنعتی نمونه کشوری برای دوبار، فعالیت در همه حوزه‎ها و اخذ لوح و تندیس رعایت مسائل زیست‌محیطی، اخذ لوح‎های استاندارد برتر، تولیدکننده جوان برتر در سال 90، دریافت تندیس رضایت مشتری، انتخاب به‌عنوان کارآفرین برتر استان، کارفرمای نمونه استان در سال‌های مختلف و دریافت بسیاری از تندیس‎های دیگر تنها بخشی از موفقیت‎های مدیرعامل شرکت آهک صنعتی و هیدراته لرستان محسوب می‏شود.

به‌علت مشغله کاری تاکنون تمایل چندانی برای حضور در رسانه‌ها نداشته است. وی می‌گوید: در 15 اسفند 1383 عملاً واحد آهک صنعتی و هیدراته لرستان به ما واگذار شد و از فروردین ماه 1384 بازسازی کارخانه را آغاز کردیم زیرا ظرف چهار سال تعطیلی، کارخانه هیچ‎گونه برنامه تعمیر و نگهداری را در دستور کار نداشت و عملاً کلیه ماشین‎آلات فرسوده شده بودند. مهمترین امر این بود که معدن، ماده اولیه‌ای برای استخراج و برداشت نداشت چرا که روش‌های برداشت غیراصولی موجب شده بود که این معدن کور شود و از آنجا که کار این کارخانه فرآوری بود مهمترین موضوع تأمین مواد اولیه به شمار می‌آمد. به همین علت در آغاز به‌صورت همزمان کار را به چند قسمت تقسیم کرده و بخش‌های معدن، فنی و مکانیکی، ساختمانی و تاسیسات را هر کدام به یک گروه تخصصی واگذار کردیم و توانستیم ظرف مدت ده ماه با تلاش شبانه‌روزی همکاران، اولین کوره را در بهمن‌ماه 1384 به بهره‎برداری رسانده و از همان ابتدا اولین محصول‌مان را به خارج از کشور صادر کنیم.

 خاکی ادامه می‎دهد: همزمان با دوران بازسازی و به‌سازی ماشین‎آلات، استراتژی‎های شرکت را به‌خصوص در بخش بازاریابی تدوین کردیم و بیشترین تمرکز را روی بازار عراق قرار دادیم که خوشبختانه از سال 1384 تا کنون صادرات به این کشور به‌صورت پیوسته ادامه دارد و هر ساله در حال افزایش است به‎طوریکه برند ما در کشور عراق شناخته شده است. ضمن اینکه از چند سال پیش روی صادرات به سایر کشورها نیز کار کردیم که نتیجه آن ورود به بازار کویت است.

کاربرد آهک در 90 درصد صنایع

مدیر عامل شرکت آهک صنعتی و هیدراته لرستان در رابطه با کاربرد آهک می‎گوید: بر خلاف ذهنیت عمومی مردم نسبت به کارکرد آهک که صرفا برای کارهای ساختمانی است باید بگویم که این کاربرد منسوخ شده و در حال حاضر آهک یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود به طوریکه یکی از معیارها و سنجش‌های یک کشور پیشرفته میزان مصرف آهک در آن کشور است چراکه در بیش از 90 درصد صنایع کاربرد دارد.

 

nog2_img_2038.jpg

 

خاکی به دامنه وسیع کاربرد آهک اشاره می‌کند و می‌گوید: ما نیز روی حوزه‌های مختلف کار کردیم و در حال حاضر 100 درصد محصولمان در حوزه‌های مشخصی به‌صورت عمده توزیع می‌شود و در بازارهای جزئی فعالیت نداریم.

وی به اهم اقداماتی اشاره می‌کند که در سال‌های اولیه انجام شده و معتقد است همین فعالیت‌ها، مقدمه موفقیت‌های بعدی شده است.

اصلاح ساختار مالی؛ اولین اقدام مهم شرکت

خاکی اولین مورد را اصلاح ساختار مالی شرکت عنوان می‌کند و می‌گوید: سرمایه شرکت را از یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال به بیش از بیست و هشت میلیارد ریال افزایش دادیم. زیرا صورت‌های مالی‌ای که به بانک‌ها ارائه می‎شد باید از یک چارچوب مشخص و از یک شفافیت برخوردار می‌بود و صورت‌های مالی قبلی وضعیت شرکت را خیلی بد نشان می‎داد.

وی در ادامه می‌گوید: در مرحله دوم بازسازی و به‎سازی ماشین‎آلات و ساختمان‌های کارخانه و معدن را در دستور کار قرار دادیم و در اقدام بعدی جاده دسترسی به معدن را احداث کردیم تا بتوانیم یک ذخیره حداقلی برای ده سال آینده ایجاد کنیم.

وی اقدام مرحله چهارم را بهره‌برداری کوره دوم در مردادماه سال 1386 عنوان می‌کند و می‌گوید: با راه‌اندازی کوره دوم شرایط استفاده از ظرفیت تمام کارخانه در سال 86 فراهم شد اما عملاً هفت سال بعد با اقدامات تکمیلی از جمله عارضه‎یابی خطوط تولید، بهبود فرآیندها و اصلاح خطوط و ماشین‌آلات در سال 1393 به ظرفیت عملی تولید رسیدیم.

شرکا کمبود نقدینگی را با اموال شخصی تامین کردند

خاکی به روزهای نخستین تحویل کارخانه برمی‌گردد و می‌گوید: زمانی که کارخانه را تحویل گرفتیم یک کارخانه ورشکسته دولتی بود و هرجا که برای گرفتن تسهیلات مراجعه می‌کردیم با توجه به ذهنیت منفی که وضعیت قبلی کارخانه ایجاد کرده بود با پرداخت تسهیلات موافقت نمی‎شد. در واقع یکی از چالش‌هایی که ما با آن روبه‌رو شدیم همین کمبود نقدینگی بود که در نهایت شرکا از اموال شخصی این نقدینگی را تامین کردند. ولی بعد از اینکه واحد به بهره‎برداری رسید و توانستیم به بازارهای خارجی راه پیدا کنیم در فاز دوم بانک‎هایی همچون صادرات و صنعت و معدن تسهیلاتی در اختیار ما قرار دادند و خوشبختانه در حال حاضر از معدود واحدهای صنعتی هستیم که هیچ‌گونه بدهی معوق به سیستم بانکی نداریم.

 

101q_img_1970.jpg

 

وی اقدام بعدی را ایجاد تنوع محصولات تولیدی برمی‎شمرد و ادامه می‌دهد: این واحد صنعتی دارای سبد کامل محصولات آهکی است بسیاری از واحدهای صنعتی که در کشور وجود دارند تنها بخشی از محصولات را تولید می‌‎کنند در حالی‎که این واحد چهار محصول آهک کلوخه، آهک پودر میکرونیزه زنده، آهک هیدراته و سنگ آهک دانه‎بندی‎شده را در سبد کالای خود دارد.

ایجاد خطوط تولید استندبای

خاکی افزایش ماشین‌آلات پشتیبانی را از جمله مهمترین اقدامات قلم‎داد می‎کند و می‌گوید: سیستم تولید در این کارخانه به‌صورت پیوسته است یعنی از لحظه‌ای که استارت کار زده می‎شود تا زمانی‌که ماشینی از کار بیفتد یا به‌علت یک نقص فنی متوقف شود، سیستم خاموش نمی‌شود و کوره‌های کارخانه 365 روز سال کار می‎کنند بنابراین برای اینکه بتوانیم از توقف ناشی از نبود قطعات و لوازم یدکی یا احیانا ماشین‎آلات پشتیبان، جلوگیری کنیم، نقاط گلوگاه را شناسایی کرده و در آنجا خطوط تولیدی “استند بای” را تعریف کردیم. یعنی هر کدام از خطوط پشتیبان ما دو دستگاه دارند تا در صورت خرابی بتوانیم جایگزین داشته باشیم.

خاکی می‌گوید: راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون و نصب فیلترهای پارچه‌ای در خطوط تولیدی جهت جلوگیری از خروج گرد و غبار در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست را می‌توان از جمله اقدامات این واحد صنعتی برشمرد به‌طوریکه افرادی که از کنار واحد صنعتی عبور می‌کنند متوجه فعالیت آن نمی‎شوند و گمان می‌کنند که تعطیل است در صورتی‌که هیچگونه آلودگی ندارد و هر چند ماه یکبار توسط شرکت های مورد اعتماد محیط زیست مورد ارزیابی و سنجش آلاینده‎های زیست‎محیطی قرار می‌گیرد.

تولید آهک ویژه برای اولین بار در کشور

وی در ادامه می‌گوید: آهک ویژه با خلوص بسیار بالا از دیگر فعالیت‌های مجموعه است. عمدتاً آهک‎هایی که در کشور تولید می‌شوند خلوصی بین 80 تا 90 درصد دارند ولی آهک هیدراته تولیدی ویژه کارخانه با خلوص بیش از 96 درصد بوده که کاربرد آن در مواد خوراکی و تصفیه آب‌های آشامیدنی است.

خاکی توجه ویژه‌ای به مطالعات بازاریابی دارد و در این رابطه می‎گوید: بازاریابی را به صورت گسترده در داخل و خارج از کشور انجام دادیم و همزمان با عارضه‎یابی خطوط و افزایش تولید طبیعتاً برای فروش این افزایش ظرفیت، باید برنامه‎های بازاریابی را هماهنگ می‎کردیم و هر زمان که افزایش ظرفیت داشتیم بلافاصله وارد بازار می‎شد. زیرا محصول آهک مانند میوه و تره‌بار است. خاصیت آهک این است که نمی‎توان آن‌را برای بیشتر از یک محدوده زمانی خاص نگهداری کرد. به‌طوریکه اگر آهک زنده را یک هفته در فضای باز نگهداری کنید فاسد و غیرقابل استفاده می‎شود. پس این محصول علاوه بر اینکه فرآیند تولید بسیار سختی دارد عرضه آن نیز باید به‎موقع انجام شود.

مکاتبه و مذاکره با مصرف‌کنندگان قبلی

خاکی می‌گوید: به‎علت ورشکسته‎شدن کارخانه و توقف تولید، کلیه مشتریان قبلی قراردادهایشان ناتمام مانده بود. به هر مشتری که مراجعه می‎کردیم مدعی دریافت خسارت بود تا وارد معاملات جدید شود. روزهای بسیار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم تا جایی‎که پیشنهاد ارائه محصولات کارخانه برای مدتی با حداقل قیمت ممکن صورت می‎گرفت تا پس از مدتی که مشتریان از لحاظ کیفیت و موارد دیگر آسوده‌خاطر شدند، قراردادهای جدید منعقد شود. بیش از ده  شرکت عمده در حوزه‎های مختلف مدعی بودند که خوشبختانه توانستیم رضایت همگی را جلب کنیم.

 

hum6_img_2035.jpg

 

وی در ادامه می‌گوید: از روزی که شروع به کار کردیم تا حالا که قریب به ده سال می‌گذرد حتی یک مشتری را از دست نداده‌ایم و وفاداری مشتری را به سیستم که از اهداف استراتژیک بازاریابی است توانستیم حفظ کنیم. طی این مدت به چهار اصل بازاریابی یعنی قیمت مناسب، کیفیت مناسب، تعهد به موقع و اصل انعطاف‌پذیری معتقد بودیم و به‎عنوان اصول شرکت به این موارد پایبند بوده و هستیم. به دنبال خواسته مشتری بودن با همین اصول باعث افزایش مشتریان ما در طول این ده سال شده است.

خاکی روند بازاریابی شرکت را اینچنین بیان می‌کند: ابتدا به سراغ مشتریان جدید رفتیم و پس از صادرات، مشتریان قبلی را راضی کردیم و دوباره قراردادهای مکرر منعقد شد. اولین مشتری، صادرات به کشور عراق بود که صد در صد محصولاتمان به این کشور صادر شد و در سال‎های بعدی با توجه به افزایش ظرفیت، این میزان به 40 تا 60 درصد رسید.

اتصال به شبکه گاز؛ برگ برنده کارخانه برای دوران هدفمندی یارانه‌ها

خاکی اتصال به شبکه گاز را از مهم‎ترین اقدامات مجموعه برمی‌شمرد و می‌گوید: اتصال به شبکه گاز از اقدامات مهم مجموعه بود. با توجه به اینکه در استراتژی‎هایمان هدفمندی یارانه‎ها را دیده بودیم و از آنجا که سوخت ما نفت کوره با هزینه بسیار بالا بود، تلاش کردیم از محل منابع داخلی به شبکه گاز متصل شویم و پس از هدفمندی یارانه‌ها که عمده واحدهای صنعتی به‎علت بیست و نیم برابر شدن قیمت نفت کوره با مشکل روبه‎رو شدند، کمترین آسیب را دیدیم و با اینکه خیلی از شرکت‌ها زیان داده و برخی نیز تعطیل شدند ما خوشبختانه نه تنها زیان‎ده نبودیم بلکه با سود کمی این دوران را پشت سر گذاشتیم. ضمن اینکه پیش از آن مخازن را با نفت قیمت پایین‌تر از محل سهمیه ذخیره‎سازی کرده بودیم به‎طوریکه تا سه ماه به سوخت نیازی نداشته و نقدیگی مورد نیاز را از صادرات تامین می‌کردیم.

 

3vk5_img_2033.jpg

 

وی به نحوه فعالیت شرکت در دوران رکود واحدهای صنعتی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در بازارهای داخلی اعتباری کار می‌کردیم و چون هنوز مدتی از هدفمندی یارانه‌ها نگذشته بود و واحدهای صنعتی برای خرید مواد اولیه با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده بودند، توانستیم خیلی از مشتریان را به سمت مجموعه جذب کنیم زیرا زمانی‌که مشتری می‎بیند یک واحد توانمند با یک توان مالی خوب می‌تواند آنها را تامین کند بیشتر راغب می‌شدند به سمت ما بیایند گرچه دوره یک و نیم ماهه وصول مطالبات شرکت قبل از هدفمندی یارانه‌ها به بیش از هشت و نیم ماه رسید ولی توانستیم این مدت را تحمل کنیم و هیچ‎گاه نگذاشتیم مطالبات کارگران مجموعه معوقه شود.

انتخاب شایسته ملاک استخدام کارکنان بود

خاکی در مورد استخدام کارکنان مجموعه می‌گوید: انتخاب شایسته ملاک قرار داده شد و بعد از مصاحبه با کارمندان در ادامه کار به همکاران یادآور شدیم که هدف شخصی را با هدف شرکت هم‌راستا کنند که این یکی از وظایف مهم مدیریتی است. کلیه همکاران می‎دانند که هرگاه وضعیت شرکت روبه‎رشد باشد حتما بر تأمین به‌موقع حقوق و مزایای آنان تاثیر خواهد داشت. برای همین هیچ مشکل کارگری در این سال‎ها نداشتیم. همه نیروها در ابتدا تخصص نداشتند بلکه بعضی نیروهای با تجربه استخدام شدند تا به بقیه آموزش دهند و در دوران فعالیت سعی شد که در هر بخش حداقل از یک نفر نیروی متخصص، مجرب و به نام استفاده شود تا تخصص و تجربه ایشان به سایر کارکنان انتقال پیدا کند. در حین بازسازی کار آموزش نیز انجام شد و اکنون مسائل شرکت توسط نیروهای مجموعه حل و فصل می‌شود.

در حیطه فعالیت‌های مدیریتی، اخذ نشان استاندارد تشویقی برای اولین بار بین واحدهای صنعتی کشور توسط این مجموعه دریافت می‌شود و به دنبال آن استاندارد اجباری را اخذ می‌کنند. پیاده‎سازی سیستم یکپارچه IMS شامل ISO 9000 و ISO 14000 و ISO 18000 و ثبت برند شرکت، نیز از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‎شود.

وی در ادامه می‎گوید: تمرکز بر بازارهای داخلی و خارجی و اشراف بر وضعیت رقبا برای ما امری مهم محسوب می‎شود. در حال حاضر می‎دانیم رقبا با چه سطح از ظرفیت در حال تولید هستند. بازارهای هدف رقبا و قیمت فروش محصولات‎شان از جمله مواردی است که رصد کرده و با توجه به داشتن این اطلاعات قیمت محصولات‎ کارخانه تعیین می‎شود. به‎همین علت قیمت ثابتی در دستورکار نیست و با یک تلورانس، قیمت‎های متفاوتی ارائه می‎شود. یکی از اقدامات مناسبی که در ابتدای بازاریابی انجام شد، فروش دامپینگ بود. با این روش در ابتدا با قیمت 18 تا 20 دلار وارد بازار عراق شدیم تا بتوانیم با کشورهایی از قبیل سوریه و ترکیه رقابت کرده و پس از مدتی که کیفیت محصول و تعهدات مجموعه به اثبات رسید، بازار را از آن خود کردیم. در حال حاضر با قیمت مناسب محصول خود را در بازار عراق عرضه و سایر رقبا را از بازار خارج کردیم.

فعالیت واحد R&D روی نانوآهک

خاکی می‌گوید: یک کارهایی که در واحد انجام می‎شود نانوآهک است که ارزش افزوده آن 20 برابر محصول فعلی است و کاربرد دارویی دارد.

 

خاکی معتقد است که در حوزه مدیریتی، تصمیم‌گیری‌هاست که عامل زمان را تشکیل می‌دهد. وی می‌گوید: یک مدیر باید به دانش و مسائل روز مدیریتی اشراف کامل داشته باشد و در تبلیغات از نوین‌ترین شیوه‌ها و تکنیک‌ها استفاده کند.

 

rx7h_hidrate_ahak_3_azar_93_(14).jpg

 

خاکی می‌گوید: متاسفانه مطالعه آسیب‎شناسی خطوط تولید در سطح واحدهای صنعتی یا انجام نمی‌گیرد یا منجر به نتیجه نمی‌شود. در برنامه‌های توسعه، یک‌سوم رشد اقتصادی که 7/2 است به بهره‌وری اختصاص پیدا کرده است. به‌طوریکه با آسیب‌شناسی می‎توان از حداکثر ظرفیت‌های ماشین‌آلات و نیروی انسانی استفاده برد. خوشبختانه با اقدامات صورت‎گرفته از محل بهره‌وری در سال 91‌، بدون اضافه کردن ماشین‌آلات 43 درصد افزایش تولید داشتیم. به طور مثال در 365 روز سال که 24 ساعته باید خط تولید کار کند زمان تعمیر یک کوره را از دو ماه به بیست روز رساندیم یا اینکه نوع مواد نسوز را تغییر دادیم.

طرح توسعه کارخانه با دوبرابر ظرفیت فعلی در دست مطالعه است

خاکی در رابطه با توسعه کارخانه می‌گوید: مطالعه طرح توسعه کارخانه با دوبرابر ظرفیت فعلی در برنامه مجموعه قرار دارد. حسن طرح توسعه در این است که بازیافت در نظر گرفته شده است و اینکه بتوانیم بدون آسیب رساندن به محیط زیست مواد را بازیافت نماییم برای ما از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. سایز مواد اولیه‌ای که برای کوره‎های جدید استفاده می‌شود بین صفر تا چهل میلیمتر است و کوره‎های فعلی از چهل تا صد میلیمتر. یعنی می‎توان از تمام مواد زیر چهل میلیمتر که تا الان انباشته شده برای ماشین‎آلات جدید به‎عنوان مواد اولیه استفاده کرد و برای سال‎ها مواد اولیه کارخانه با قیمت صفر در دسترس است. در حال حاضر کارخانه با صد در صد ظرفیت مشغول به کار است و برای مشتریان بیشتر پاسخ‎گو نیستیم و در حالی‎که به دوران بلوغ خود رسیده‎ایم می‎طلبد طرح توسعه کارخانه را اجرا شود.

برنامهریزی؛ مهمترین عامل موفقیت

وی داشتن برنامه را مهمترین اقدام خود به‌عنوان یک مدیر عنوان می‎کند و می‎گوید: یک مدیر باید برنامه‎ای جامع و استراتژیک داشته باشد نه یک برنامه روزانه. تفاوت مدیریت استراتژیک و کلاسیک در این است که در مدیریت کلاسیک، کارهای جاری انجام می‎شود و در مدیریت استراتژیک نگاه به آینده است و محیط پیرامون نیز مورد مطالعه قرار می‎گیرد. اصلی که سرلوحه کار خود قرار داده‎ایم؛ یعنی علاوه بر انجام کارهای جاری به برنامه‎های آینده و وضعیت رقبا نیز توجه داریم. در این محیط جغرافیایی باید توجه لازم به کاربسته شود تا بتوان طرح توسعه خود را اجرا کنیم و محصولات جایگزینی نیز داشته باشیم. باید بدانیم در 5 سال آینده می‎خواهیم به کجا برسیم. روزی که شروع کردیم هدف‎مان این نبود که مثل گذشته تولید کنیم. در حالی‎که این کارخانه در آغاز فعالیت با ماشین‎آلات نو و رونق و رشد اقتصادی در کشور، حداکثر توانست 19 هزار تن تولید داشته باشد، حالا این میزان به بیش از 50 هزار تن در سال یعنی به ظرفیت عملی کارخانه رسیده به‎طوریکه بیش از این ظرفیت تولید ندارد و این نشان‎دهنده تحقق هدف مجموعه است.

خاکی توجه به خواست مشتریان را از مهم‎ترین اهداف یک مجموعه تولیدی می‎داند و می‎گوید: در واحدهای صنعتی سطح کشور کمترین توجه به خواسته مشتریان می‌شود. باید از مشتری بپرسیم که چه بسته‌بندی و کیفیتی را مدنظر دارد و آن را تأمین نماییم.

 

مدیران به دانش و ابزار روز مجهز شوند

وی همچنین به مدیران توصیه می‎کند که به آموزش و دانش روز مدیریت برای خود و زیرمجموعه‎شان توجه ویژه داشته باشند. وی می‎گوید: تحصیلات حین کار بسیار ارزشمند است زیرا ما اعتقاد داریم علم و عمل هرگاه با هم عجین و سرشته شوند همیشه نتیجه مثبتی را در پی خواهند داشت.

خاکی استفاده از روش‎ها و تکنیک‎های نوین را جزئی تفکیک‎ناپذیر برای فعالیت‌های تولیدی امروز می‎داند و می‎گوید: ما در حال حاضر در عصرIT زندگی می‎کنیم و نمی‎توان با روش‎های سنتی در عرصه بین‎المللی وارد شد و باید خود را با ابزار و علم روز تجهیز کرد.

 

drf9_img_8302.jpg

 

وی همچنین در رابطه با اصلاح و بهبود فرآیندها در تولید و عملیات می‎گوید: نباید به شرایط فعلی اکتفا کرد زیرا حتماً راهی برای برون‎رفت از مشکلات و افزایش کیفیت و ارتقا بهره‎وری وجود دارد چرا که بر اساس مطالعات انجام شده بهره‎وری بسیار پایین است و اگر بهره‎وری نیروی کار در 7 ساعت را بتوان 50 درصد افزایش داد در روند کار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

خاکی توجه به مسئولیت‎های اجتماعی و اخلاق‎محور در کار را از وظایف یک مدیر موفق برمی‎شمرد و می‎گوید: این امر یکی از حلقه‎های مفقوده مدیریت امروزی است. به هر حال در جایی‎که کار می‎کنیم باید به پیرامون خود توجه کنیم و برای حفظ محیط زیست کوشا باشیم زیرا افرادی که در اطراف کارخانه ما زندگی و کار می‎کنند حق استفاده از هوای سالم را دارند. یکی از شاخص‎های توسعه پایدار توجه به مسائل زیست‎محیطی است و زمانی‎که از همین طبیعت استفاده و مواد اولیه را استخراج می‎کنیم باید ببینیم چقدر می‎توانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم و سهم آیندگان را نیز مد نظر داشته باشیم.

تا این لحظه با شکست مواجه نشده‌ام

خاکی با بیان این جمله که به لطف پروردگار تا این لحظه با شکست مواجه نشده‎ام، از چالش‎هایش می‎گوید: با چالش‎های فراوانی روبه‎رو شده‌ایم. اولین چالش در ابتدای راه‎اندازی کارخانه، کمبود نقدینگی و ذهنیت بد ذینفعان بود. ذهنیت منفی مشتریان قبلی و حتی مسئولین و نگرانی بابت اینکه نتوانیم این واحد را احیا کنیم و به موفقیت برسانیم و آن را حفظ کنیم. مورد بعدی در هدفمندسازی یارانه‎ها بود که خیلی از واحدها تعطیل شده یا با زیان روبه‎رو شدند.

وی غفلت از رقبا را از دیگر چالش‎ها عنوان می‎کند و می‎گوید: اگر از فعالیت رقبا در تنوع، کیفیت محصولات و بازارهای جدید غافل شویم نمی‌توانیم فعالیتی داشته باشیم.

موفقیت اتفاقی نیست

خاکی از عامل اصلی موفقیت‎هایش می‎گوید: بعضی از اصطلاح شانس استفاده می‎کنند اما شانس یک یا دوبار به سراغ انسان می‎آید ولی یک مجموعه‎ای که ده تا پانزده سال بتواند پشت سرهم به موفقیت برسد، افزایش تولید و سودآوری داشته باشد، نسبت به شاخص‎های واحدهای مشابه و نُرم صنعت جلوتر باشد، یعنی با برنامه‎ریزی درست کار شده و نمی‎توان گفت تمام این موفقیت‌ها اتفاقی به دست آمده است. دستیابی  به موفقیت‌ها را که حاصل یک تلاش و خرد جمعی بوده مدیون مجموعه مدیریتی و کارکنان هستیم.

 

 

etl8_img_2020.jpg

 

خاکی نا امید نشدن برای رسیدن به نتیجه مطلوب را از عوامل موفقیت خود می‎داند و می‎گوید: نباید بلافاصله ناامید شویم و بگوییم تلاش‎های‎مان نتیجه نمی‎دهد. آثار خیلی از کارها در بلندمدت خود را نشان می‏دهد. نمی‎توانیم انتظار داشته باشیم که با تبلیغ امروز، مشتری یک هفته بعد مراجعه کند. این فعالیت‎ها زمان‎بر هستند. همواره باید کارهای اصلاحی انجام داد و کسی موفق است که هم در شرایط بحران بتواند مدیریت بحران داشته باشد و هم در شرایط رونق اقتصادی بتواند از فرصت‎ها استفاده کامل را ببرد.

وی توقعات خود از دولت را چنین بیان می‎کند:  از دولت انتظار داریم فضای کسب و کار را مساعد کنند. شرایط امروز ما از لحاظ فضای کسب و کار مناسب نیست و در رده‎های آخر کشورهای دنیا قرار داریم. این وضعیت باید بهبود پیدا کند.

برخی خصوصیسازی‌های فعلی شبه دولتی هستند

خاکی در ادامه می‌گوید: متاسفانه دولت سهم بزرگی از اقتصاد را در دست دارد و حتما باید به سمت خصوصی‎سازی واقعی پیش برویم چراکه ما اعتقاد داریم خیلی از خصوصی‎سازی‎های فعلی شبه‎دولتی بوده و واقعی نیستند. دولت باید به سمت کوچک شدن و چابک‎سازی برود و نقش نظارتی داشته باشد. خیلی از کشورهای دنیا تعداد کارکنان دولت‎شان به اندازه کارکنان دولتی یک استان ما نیست.

خاکی در رابطه با هدایت سرمایه‎ها به سمت تولید می‎گوید: برای بخش تولید باید جاذبه ایجاد شود تا بتوانیم در کنار ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه اقتصادی داشته باشیم. سرمایه در گردش مناسب را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند زیرا خیلی از واحدهای صنعتی به‎علت نداشتن سرمایه در گردش مجبور هستند با ظرفیت بسیار کم کار کنند این امر قیمت تمام‎شده محصول را بالا می‎برد و توان رقابتی را کم می‎کند در نتیجه امکان بازپرداخت تسهیلات هم برایشان فراهم نمی‎شود. در واقع اگر این چرخه اصلاح شود هم واحد صنعتی به سودآوری می‎رسد و هم اینکه می‎تواند تسهیلات خود را بازپرداخت کند.

دولت از واحدهای صنعتی حمایت فنی داشته باشد

وی همچنین معتقد است که کمک دولت به بخش تولیدی می‎تواند فنی و پشتیبانی باشد.  خاکی می‎گوید: دولت نباید صرفا کمک مالی به بخش خصوصی داشته باشد بلکه کمک‎های فنی از جمله عارضه‎یابی مدیریتی و تولیدی کمک بسیار بزرگی به واحدهای تولیدی است.

وی ارتباط صحیح دانشگاه با صنعت را حلقه مفقوده بخش خصوصی عنوان می‎کند و می‎گوید: در همه دانشگاه‎ها واحد ارتباط با صنعت وجود دارد ولی از لحاظ اجرایی ارتباطی ایجاد نمی‎شود بلکه صرفا در حد گذراندن واحدهای کارآموزی است. در حالی‎که در اینجا باید دانشگاه به کمک صنعت آمده و مشکلات‎شان را به‎صورت علمی بررسی کند و راهکارهای علمی پیشنهاد دهد.

بحث را از مسائل کاری به جنبه‌های دیگر زندگی این مدیر می‎بریم.

 

wd3n_img_7371.jpg

 

وی می‎گوید دارای یک فرزند پسر 12 ساله و یک دختر 2 ساله است و از الان به دنبال شرایطی است تا تربیت آنها برای آینده‎ای روشن به بهترین نحو صورت پذیرد.

خاکی می‌گوید: قطعا در ابتدا چون کودک هستند و قدرت تصمیم‎گیری ندارند برایشان برنامه‌ریزی دارم تا در آینده خودشان تصمیم بگیرند ولی فعلا باید شرایط را از لحاظ تعلیم و تربیت و همچنین بعد آموزش و پرورش فراهم کنم. بیشتر روی پرورش تاکید دارم زیرا یک کودک باید روی محیط پیرامونش آشنایی داشته باشد تا بداند که در آینده می‎خواهد چه کند. با توجه به اینکه زبان علم، زبان انگلیسی است به همه خانواده‎ها توصیه می‎کنم که از همان ابتدا شرایطی را فراهم کنند که فرزندان‎شان مسلط به چند زبان خارجی به‎خصوص انگلیسی باشند.

وی با بیان این جمله که کودکان باید فرهنگ مشارکتی را یاد بگیرند، ادامه می‌دهد: ما ایرانیان در کار معمولاً افرادی منفعل هستیم و ترجیح می‎دهیم فردی عمل کنیم تا جمعی. هرجایی که در تشکل‎ها می‎خواهیم فعالیت داشته باشیم کمتر به موفقیت دست پیدا می‎کنیم.

بیش از نیمی از وقتم را با خانواده میگذرانم

وی با وجود حجم کاری بالا بیش از نیمی از وقتش را با خانواده می‎گذراند گرچه آرزویش این است که شبانه‎روز به جای 24 ساعت 26 ساعت می‎بود.

خاکی می‌گوید: در وقت اداری کار می‎کنم و در ساعات غیر اداری به کارهای مطالعاتی و پژوهشی و زندگی شخصی‌ام می‎رسم.

بهترین تفریح محمد خاکی ورزش کوهنوردی است زیرا به گفته خودش زمانی‎که در طبیعت قرار می‎گیرد همه چیز را فراموش می‎کند و به آرامش می‎رسد.

از مسابقات ورزشی بیشتر پای فوتبال و والیبال می‎نشیند ولی علاقه‎ و طرفداری‌اش از پرسپولیس به حدی نیست که بر کارش ترجیح داشته باشد.

می‎گوید: در منزل ابزار موسیقی دارم و گاهی کار می‌کنم.

مشغله‎های کاری فرصتی برای گذران وقت با دوستان را به وی نمی‎دهد و ترجیحش این است که کنار خانواده‎اش بوده و برای اینکه ذهن آماده‎ای برای کار داشته باشد حداقل سالی دوبار مسافرت را در برنامه‎های خود لحاظ می‎کند.

خاکی شادترین لحظه‎هایش را رو به رشد بودن واحد و سودآوری آن می‎داند که هر سال تکرار می‌شود.

سختترین لحظات را سال اول تجربه کردم

خاکی تلخ‌ترین لحظات را زمانی می‌داند که از زمان استفاده لازم را نبرده است و در این رابطه می‌گوید: سال اول علی‎رغم تمام تلاش‎ها، زیان دادیم و سخت‎ترین لحظات را پشت سر گذاشتم. در طول 24 ساعت حتی در پاسی از نیم شب تماس‎هایی مبنی بر وجود مشکلات داشتم. چون این واحد را بازسازی و احیا کردیم، همواره با مشکل روبه‎رو بودیم به‎طوریکه اصلا دوست ندارم به آن لحظات حتی فکر کنم گرچه تمام آن لحظات برای من تجربه بسیار مفیدی بود، اما به سختی گذشت.

 

 حتی پنج دقیقه تاخیر قابل قبول نیست

وقت‌شناسی برایش خیلی مهم است به گواه همکارانش حتی 5 دقیقه تاخیر برایش قابل قبول نیست. اعتقاد دارد که نظم و انضباط لازمه هرکاری است.

وی می‌گوید: همواره باید دانش خود را به‎روز کرد. نمی‌توان صرفا به یک مدرک دکتری اکتفا کرد زیرا این مدرک با دانش همان دوره دریافت شده و امروز باید آموزش‎های حین خدمت و تکمیلی را داشته باشیم. می‌خواهم دانش روز دنیا را در راستای مدیریت و بازاریابی، تولید و صنعت بیاموزم. به‎عنوان یک رشته دیگر روابط بین‌الملل علاقه دارم.

خاکی در رابطه با دستیابی کارکنان خود به آموزش‌های لازم می‌گوید: مشاورین مجموعه آخرین دستاوردهای علمی را به مجموعه منتقل می‌کنند ضمن اینکه دست همکاران را برای کارهای تحقیقاتی و خلاقانه باز گذاشته‎ایم و گاهی هزینه‎های بالایی نیز به این زمینه اختصاص می‎دهیم تا کارکنان از کار جدید نترسند.

وی می‌گوید: از همه دوستانی که می‎توانند اطلاعات خود را در اختیار دیگران بگذارند می‎خواهم با تشکل‎ها یک ارتباط منسجم و مداومی داشته باشند. اتاق بازرگانی برای این کار تشکیل شده تا افراد بتوانند در آنجا تبادل افکار داشته باشند. باید به این سمت برویم که کانون‎ها و انجمن‎های تخصصی تشکیل شوند تا بتوانیم در راستای اهداف مشترک گام برداریم. فرهنگ‎سازی کار باید از طریق رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‎ها و پایگاه‎های خبری انجام شود زیرا مطمئنا با توجه به جنبه منفعت عمومی، موثرتر است.

وی در پایان می‌گوید: از تمام کسانی که در این راه ما را یاری نموده‌اند بخصوص اعضای هیأت مدیره، کارکنان و مسؤولین دستگاه‎های مرتبط و خانواده نهایت سپاسگزاری را دارم.

 

منبع: پایگاه خبری منار