رییس اتاق خرم‌آباد:

رایزنی با کشورها می‌تواند برای لرستان راهگشا باشد

سفیر افغانستان در تهران:

دروازه‌ها‌ی افغانستان به روی بازرگانان باز است

نشست مشترک سفیر و رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران با فعالان اقتصادی لرستان در سالن کنفرانس تربیت معلم علامه طباطبایی برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این نشست؛ از دعوت سفرا و رایزنان بازرگانی کشورها برای سفر به لرستان و بازدید از واحدهای تولیدی و اقتصادی استان به عنوان یکی از اولویت‌های کاری اتاق خرم‌آباد یاد کرد و گفت: رایزنی با کشورها می‌تواند برای لرستان راهگشا باشد.

حسین ‌سلاح‌ورزی؛ افغانستان را یکی از کشورهای روبه رشد منطقه برشمرد و گفت: این کشور از نرخ رشد اقتصادی قابل قبولی برخوردار است؛ به طوری‌که تورم افغانستان طی سالیان اخیر کمتر از ده درصد بوده که حاکی از ثبات پایه‌ی پولی این کشور است.

وی در ادامه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لرستان برای جذب سرمایه‌گذار افغانی اشاره و تصریح کرد: سه درصد کل ذخایر سنگ‌های دنیا و 25 درصد منابع ساختمانی کشور در لرستان واقع شده است. هم‌اکنون 400 واحد فناوری سنگ در لرستان در حال فعالیت هستند؛ به طوری که در تولید مصالح ساختمانی و سنگ‌های ساختمانی، منابع و ذخایر قابل توجهی در استان داریم.

رییس اتاق خرم‌آباد اضافه کرد: با توجه به نیاز افغانستان به فرایند بازسازی، این کشور می‌تواند از ظرفیت موجود لرستان بهره گیرد و از تخصص و دانش مهندسان و فناوران برای بازسازی کشور خود استفاده کند.

سلاح‌ورزی در ادامه گفت: لرستان در حوزه‌ی تولید داروهای دامی، انسانی و گیاهی دارای برندهای مطرح است و علیرغم وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ما توانسته‌ایم بر مشکلات فایق آییم.

وی تأکید کرد: امکان برقراری ارتباط تجاری بین لرستان و افغانستان وجود دارد و زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار افغانی در استان فراهم است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از اعزام هیأت بازرگانی متشکل از فعالان اقتصادی و تولیدی لرستان به افغانستان خبر داد و گفت: با این کار بازرگانان می‌توانند بازار هدف را شناسایی کنند و از تجربیات همتایان خود در کشور افغانستان بهره گیرند.

 

سفیر افغانستان در تهران:

فعالان لرستانی شانس حضور بیشتری در افغانستان دارند

سفیر افغانستان در تهران نیز در این نشست مشترک از رییس و اعضای اتاق خرم‌آباد به خاطر فراهم کردن زمینه‌ی سفر و بازدید به استان لرستان تشکر کرد و گفت: فعالان ایرانی و لرستانی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان نسبت به سایر کشورها از شانس بیشتری برخوردارند و کسی در این عرصه موفق است که دارای مهارت باشد.

دکتر «نصیر احمد نور» اضافه کرد: کشورهایی در ارتباطات تجاری موفق هستند که بتوانند از شرایط موجود حداکثر استفاده را ببرند. ایران به لحاظ همسایگی با افغانستان و دارا بودن زبان مشترک نسبت به دیگر کشورها از امتیاز بالایی برخوردار است؛ چرا که کشورهای غیرهم‌زبان و با فاصله‌ی زمانی دور باید هزینه‌ی مترجم و سفر را متقبل شوند؛ در حالی‌که ایران در این زمینه هزینه‌ای ندارد.

وی به جنگ خارجی و داخلی علیه افغانستان اشاره و تأکید کرد: کشورهای خارجی جنگ را شروع کردند، اما جنگ داخلی ادامه‌ دهنده‌ی آن بود که به کشور بیشتر خسارت وارد کرد.

سفیر افغانستان در تهران اعلام کرد: شرایط حضور در این کشور آسان و در سطح کشورهای منطقه بی نظیر است و این هم یکی دیگر از فرصت‌هایی است که نصیب شرکت‌های ایرانی شده است.

سفیر افغانستان در تهران با تأکید بر این‌که ویران کردن آسان است و آباد کردن مشکل، تصریح کرد: کشور افغانستان برای بازسازی خرابی‌ها و ویرانی‌ها، راه درازی در پیش دارد و در جنگ متحمل هزینه‌های هنگفتی شد که متأسفانه هنوز به نتیجه‌ی مورد نظر نرسیده است.

احمد نور با بیان این‌که افغانستان در همه‌ی زمینه‌ها نیاز به بازسازی دارد، افزود: این مهم باید تخصصی توسط شرکت‌های متخصص و بازوهای توانمند صورت گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پیمانکاران ایرانی در زمینه‌ی راه و شهرسازی در افغانستان پروژه‌های خوبی دارند که ما حتماً برای بازسازی کشورمان از دانش آنان استفاده می‌کنیم.

سفیر افغانستان در تهران یادآور شد: تمام توان خود را بر اساس احترام و روابط متقابل روی همکاری با کشورهای منطقه متمرکز می‌کنیم تا هر دو طرف منتفع شوند.

 

دروازه‌ها‌ی افغانستان به روی بازرگانان باز است

سفیر افغانستان با اشاره به اینکه فرایند بازسازی زمینه‌ی فعالیت شرکت‌ها و بازرگانان اهل سرمایه را فراهم کرده است، تأکید کرد: دروازه‌ها‌ی افغانستان به روی بازرگانان باز است.

احمد نور به مشکلاتی که تحریم‌های اقتصادی برای ایران به وجود آورده اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها منجر به بسته شدن برخی از دروازه‌های تجاری به روی ایران شد، اما سفارت افغانستان در خدمت لرستان خواهد بود تا زمینه‌ی روابط فی‌مابین را تسهیل کند.

 

رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران:

ما شرایط همکاری داروسازان لرستانی را فراهم می‌کنیم

رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران نیز در ادامه‌ی این نشست به مراحل گشایش LC برای سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور اشاره کرد و گفت: برای این منظور ابتدا باید شرکت ایرانی با داشتن شرایط لازم در افغانستان ثبت شود و بعد از صدور مجوز فعالیت، LC افتتاح شود.

عبدالهادی فرهنگ از فعالیت صدها شرکت ایرانی طی سالیان متمادی در افغانستان اظهار رضایت کرد و گفت: سهام شرکت‌های ایرانی در افغانستان صد درصد وابسته به سرمایه‌گذار ایرانی است و به کفیل نیازی نیست.

وی با بیان اینکه تا به حال مشکلی برای سرمایه گذاران خارجی در افغانستان وجود نداشته است، اظهار داشت: تمامی سرمایه‌گذاران در افغانستان از امنیت لازم برخوردارند و به منظور متضرر نشدن آنان سرمایه‌هایشان بیمه می‌شود.

رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران از ظرفیت ناب لرستان برای تولید داروهای انسانی، دامی و گیاهی استقبال کرد و گفت: افغانستان از فعالان این عرصه حمایت می‌کند. اگر داروسازان لرستانی برای تولید دارو در افغانستان تمایل داشته باشند ما شرایط همکاری و فعالیت آن‌ها را فراهم می‌کنیم.