رییس اتاق خرم‌آباد:

 تمایل سرمایه گذاری در ایران افزایش پیدا کرده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در نشست مشترک سفیر ایتالیا و فعالان اقتصادی لرستان گفت: تمایل سرمایه‌گذاران اروپایی و اتریشی برای فعالیت در ایران افزایش پیدا کرده است.

 

jalase (4).JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی در این نشست که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار شد، گفت: بازدید سفیر اتریش در تهران از لرستان و توانمندی‌های استان این امکان را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران کشورش را برای سرمایه‌گذاری به لرستان هدایت نماید.

وی؛ به کاهش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری اتریش و ایران در سال‌های گذشته  اشاره کرد و بیان داشت: ضروری است مقدمات لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری اتریش و لرستان فراهم گردد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به مرکز فرهنگی اتریش در ایران اشاره کرد و بیان داشت: نمونه ی این مرکز را نیز ایران در اتریش دارد و در دیداری که سفیر اتریش با رییس دانشگاه لرستان داشتند مقرر شد پیگیر تبادل استاد و دانشجو باشند و امکان ارتباط دانشگاه لرستان را با یکی از دانشگاه‌های کشور اتریش فراهم سازند.

 

hoseyn salahvarzi 142.JPG

 

سلاح‌ورزی در پایان سخنان خود گفت: سفر سفیر اتریش به خرم‌آباد می‌تواند زمینه‌ی حضور سرمایه‌گذاران اتریشی را در لرستان فراهم آورد که امیدواریم آغازی برای همکاری‌های دو جانبه‌ی گسترده‌تری باشد.

 

 

سفیر اتریش در تهران خواستار شد:

مؤسسه آموزش عالی گردشگری اتریش در لرستان بنا شود

سفیر اتریش در تهران هم به جاذبه‌های گردشگری فراوان لرستان اشاره کرد و بر همین اساس پیشنهاد داد مؤسسه آموزش عالی گردشگری اتریش در خرم‌آباد تأسیس شود.

 

fredrish eshtifts.JPG

 

“فردریش اشتیفت” با بیان اینکه حضور در لرستان برای من خوش‌آیند است، بیان داشت: این سفر به خوبی موجبات معرفی توانمندی‌های لرستان را برای ما به ارمغان آورد و متوجه شدم لرستان در حوزه‌ی گردشگری ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند به قطب جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شود.

وی؛ از علاقه‌ی سرمایه‌گذاران اتریشی برای حضور در ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها خواهان این هستند که روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران به حالت قبل از تحریم‌ها بازگردانند.

سفیر اتریش حجم مبادلات تجاری اتریش و ایران را قبل از تحریم‌ها 800 میلیون یورو برآورد کرد و افزود: متأسفانه با اعمال تحریم‌ها و وضعیت بد اقتصادی حاکم بر دنیا این رقم به 200 میلیون یورو کاهش یافته است.

 “فردریش” با بیان اینکه گفتگوهای هسته‌ای ایران در وین در حال انجام هست، ابراز امیدواری کرد: جو مثبت حاکم بر اتریش بتواند بر نتیجه‌ی این گفتگوها تأثیر مطلوب بگذارد.

وی؛ از علاقه‌ی سرمایه‌گذاران اتریشی برای سرمایه‌گذاری و حضور در ایران یاد کرد و گفت: ایران از زیرساخت‌های قوی‌یی برخوردار هست که لرستان نیز از این حسن بی‌بهره نمانده است؛ به همین منظور می‌توانیم شاهد شکل‌گیری‌های همکاری‌های دو جانبه باشیم.

سفیر اتریش در تهران، همکاری اتریش در زمینه‌های داروسازی و سیمان را قوی ارزیابی و اضافه کرد: همچنین می‌توانیم میوه‌های لرستان را به اتریش صادر کنیم.

فردریش با بیان اینکه اتریش در گردشگری قدرتمند است، یادآور شد: اتریش از مدارس عالی گردشگری با تمرکز بر اکوتوریسم و مدیریت گردشگری برخوردار است و خرسند خواهیم شد اگر دانشجویانی از لرستان برای تحصیل در مراکز آموزش عالی مدیریت گردشگری اتریش تحصیل کنند.

وی همچنین تأسیس مرکز آموزش عالی گردشگری اتریش در لرستان را خواستار شد و تأکید کرد: اتریش در این زمینه تجربیات مفیدی دارد که با تأسیس این مرکز در لرستان می‌توانیم تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

آثار تاریخی لرستان در اتریش به نمایش گذاشته می‌شود

 

jalase (1).JPG

 

سفیر اتریش در تهران از تحت تأثیر قرار گرفتن خود در بازدید از قلعه‌ی فلک‌الافلاک و دیگر بناهای تاریخی خرم‌آباد سخن گفت و ادامه داد: در این قلعه نمونه‌هایی از آثار ارزشمند برنز و مفرغ وجود دارد که اطمینان داریم دیدار از این آثار کم‌نظیر تاریخی لرستان، اتریشی‌ها را حیرت زده خواهد کرد.

فردریش به برگزاری نمایشگاه تاریخ و تمدن هفت هزار ساله‌ی ایران در اتریش هم اشاره و تصریح کرد: اگر می‌توانستیم آثار تاریخی لرستان را در اتریش در معرض دید عموم قرار بدهیم قطعاً با استقبال بی‌نظیری مواجه می‌شد.

وی؛ وجوه تشابه لرستان با اتریش را تشریح کرد و افزود: لرستان و اتریش از نظر شرایط آب و هوایی و دارا بودن منابع آبی فراوان دارای مشابهت هستند و همچنین لرستانی‌ها و اتریشی‌ها برای موسیقی ارزش زیادی قائل هستند.

سفیر اتریش در تهران ادامه داد: لرستانی‌ها و اتریشی‌ها به فرهنگ و تاریخ خود علاقمند و هر دو طرف به ریشه، تاریخ و پیشینه‌ی خود افتخار می‌کنند؛ به همین خاطر ظرفیت بالایی برای همکاری دو جانبه وجود دارد.

تلاش خواهم کرد دانشگاه های اتریش را به سمت دانشگاه لرستان سوق دهم

سفیر اتریش در تهران با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های اتریش را به سمت دانشگاه لرستان سوق خواهد داد، افزود: در آینده‌ای نزدیک همکاری دو طرفه‌ی دانشگاهی اتریش و لرستان برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه من به آینده‌ی ایران و لرستان خوش‌بین هستم، افزود: همچنین تلاش خواهم کرد شهردار یکی از شهرهای اتریش را برای سفر به لرستان ترغیب کنم.

 

رایزن اقتصادی اتریش در تهران:

آمادگی داریم از فعالان اقتصادی لرستان حمایت کنیم

رایزن اقتصادی اتریش در تهران هم در این نشست گفت: آمادگی داریم از فعالان اقتصادی ایران و مشخصاً لرستانی‌ها حمایت کنیم.

“گئورگ واین گارتنر” با بیان اینکه مبادلات و همکاری‌های دو جانبه به نتایج گفتگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بستگی دارد، افزود: در صورتی که توافق صورت گیرد، مشخص نیست تحریم‌ها با چه سرعت و روندی حذف خواهند شد، اما آنچه از دید من قطعی است از تحریم‌ها گام به گام کاسته خواهد شد.

 

georg vain gartner.JPG

 

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از فعالان اقتصادی لرستان مبنی بر تولید مشترک داروهای گیاهی و فراوده‌های آرایشی بهداشتی، تولید ظروف دارویی و جذب خیرین برای ساخت بیمارستان‌ها و اهدای دستگاه‌های پزشکی گفت: در خصوص تولید داروهای گیاهی با شما اتفاق‌نظر داریم؛ چرا که در آینده با بازار خوبی مواجه خواهد بود.

نماینده‌ی اقتصادی اتریش در ایران با بیان اینکه داروهای گیاهی و محصولات آرایشی و بهداشتی در اتریش سنتی تهیه می‌شود، تأکید کرد: ما برای همکاری دوجانبه آماده‌ایم.

” گارتنر” اضافه کرد: پیشنهادات شما را با شرکت‌های اتریشی مطرح خواهم کرد که در صورت وجود علاقمندی، ارتباط برقرار خواهیم کرد.

وی درباره‌ی تولید ظروف دارویی توسط شرکت‌های اتریشی نیز گفت: در این زمینه تخصص خاص داریم، اما تخصص شرکت‌های ما در تولید ماشین‌آلات است تا تولید خود محصول.

رایزن اقتصادی سفارت اتریش در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت صنایع تبدیلی اشاره کرد و بیان داشت: اترییش در زمینه‌ی صنایع تبدیلی از صنعت پیشرفته‌ای برخوردار است و شرکت‌ها در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در ایران علاقه نشان داده‌اند، اما شرط اصلی برای این امر، تضمین کیفیت محصولات اولیه و خام است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

jalase (2).JPG

 

” گارتنر” گفت: گام بعدی فراوری محصولات اولیه‌ی صنایع تبدیلی است که ما مؤسساتی در اتریش داریم که گواهی تولید محصولات ارگانیک اعطا می‌کنند و باید با آنها رایزنی کنیم.

وی اضافه کرد: تمایل و علاقه‌ی سرمایه‌گذاران اتریشی برای حضور در ایران و لرستان وجود دارد که منشأ این امر تضمین و تأمین امنیت است.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از فعالان اقتصادی لرستان مبنی بر استفاده از ظرفیت معادن سنگ این استان در اتریش گفت: بازار اتریش به واردات سنگ ساختمانی نیازمند است و تا به حال این محصول از ایران به اتریش صادر نشده است، اما آنچه مهم هست به‌صرفه بودن تأمین آن از بازار ایران است.

رایزن اقتصادی سفارت اتریش در تهران در پایان سخنان خود به ظرفیت گردشگری لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: این استان می‌تواند هدف گردشگران موج دوم باشد.

22222222 110.JPG