به گفته معاون ارزی بانک مرکزی: در طول 4 روز که از را‌ه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی می‌گذرد حجم عملیات ارزی در این مرکز، چشمگیر بوده به طوری که روز اول بیش از 10 میلیون دلار جابه‌جا شده که این رقم با حضور بیش از 25 نفر از متقاضیان انجام شده و در روز دوم این رقم به 14 میلیون دلار رسیده که در مجموع (عملیات دو روزه این مرکز) رقمی بالای 24 میلیون دلار را نشان می‌دهد. این در حالی است که تدابیر ویژ‌ه‌ای اندیشیده شده و از آنجا که در روز اول، حجم زیاد مراجعه‌کنندگان بیشتر به صورت عرضه‌کنندگان ارز، آن هم به شکل اسکناس بود‌ه، برنامه اصلی ما باز کردن راه مبادلات ارزی آن هم به شکل اسکناس برای دارندگان ارز است.

وی می‌گوید: همان‌گونه که اولویت‌بندی کالایی در این مرکز انجام می‌شود، اولویت‌بندی بخش خدماتی هم مدنظر است. در این خصوص دانشجویان بورسیه، بیمارانی که تاییدیه شورای عالی پزشکی را دارند و زائرین حج تمتع امسال می‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند. کیانی راد با بیان اینکه در این چند روز جلسات خوبی با دستگاه‌‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برای هماهنگی‌‌های لازم با دستگاه‌‌های مختلف از سوی این مرکز برگزار شده است، گفت: باید فرصت بدهیم که این طرح از طریق مرکز مبادلات ارزی با آرامش و اعتماد کامل به اجرا گذاشته شود.


هدف‌گذاری آینده برای اتاق مبادلات ارزی اعلام شد
چرخش مبادلات به سمت عرضه فیزیکی دارندگان ارز

گروه بازار پول- کارنامه 4 روز کاری مرکز مبادلات ارزی نشان می‌دهد که بیش از 34 میلیون دلار تا پایان هفته در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. این مرکز به طور رسمی کار خود را از روز دوشنبه آغاز کرد با این حال براساس اعلامیه بانک مرکزی پرداخت مجموع این رقم در روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه صورت گرفته است. همزمان با را‌ه‌اندازی این مرکز قیمت‌‌ها در بازار ارز آزاد افزایش یافته و فاصله قیمت اعلامی این مرکز با قیمت‌‌های بازار روند صعودی را تجربه کرده است.

در روز اول قیمت دلار اعلام شده 2404 تومان در این گروه بود، در روز سه‌شنبه این قیمت با 42 تومان کاهش، 2362 تومان اعلام شد . روزسوم نرخ اعلامی برای دلار 2386 تومان بود که 24 تومان افزایش داشت. در روز پنج‌شنبه اما قیمت دلار مرکز مبادله ارز 2392 تومان تعیین شد که 6 تومان افزایش ثبت کرده است.

در بازار اما همزمان با این قیمت‌‌ها نرخ دلار آمریکا از محدوده 2473 تومان به طور فزایند‌ه‌ای افزایش ثبت کرده و تا محدوده 2700 تومان بالا آمده است. قیمت سکه نیز در این مسیر از 978 هزار تومان به 1 میلیون و 70 هزار تومان طی 4 روز افزایش یافته است. قیمت دلار آمریکا با نرخ مرکز مبادله‌ای بیش از 10 درصد فاصله دارد که اگرچه از رقم 2 درصد وعده داده شده به مراتب بیشتر است، اما شاید بر اساس گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایجاد انگیزه برای واردکنندگان دلیلی بر وجود فاصله مورد نظر باشد. در عین حال معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگویی اهم دلایل را‌ه‌اندازی این مرکز را برشمرده است. وی تامین منابع ارزی بخش تولید را در راس امور این سیاست‌گذاری می‌داند. مینو کیانی‌راد البته ایجاد سازوکار نظارتی بر جریان مبادلات ارزی در کشور، برقراری امکان ورود دارندگان اسکناس دلار، تهیه و عرضه ارز دانشجویی (فقط دانشجویان بورسیه وزارت علوم) و ارز درمانی را نیز در زمره فعالیت‌‌های خدماتی آتی این مرکز تفسیر می‌کند. او البته ویژگی دیگری را نیز برای این مرکز که به تعبیر وی با سرعت خوبی را‌ه‌اندازی شده، مد نظر دارد. همفکری و تشریک مساعی تمام دستگاه‌‌های دست‌اندرکار از جمله دولت، مجلس و بانک مرکزی در تصمیم‌گیری همان ویژگی است.

تامین منابع ارزی بخش تولید

مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، تامین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجم مهرماه مهم‌ترین هدف از راه‌ اندازی مرکز مبادلات ارزی را تامین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی با توجه به مفاد قانون بودجه، نگاه ویژ‌ه‌ای به بخش تولید در سالی که مقام معظم رهبری، آن را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرد‌ه‌اند، دارد.

وی نظارت بانک مرکزی بر عملیات ارزی کشور را از دیگر اهداف این مرکز دانست و گفت: بانک مرکزی به منظور نظارت کامل بر عملیات ارزی کشور از سامانه‌‌های پورتال ارزی، سنا و ساعت استفاده می‌نماید. سامانه سنا، امکان ثبت اطلاعات را در صرافی‌‌ها بر عهده دارد و با راه‌اندازی این سامانه بانک مرکزی امکان نظارت بر گردش ارز در صرافی‌‌ها را خواهد داشت.
کیانی راد مهم‌ترین ویژگی طرح مرکز مبادلات ارزی را همفکری و تشریک مساعی تمام دستگاه‌‌های دست‌اندرکار از جمله دولت، مجلس و بانک مرکزی در تصمیم‌گیری عنوان کرد و افزود: نحوه اجرای طرح نیز با تشریک مساعی بود؛ بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بی‌سابق‌های، این طرح را برنامه‌ریزی کردند و با سرعت خوب نیز توانستیم آن را را‌ه‌اندازی کنیم.

وی درخصوص عرضه ارز توسط بانک مرکزی در این مرکز گفت: عرضه ارز در این مرکز طبق مفاد قانون بودجه 5/14 درصد، از طریق منابع حاصل از فروش نفت، فرآورده‌‌های نفتی و میعانات گازی و بخشی از آن نیز از منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.در این طرح امکان مشارکت بخش خصوصی و صادرکنندگان غیرنفتی نیز وجود دارد و دارندگان ارز از جمله عموم مردم که در بانک‌‌ها سپرده‌گذاری ارزی کرد‌ه‌اند یا در منازلشان ارز را نگهداری می‌کنند می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

معاون ارزی بانک مرکزی درمورد تقاضای ارز در این مرکز اظهار کرد: نکته مورد توجه در تقاضای ارز، تامین ارز موردنیاز بخش‌‌های تولیدی کشور است. اولویت‌‌های کالایی 1 و 2 با نرخ مرجع از طریق منابع ارزی حاصل از فروش نفت تامین می‌شود و ریال مربوطه طبق قانون به حساب‌‌های ذی‌ربط در خزانه واریز می‌شود. ارز موردنیاز اولویت‌‌های 3 و 4 و 5 که اعم از مواد اولیه، کالا‌های واسطه‌ای و کالا‌های سرمایه‌ای هستند از طریق سایر منابع ارزی و با نرخ غیرمرجع (نرخ مبادله‌ای) که روزانه از طریق سایت بانک مرکزی به اطلاع عموم می‌رسد، تامین می‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مورد مصرف ارز، کشور و محل آن برای تمامی واردکنندگان مشخص است، تمامی اطلاعات در پورتال ارزی ثبت می‌شود و امکان تخصیص ارز برای واردات و مصرف آن در محلی دیگر به هیچ وجه وجود ندارد.

کیانی راد در رابطه با آخرین تصمیمات اعمال شده از سوی مسوولان در خصوص بازار ارز گفت: در طول این 4 روز که از را‌ه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی می‌گذرد حجم عملیات ارزی در این مرکز، چشمگیر بوده به طوری که روز اول بیش از 10 میلیون دلار جابه‌جا شده که این رقم با حضور بیش از 25 نفر از متقاضیان انجام شده و در روز دوم این رقم به 14 میلیون دلار رسیده که در مجموع (عملیات دو روزه این مرکز) رقمی بالای 24 میلیون دلار را نشان می‌دهد. این در حالی است که تدابیر ویژ‌ه‌ای اندیشیده شده و از آنجا که در روز اول، حجم زیاد مراجعه‌کنندگان بیشتر به صورت عرضه‌کنندگان ارز آن هم به شکل اسکناس بود‌ه‌اند برنامه اصلی ما باز کردن راه مبادلات ارزی آن هم به شکل اسکناس برای دارندگان ارز است.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که اولویت‌بندی کالایی در این مرکز انجام می‌شود، اولویت‌بندی بخش خدماتی هم مدنظر است. در این خصوص دانشجویان بورسیه، بیمارانی که تایید شورای عالی پزشکی را دارند و زائرین حج تمتع امسال می‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند. کیانی راد با بیان اینکه در این چند روز جلسات خوبی با دستگاه‌‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برای هماهنگی‌‌های لازم با دستگاه‌‌های مختلف از سوی این مرکز برگزار شده است، گفت: باید فرصت بدهیم که این طرح از طریق مرکز مبادلات ارزی با آرامش و اعتماد کامل به مرحله اجرا گذاشته شود.

عبورتبادلات ارزی از مرز 34 میلیون دلار

مرکز مبادلات ارزی با ثبت رکورد سی و چهار میلیون و 57 هزار دلار، به کار خود در هفته جاری پایان داد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در نخستین روز شروع به کار مرکز مبادلات ارزی روز سه‌شنبه مورخ 4/7/91، میزان تبادلات ارزی برای کالا‌های اولویت سوم، دو میلیون و648هزار دلار و برای کالا‌های اولویت پنجم، هفت میلیون و 653هزار دلار تبادل ارزی ثبت شده است که در مجموع ده میلیون و 301 هزار دلار در روز اول، تبادلات ارزی در این مرکز انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید: میزان مبادلات ارزی روز چهارشنبه مورخ 5/7/91 برای کالا‌های اولویت سوم هفت میلیون و 335هزار دلار، برای کالا‌های اولویت چهارم سه میلیون و 280 هزار دلار و برای کالا‌های اولویت پنجم سه میلیون و 498هزار دلار که در مجموع 14 میلیون و113 هزار دلار مبادله ارزی به ثبت رسیده است.

روز پنج‌شنبه مورخ 6/7/91 نیز برای کالا‌های اولویت سوم، هفت میلیون و 116هزاردلار، کالا‌های اولویت چهارم، 796هزاردلار و اولویت پنجم، یک میلیون و 731 هزار دلار که در مجموع 9 میلیون و 643 هزار دلار، ارز در مرکز مبادلات ارزی مبادله شده است. مرکز مبادلات ارزی در روز پنج‌شنبه تا ساعت 12 به ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان پرداخته است.

بنابراین گزارش با توجه به استقبال واردکنندگان کالا از مرکز مبادلات ارزی و پیش‌بینی افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان، از هفته آینده، ساعات کاری مرکز مبادلات ارزی در روز‌های عادی ساعت8 صبح لغایت 20 است و در روز‌های پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 12 خواهد بود این مرکز به صورت تمام وقت به ارائه خدمات به متقاضیان اهتمام خواهد داشت.

قیمت‌های داخلی

طی هفته منتهی به روز پنج‌شنبه قیمت‌‌ها در بازار رشد فزایند‌ه‌ای را تجربه کرده است. در این هفته دلار 350 تومان افزایش قیمت داشته و تقریبا 10 درصد گران شده است. سکه نیز از آغاز هفته گذشته تا روز پنج‌شنبه تقریبا 108 هزار تومان افزایش قیمت ثبت کرده است. در همین زمان رشد قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار‌های جهانی از 1773 دلار تا 1783 دلاردیروز، شاهد تنها 10 دلار افزایش بوده که تقریبا نیم درصد است.

در این هفته برخی اظهار نظر‌های متفاوت راجع به نتایج تلاش‌‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. در خوش‌بینانه‌ترین اظهارنظر‌ها گفته شد که حداکثر تا 2 هفته بازار آزاد مقاومت خود را در مقابل مرکز تازه تاسیس از دست خواهد داد. در این میان برخی صرافان البته از اینکه کارو بارشان به سوی کسادی پیش برود و مشتریان خود را از دست بدهند، ابراز نگرانی کرد‌ه‌اند. این شرایط البته خود نشان می‌دهد که مرکز مبادلات ارزی با وجود برخی انتقادات، ممکن است موفق به کاهش تقاضای مصرفی ارز از بازار آزاد شود و افت قیمت‌‌ها را سبب شود.

روز پنج‌شنبه البته قیمت ارز و سکه در بازار روند پر شتاب خود را حفظ کرد. قیمت دلار البته تا غروب پنج‌شنبه به 2692 تومان رسید، اما در ظهر روز پنج‌شنبه قیمت آن از مرز 2700 تومان هم گذشت. یورو تا 3480 تومان و پوند انگلیس تا 4350 تومان بالارفتند.در بازار همچنین قیمت سکه 1 میلیون و 70 هزار تومان شد. قیمت‌‌های متفاوتی نیز برای آن اعلام شد که برخی پایین‌تر و برخی نیز بالاتر بودند. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای 18 عیار از 108 هزار تومان فراتر رفت.

طلا در بازارهای جهانی

طلا در بازار‌های جهانی روز پنج‌شنبه به آرامی تا سطح 1760 دلار بالا آمد، اما روز گذشته از 1780 دلار هم بالاتر رفت. نوسان در همین محدوده تا غروب ادامه داشت. در بازار‌های جهانی برنامه کاهش کسری بودجه اسپانیا و فرانسه موجی از خوش‌بینی را برای کمک به حل بحران بدهی‌‌ها در اروپا به راه انداخته است. شاخص بورس‌های منطقه‌ای افزایش داشته و در کنار تقویت ارزش یورو قیمت طلا نیز به بالاترین نرخ 6 ماهه خود رسید.