رییس اتاق خرم‌آباد:

متأسفانه هنوز شرایط استفاده از محصولات و خدمات استان فراهم نشده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: هنوز شرایط استفاده‌ی دستگاه‌های اجرایی استان از محصولات و خدمات بنگاه‌های اقتصادی لرستان فراهم نشده است.

 

IMG_2499.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی که در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت با اشاره به تأکیداتی که در جلسات گذشته‌ی این شورا بر عملی شدن استفاده‌ی دستگاه‌های اجرایی لرستان از تولیدات، محصولات و خدمات استان شده، اظهار داشت: متأسفانه در این زمینه هنوز راهکارهایی عملی برای اجرایی شدن آن تدوین نشده است.

وی گریزی به جلسات گذشته‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان زد و افزود: در سال 92 موضوع استفاده‌ی دستگاه‌های اجرایی از محصولات و خدمات درون استان در راستای تقویت بنگاه‌های اقتصادی لرستان مطرح گردید و در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

 

selahvarzi hoseyn 1.JPG

 

سلاح‌ورزی عنوان داشت: در همین زمینه کمیته‌های سه‌گانه‌ای تشکیل شد و محصولات تولیدی استان در سه دسته‌ی مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات بهداشتی پزشکی مشخص گردید که دبیرخانه‌ی شورای گفتگو هم فهرستی از محصولات دارای استاندارد تولید شده در استان را تهیه نموده است.

حسین سلاح‌ورزی بیان داشت: از سوی مقابل قرار شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم فهرستی از میزان نیاز دستگاه‌های اجرایی با این محصولات را تهیه کند که در نهایت به جمع‌بندی مطمئن و دقیقی در این زمینه برسیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر مصرف داشتن حجم قابل توجهی از محصولات در حوزه‌ی عمرانی استان گفت: در صورتی که بین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان و همچنین شورای فنی استان هماهنگی و تعامل وجود داشته باشد، می‌توانیم امکان استفاده از محصولات استان را در این حوزه فراهم کنیم تا در نهایت باعث تقویت بنگاه‌های اقتصادی استان شود.

وی با اشاره به مصوبه‌ی جلسه‌ی قبل شورای گفتگو مبنی بر الزام اداره آموزش و پرورش لرستان به خرید شیر سهمیه دانش‌آموزان از شرکت شیر پگاه لرستان و قول مساعدی که در این زمینه مدیرکل این اداره داد، بیان داشت: متأسفانه علیرغم تأکید استاندار محترم مبنی بر اجرایی شدن آن، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان به موردی دیگر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واحد تولید لوله‌های پُلی‌اتیلن در استان داریم و شایسته نیست دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه، لوله‌ی مورد نیازشان را از خارج از استان تهیه نمایند.

 

IMG_2522.JPG

 

سلاح‌ورزی گفت: توجیهی که دستگاه‌های دولتی استان در این رابطه ارائه می‌کنند، پایبندی‌شان به قوانین و مقررات مربوط به مناقصات است که همین مسأله دست و پای آن‌ها را برای تصمیم‌گیری بسته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: پیشنهاد می‌کنیم در همین زمینه جلسه‌ی مشترکی با حضور مدیران، ذیحسابان، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تشکیل شود و توافقی در این زمینه حاصل شود.

سلاح‌ورزی به حوزه‌ی خدمات استان هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه هم متأسفانه مشکل داریم و حداقل در حوزه‌ی پروژه‌های کوچک، پیمانکاران دارای صلاحیت کم نداریم که خوب است از توانایی‌شان استفاده نماییم.

وی به یکی دیگر از مصوبات جلسه‌ی گذشته‌ی شورا هم اشاره کرد و گفت: ایجاد پنجره واحد کسب و کار هم از دیگر مصوبات بود که قرار شد در راستای هماهنگی و یکی شدن پروسه‌ی صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان، مکان مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

 

استاندار لرستان:

اگر مدیری نمی‌تواند با بخش خصوصی کار کند، بهتر است خودش کنار برود

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: اگر مدیری نمی‌تواند با بخش خصوصی کار کند، بهتر است خودش کنار برود.

هوشنگ بازوند با تأکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه‌ی استان و لزوم استفاده از توان آن، اظهار داشت: باید زیرساخت‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در استان فراهم شود و اگر مدیری درک این را ندارد که باید بخش خصوصی کار را انجام بدهد، بهتر است خودش کنار برود.

 

bazvand houshang.JPG

 

استاندار لرستان در این جلسه با تأکید بر اینکه قیمت نهایی محصولات تولیدی لرستان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است، گفت: ضروری است یک بار برای همیشه این مسأله از سوی مدیران بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات مورد نظر در این زمینه برطرف شوند.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: چگونه است که محصولات سایر استان‌ها با لحاظ کردن هزینه‌ی حمل و نقل هم، نسبت به محصولات مشابه لرستان قیمت نهایی‌شان برای دستگاه‌های اجرایی به‌صرفه‌تر است؟

 

bazvand houshang.JPG

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در پاسخ به این سؤال، بالا بودن قیمت تمام‌شده‌ی محصولات لرستان را ناشی از پایین بودن بهره‌وری دانست و گفت: متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی استان ناگزیرند به دلایلی با 30 درصد اضافه‌نیرو به فعالیت ادامه دهند که طبیعی است این مسأله بر قیمت تمام‌شده‌ی محصولات تأثیر می‌گذارد.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد پنجره‌ی واحد کسب و کار اشاره کرد و گفت: تا پایان فروردین‌ماه ساختمان مربوط به این بخش آماده می‌شود.

 

IMG_2508.JPG

 

بازوند افزود: نقشه‌ی این ساختمان توسط مهندسین مشاور صنعتی ایران آماده شد که در سازه‌ی آن تغییراتی اعمال گردید تا سبک‌تر باشد و در همین زمینه اگر پیشنهادی وجود داشته باشد قابل اعمال است.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: تا آماده شدن این ساختمان هم، در خودِ استانداری فضایی به این کار اختصاص خواهیم داد تا مشکلی از این حیث نداشته باشیم.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان عنوان داشت: برای رفع مشکل اشتغال در لرستان لازم است 4500 میلیاردتومان در سال سرمایه‌گذاری صورت بگیرد تا بتوانیم بر اساس آن مشکلات اقتصادی استان را برطرف نماییم.

هوشنگ بازوند افزود: طبیعی است بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری باید توسط بخش خصوصی اتفاق بیفتد و در همین راستا مدیران باید برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کنند، نه اینکه با ایجاد مشکل دست و پای فعالان این بخش را ببندند.

 

IMG_2510.JPG

 

بازوند با طرح این پرسش که: از کجا معلوم اگر مدیران دولتی در جایگاه مسئولیتی مدیران بخش خصوصی قرار بگیرند، عملکرد بهتری داشته باشند، تأکید کرد: اگر مدیری درک این را ندارد که باید بخش خصوصی کار را انجام بدهد، بهتر است خودش کنار برود.

استاندار لرستان گفت: متاسفانه توان مالی پیمانکاران استان پایین است و همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم ضروری است پیمانکاران لرستانی با تشکیل کنسرسیوم این توانایی را به دست بیاورند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

لیست محصولات دارای استاندارد استان به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در ادامه‌ی این جلسه گفت: لیست محصولات دارای استاندارد استان متناسب با حوزه‌ی کاری هر کدام از دستگاه‌های اجرایی، ابلاغ شده است.

 

valadi ghodratolla.JPG

 

قدرت‌اله ولدی اظهار داشت: در همان آغاز کار و بلافاصله پس از قبول مسئولیت، به موضوع خرید محصولات و تولیدات استان ورود جدی داشتیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید مجوزی از دستگاه ارشد اجرایی استان داشته باشیم تا بر اساس آن با آزادی عمل بیشتری عمل نماییم.

وی به مصوبه‌ی 26 تیرماه شورای برنامه‌ریزی استان اشاره کرد و افزود: در این مصوبه بر استفاده‌ی دستگاه‌های اجرایی از محصولات و خدمات بنگاه‌های اقتصادی استان تأکید شد، مشروط بر اینکه: دارای نشان استاندارد باشند و البته با محصولات مشابه دارای تمایز قیمتی هم باشند.

ولدی با تأکید بر ضرورت همراهی و همکاری همه‌ی دستگاه‌ها برای تحقق این مهم بیان داشت: باید کمک کنیم هزینه‌ی تمام‌شده‌ی محصولات استان پایین بیاید.

 

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان:

نمی‌توانیم پیمانکاران را ملزم به استفاده از محصولات استان کنیم

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان هم گفت: نمی‌توانیم پیمانکاران را ملزم به استفاده از محصولات استان کنیم

 

sadeghpour saleh.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ صالح صادق‌پور با اشاره به چگونگی انجام پروژه‌های استان گفت: این امر یا به صورت امانی توسط دستگاه‌های اجرایی به انجام می‌رسد یا بر اساس پیمان در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه‌ی پروژه‌های امانی شاید جای کار وجود داشته باشد تا با رایزنی امکان استفاده از محصولات استان فراهم گردد، اما در حوزه‌ی امانی از آنجا که پیمانکاران به دنبال خرید با پایین‌ترین قیمت هستند، نمی‌توان آن‌ها را مجبور به خرید محصولاتی با قیمت بالاتر کرد.

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان با اشاره به بحث کیفیت محصولات هم اظهار داشت: البته در صورتی که کیفیت این محصولات بالا باشد، قیمت بالاتر آن‌ها هم قابل توجیه است و مشکلی ندارد.

 

IMG_2493.JPG