نخستین قدم برای برندسازی تحقیق روی بازار هدف است

جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با دستورکار نقش و تاثیر برندسازی در توسعه‌ی گردشگری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: نخستین قدم در راه ساخت برند تحقیق روی بازار هدف و دومین قدم تشخیص نیازهای ذهنی مخاطبان است.

 

IMG_2446.JPG

 

امیر عباس اعتمادی‌نیا با اشاره به هدف و اهمیت ایجاد برند گردشگری گفت: برند چیزی است که شما را متفاوت و خاص می‌سازد، و باعث موفقیت در بازارهای رقابتی می‌شود.

وی افزود: پس از بررسی امکانات و ظرفیت‌های گردشگری استان می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف گردشگری، هر بخشی از استان با برندهای مختلف اقدام به معرفی و جذب گردشگر نماید.

 

amir abas etemadi nia.JPG

 

اعتمادی‌نیا با اشاره به مشکلات ساخت برند از مقاصد گردشگری عنوان داشت: محدودیت بودجه‌ای، کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها، عدم توانایی در کنترل کیفیت خدمات گردشگری ارائه شده و وجود خصوصیات مشترک میان مقاصد گردشگری از جمله مهم‌ترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تاکید بر اهمیت انتخاب نشان مناسب برای برندسازی بیان داشت: ضروری است تا به جاذبه‌ها و ارزش‌های ویژه و بالقوه مقصد گردشگران توجه کرد، سپس این ارزش‌ها در متون و تصاویر تبلیغاتی و نشان گردشگری منعکس شود.

 

IMG_2445.JPG

 

امیرعباس اعتمادی‌نیا از وجود تالاب‌ها، شبکه رودخانه‌های وسیع و همچنین وجود چشم‌اندازهای منحصر به فرد دریاچه گهر و دریاچه کیو و موقعیت ویژه آنها به عنوان بخشی از توان گردشگری استان لرستان یاد کرد و تصریح کرد: وجود آثار و گنجینه‌های عظیم و شناخته‌شده  مفرغی و سایت‌های باستانی پیش از تاریخ و همچنین برخورداری از کوه‌هاو قله‌های ستیغ همچون قله اشترانکوه و تمندر جهت فعالیت‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی، شکار و دامنه‌نوردی به همراه پوشش گیاهی و جانوری ویژه آنها از دیگر پتانسیل‌های گردشگری استان هستند.

وی؛ از برخورداری لرستان از آبشارهای زیبا و متعدد، وجود تفرجگاه‌ها و کاروانسراهای تاریخی، وجود سنگ‌نوشته‌ها، پل‌های باستانی، مساجد قدیمی و بازارها و بناهای تاریخی به عنوان سایر جاذبه‌های گردشگری استان نام برد و گفت: ضعف در زیرساخت‌های هوایی و ریلی و محدود بودن پروازهای تنها فرودگاه استان، ضعف و ناتوانی در امور آموزشی، تبلیغات و بازاریابی، ناتوانی رقابت در عرصه کشوری و منطقه‌ای، عدم انتخاب بازارهای هدف بر اساس شیوه‌های سیستماتیک و علمی و همچنین عدم توجه و برنامه‌ریزی‌های منسجم به منظور ساماندهی و ثبت جهانی جاذبه­های مهم و تأثیرگذار استان همچون دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک، تپه چیاپهن، پل‌های تاریخی، سمندر نارنجی لرستانی و زیستگاه آن از عوامل بازدارنده در زمینه‌ی توسعه گردشگری لرستان هستند.

 

IMG_2452.JPG

 

اعتمادی‌نیا در ادامه به برندسازی چند مورد برای استان لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: تنوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی (آبشارها، دریاچه‌ها، چشمه‌ها، پوشش جنگلی منحصر به فرد، تنوع و پراکنش خرده‌فرهنگ‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل شدن لرستان به قطب اکوتوریسم باشند.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از تعدد اکتشاف ابزارآلات مفرغی در لرستان به عنوان یکی از اعصار و تمدن‌های شناخته شده جهان یاد کرد و این ویژگی را اساس اعلام لرستان به عنوان خاستگاه و قطب مفرغ دانست و افزود: سابقه پیش از تاریخ این سرزمین با استناد به وجود نقاشی‌های غارهای باستانی (هومیان و میرملاس) می‌تواند نام این استان را به عنوان پایگاه آثار پیش از تاریخ معرفی نماید.

 

IMG_2448.JPG

 

امیرعباس اعتمادی‌نیا به عنوان چهارمین پیشنهاد خود از منظر تعدد پل‌های تاریخی، پراکنش و تنوع زمانی و نیز سبک و شیوه معماری آن‌ها هم به مساله نگاه کرد و گفت: از این حیث هم می‌توانیم لرستان را به عنوان پایگاه و قطب پل‌های تاریخی معرفی نماییم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نیازها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای برندسازی و توسعه‌ی گردشگری استان اشاره کرد و عنوان داشت: تبلیغات هدفمند و اصولی، برگزاری همایش‌های علمی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و برگزاری جشنواره‌های دوره‌ای در استان و در مجاورت جاذبه‌های و قابلیت‌های تاریخی و طبیعی استان می‌تواند در این زمینه شرایط مساعدی را فراهم نماید.

IMG_2453.JPG