رییس اتاق ایران:

باید قدر فضای مناسب حاکم بر لرستان را بدانیم

رییس اتاق ایران در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان که با حضور رییس و هیأت‌رییسه اتاق ایران و رؤسای اتاق‌های سراسر کشور در استانداری لرستان برگزار شد گفت: باید فضای حاکم بر لرستان را قدر بدانیم.

 

88888888 069.JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ غلامحسین شافعی، وجود “هوشنگ بازوند” به عنوان استاندار لرستان که دیدگاه اقتصادی دارد را برای استان و اتاق خرم‌آباد توفیقی عظیم دانست و گفت: از ابتدای سفرم به مرکز لرستان، شاهد نزدیکی و همگرایی قابل توجه فعالان و مسئولان بوده‌ایم که ارزشمند است و باید فضای مناسب حاکم بر استان را قدر بدانیم.

وی گفت: متأسفانه لرستان با این همه قابلیت دارای بالاترین درصد بیکاری در کشور است، ضروری است بخش خصوصی فعال شود.

رییس اتاق ایران با تقدیر از عملکرد مثبت اتاق خرم‌آباد و دادگستری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دولت تدبیر و امید دکتر روحانی، بخش خصوصی تقویت می‌شود که این نشان‌دهنده‌ی آن است که این دولت، دولت عمل است.

 

F62B5724.JPG

 

وی ادامه داد: نگاه بخش خصوصی نیز بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و با امید وارد میدان شده است تا آینده‌ی کشور را بسازد.

وی خطاب به استاندار لرستان گفت: اتاق ایران نمی‌تواند برای کشور که دارای تنوع اقلیمی فراوانی است نسخه‌ی واحدی بپیچد؛ بنابراین در تدوین برنامه‌ی کلان کشور پیوند برنامه‌های منطقه‌یی و ملی از ضروریات است که در گذشته ما شاهد آن نبوده‌ایم.

 

نایب ریییس اتاق ایران:

لرستان؛ ثروتمندترین استان ایران است

نایب‌ریییس اتاق ایران گفت: امروز لرستان ثروتمندترین استان ایران است.

محسن جلال‌پور با بیان اینکه 6 قطب ایران با بحران آب مواجه هستند، بیان داشت: لرستان با ظرفیت آبی مطلوب و شرایط ارتفاعی و موقعیت سوق‌الجیشی‌یی که دارد می‌تواند آب تمام استان‌ها را تأمین کند.

 

88888888 092.JPG

 

وی با تأکید بر اینکه لرستان باید از آب موجود به بهترین نحو استفاده کند، اظهار داشت: ضروری است انتقال آب به قیمت واقعی صورت گیرد و معتقدیم نباید رایگان عرضه شود.

نایب‌رییس اتاق ایران بر ضرورت کشت پسته در لرستان تأکید کرد و یادآور شد: استان لرستان باید به سمت باغی شدن پیش برود؛ لرستان ظرفیت کشت پسته را دارد؛ چرا که از نعمت آب و هوا و زمین مناسب برخوردار است. کشت پسته به صرفه‌تر از کشت گندم است؛ چرا که به ازای هر متر مکعب آب که در کشت پسته مصرف می‌شود، 30 برابر گندم می‌تواند ارز- آوری داشته باشد.

 

دبیر کل اتاق ایران:

دولت تدبیر و امید، بخش خصوصی را محور می‌داند

دبیر کل اتاق ایران نیز گفت: دولت تدبیر و امید، بخش خصوصی را محور می‌داند و همواره به آن توجه اکید داشته است.

حسین نقره‌کار شیرازی بیان داشت: در زمان‌های نه چندان دور نمی‌توانستیم اسم بخش خصوصی را به میان آوریم؛ گویی گناهی مرتکب شده بودیم، اما هم اکنون زمینه‌ی مساعد برای گسترش بخش خصوصی فراهم شده است.

 

88888888 095.JPG

 

وی اظهار داشت: خوشبختانه قوانین و مقررات در اختیار استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ هم‌اکنون شاهد همراهی مجلس هستیم و قانون حمایت از تولید و بهبود مستمر فضای کسب و کار از آن جمله است.

 

استاندار لرستان:

رؤسای اتاق‌ها پرچمدار توسعه کشور هستند

استاندار لرستان؛ رؤسای اتاق‌های سراسر کشور را پرچمدار توسعه دانست.

هوشنگ بازوند در ادامه‌ی این جلسه به نقاط ضعف و قوت لرستان اشاره کرد و گفت: لرستان استانی پر آب است هرچند گاهی از بی آبی می‌نالد.

وی با بیان اینکه لرستان دارای 12.4 میلیارد متر مکعب روان‌آب می‌باشد، افزود: از این میزان 4.5 میلیارد آن از استان‌های هم‌جوار گرفته می‌شود که در مجموع 11 درصد روان‌آب‌های کشور در لرستان وجود دارد.

 

F62B5621.JPG

 

استاندار لرستان ادامه داد: 22 درصد معادن سنگ تزیینی کشور  به لرستان اختصاص دارد و این استان دارای معادن قیر طبیعی نیز هست.

بازوند اضافه کرد: لرستان 5 هزار اثر تاریخی و فرهنگی طبیعی دارد که 2300 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است؛ به طوری که توپوگرافی خاص و وجود رودخانه‌های بسیار، از ظرفیت‌های ناب استان محسوب می‌شود.

 

F62B5641.JPG

 

وی از لرستان به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی ایران نام برد و افزود: بیشترین پل‌های تاریخی کشور در لرستان قرار دارد و می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که این استان در گردشگری هم دارای رتبه است؛ به طوری که سال گذشته به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور لقب گرفت.

استاندار لرستان در ادامه از دریاچه‌ی گهر دورود به عنوان ژئوپارک یاد کرد و گفت: متأسفانه نگین فیروزه‌ای ما از زیرساخت‌های نامناسب رنج می‌برد.

بازوند همچنین؛ ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل هوایی و زمینی و ریلی مطلوب برشمرد و بیان داشت: فرودگاه خرم‌آباد با پشت سر گذاشتن یک دوره‌ی رکود هم‌اکنون از فرودگاه‌های خوب کشور محسوب می‌شود.

 

F62B5746.JPG

 

استاندار لرستان در ادامه از نرخ بالای بیکاری، فقدان صنایع مادر، نبود زیرساخت‌های مناسب و… را از جمله نقاط ضعف استان برشمرد و گفت: همین موارد سبب افزایش قیمت کالای تولید شده در استان می‌شود که به اقتصاد ما ضربه می‌زند.

بازوند همچنین به ضعف در منابع بانکی استان اشاره کرد و گفت: واحدهای اقتصادی بسیاری تعطیل شده که برخی از آن‌ها تعطیلی 12 ساله دارند؛ با برنامه‌ریزی خاص و منظم به دنبال فعال کردن این واحدها هستیم.

استاندار لرستان یادآور شد: تعطیلی این واحدها اقتصاد لرستان را زمین‌گیر کرده است؛ اگر بتوانیم با عزم ملی و مدیریت جهادی حرکت کنیم، قطعاً به اهداف خود خواهیم رسید.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه از ابتدای حضورم در استان به دنبال آسیب‌شناسی بوده‌ام افزود: تهیه‌ی سند آمایش با برش استانی را از همان ابتدا تهیه و بسیاری از پروژه‌های راکد که حاصل بی‌برنامگی‌ها بود را با برنامه‌ی مدون از گسترش آن جلوگیری کردیم.

بازوند به حضور سرمایه گذار خارجی برای احیای کشت و صنعت لرستان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه بعد از سالیان متمادی که از تعطیلی کشت و صنعت لرستان می‌گذرد به زودی جان تازه‌ای در کالبد آن دمیده می‌شود.

وی گفت: در این مدت از هلدینگ‌های اقتصادی استفاده کردیم که از آن جمله می‌توان به پروژه‌ی در حال ساخت مجتمع تجاری سی طبقه با 330 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

 

F62B5638.JPG

 

استاندار لرستان منابع معوقه استان را 980 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: از این میزان 42 درصد به بنگاه‌های زودبازده بر می‌گردد و همین امر اقتصاد استان را زمین‌گیر کرده است.

بازوند یادآور شد: فرهنگ کار و خود باوری توسعه‌ی استان را باید از درون شروع کرد؛ چرا که محور توسعه و منادی آن بخش خصوصی است و خوشبختانه طی یک سال اخیر این زمینه را فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محور و موتور محرکه‌ی توسعه‌ی کشور بخش خصوصی است، نه دولت. باید این موضوع مطالبه‌ی عمومی باشد و در آن صورت است که توسعه محقق می‌شود.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: متأسفانه بخش خصوصی احساس غربت می‌کند که این امر خود ضد توسعه است؛ مدیران را باید وادار کنیم که بخش خصوصی را از صمیم قلب بپذیرند، نه در حد شعار. اگر توسعه از درون و خودباوری می‌خواهیم باید بخش خصوصی وارد شود.

بازوند از مناطق ویژه‌ی اقتصادی نیز یاد و تصریح کرد: یک فرودگاه در شهرستان بروجرد با حضور بخش خصوصی در حال اجرایی شدن است و منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ازنا نیز راه‌اندازی شده است. 

 

F62B5640.JPG

 

بازوند جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران فعلی را از جمله برنامه‌های در دستور کار خود عنوان کرد و بیان داشت: کمبود منابع بانکی مشکل اصلی واحدهای تولیدی است؛ به طوری که منابع با مصارف هم‌خوانی ندارد که برای بخش خصوصی دردسرساز است.

وی در ادامه به سفر اخیر هیأت دولت به لرستان اشاره کرد و گفت: در این سفر مصوب شد 1500 میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش توسط بانک‌های استان به واحدهای تولیدی اختصاص یابد که خوشبختانه این مبلغ به بانک‌ها ابلاغ شده است.

استاندار لرستان رؤسای اتاق‌ها را پرچمدار توسعه‌ی کشور دانست و افزود: این عزیزان در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی دارند، بر همین اساس ضروری است به بخش خصوصی بیشتر از گذشته توجه شود.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

برای فرار از توسعه‌نیافتگی سالانه 3.5 تا 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با حضور رییس و هیأت‌رییسه اتاق ایران و رؤسای اتاق‌های سراسر کشور در استانداری لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه گفت: استان لرستان علیرغم وجود موهبت‌های الهی و پتانسیل‌های بالقوه در زمینه‌های گردشگری، آب و معادن سنگ همواره با عقب‌ماندگی انباشته شده مواجه بوده؛ به طوری که از اقتصاد کلان مناسبی برخوردار نبوده است.

 

88888888 078.JPG

 

حسین سلاح‌ورزی با اعلام اینکه لرستان دارای بالاترین نرخ بیکاری کشور است، بیان داشت: اگر می‌خواهیم از توسعه‌نیافتگی خارج شویم لازم است سالانه 3.5 تا 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی؛ کم‌لطفی‌های عده‌ای را عامل اصلی عدم سرمایه‌گذاری و کمبود اعتبارات و منابع دولتی در استان برشمرد و بیان داشت: تنها چاره‌ی توسعه‌ی استان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مقیاس است.

رییس اتاق خرم‌آباد؛ کمبود زیرساخت‌های مناسب و همچنین فضای نامناسب کسب و کار را دلیل دیگر عدم سرمایه‌گذاری در استان برشمرد و گفت: خوشبختانه با حضور “بازوند” به عنوان استاندار لرستان در استان هر روز شاهد مرتفع شدن مسائل و مشکلات این چنینی بوده‌ایم و جا دارد در اینجا از ایشان تقدیر و تشکر کنم.

سلاح ورزی؛ وجود بازوند در لرستان را عامل امیدواری بخش خصوصی عنوان و تصریح کرد: پروژه‌های راکد و غیرفعال استان از بدو ورود مورد ایشان بوده است؛ به طوری که همیشه درب اتاق ایشان به روی سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی باز بوده و هست.

وی ابراز امیدواری کرد با کارهای صورت گرفته توسط شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان، فضای مطلوب کنونی گسترش یابد و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور بیش از پیش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در استان باشیم.

 

 

 

نماینده‌ی مردم خرم‌آباد در مجلس:

فضای کسب و کار کشور سنگین است

نماینده‌ی مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کسب و کار کشور سنگین است؛ ارز یک‌شبه، سه برابر می‌شود و هیچ کس از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند؛ و در واقع فضای کسب و کار کشور متولی ندارد.

ایرج عبدی بیان داشت: مدیرانی هستند که به شدت به بخش دولتی اهمیت می‌دهند و در مقابل بخش خصوصی را نادیده می‌گیرند و در همین شرایط انسان‌های ویژه‌ای هستند که تولید می‌کنند و من به آن‌ها لقب عجایب روزگار می‌دهم.

 

abdi iraj.JPG

 

نماینده‌ی مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتباط بخش خصوصی و مجلس ضعیف است و باید این ارتباط تقویت شود.

عبدی اظهار داشت: استاندار لرستان نگاه اقتصادی دارد و حضور ایشان در لرستان نعمت است و بخش خصوصی را به ادامه‌ی راه امیدوار کرده است.

وی در ادامه دولت دهم و یازدهم را مقایسه کرد و گفت: در دولت احمدی‌نژاد پول زیاد بود، اما در استان لرستان رکود عجیبی حاکم بود و تمامی پروژه‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌بردند، ولی الان کشور در رکود است و لرستان فعال و این جای امیدواری دارد.