بحران آب نتیجه‌ی تخریب منابع طبیعی و محیط زیست است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: بحران آب در لرستان نتیجه تخریب منابع طبیعی و محیط زیست است.

 

xdbk_img_8936.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور که در جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد سخن می‌گفت، اظهار داشت: بحران آب در کشور و به تبع آن در لرستان، نتیجه‌ی تخریب منابع طبیعی و محیط زیست بوده و همین امر در سطح ملی نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

وی به مسأله‌ی مهم دیگری با عنوان تولید محصولات کشاورزی سخن به میان آورد و ادامه داد: متأسفانه در کشور به تأمین مواد غذایی توجه نمی‌شود؛ در حالی‌که بحران در منابع آب و منابع طبیعی این موضوع را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

 

shir_morteza_hadi_pour.jpg

 

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، آب را محور تولید محصولات کشاورزی عنوان و با ابراز تأسف اعلام کرد: به علت بحران آب و تخریب منابع طبیعی هر روز شاهد کاهش تولید این محصولات در لرستان هستیم.

هادی‌پور به بحران آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: سالیانه 10 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی تحلیل می‌رود، چون این مسأله با تأمین آب شرب جامعه در ارتباط است منجر به بروز نگرانی‌هایی شده است.

وی بر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و حفاظت از آن‌ها تأکید کرد و بیان داشت: در سطح ملی و مناطق به این موضوع توجه نمی‌شود، چرا که فقط ظاهر قضیه را می‌بینند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از خشک شدن رودخانه‌های لرستان خبر داد و گفت: سالیانه حدود 2 میلیارد مترمکعب از منابع آبی استان کاسته می‌شود.

 

uet_img_8934.jpg

 

هادی‌پور با ابراز تأسف ادامه داد: ما به آنچه که با چشم ظاهر می‌بینیم واقف هستیم و از باطن قضیه که با آسیب جدی مواجه است بی‌اطلاعیم که جا دارد مسئولان امر به موضوع اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مراتع لرستان به شدت تخریب شده‌اند، افزود: مراتع درجه یک، دو و سه در استان به ترتیب 5، 15 و 80 درصد است و همین مسأله سبب از بین رفتن منابع آبی و محیط زیست شده است.

 

zzm0_img_8982.jpg

 

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، همکاری همه‌ی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع را ضروری دانست و اظهار داشت: محیط زیست و منابع طبیعی چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت، چرا که آینده و حیات ما به وجود آن بستگی دارد.

هادی‌پور با بیان اینکه میزان روان‌آب لرستان همواره از سوی مسئولان 12 میلیارد مترمکعب اعلام می‌شود، افزود: این در حالی است که این میزان به کمتر از 4 میلیارد مترمکعب تقلیل یافته است.

 

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد:

چرا نباید مدیرکل منابع طبیعی استان در چنین جلساتی حاضر شود؟

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در این جلسه به زوال جنگل‌های بلوط اشاره کرد و گفت: تخریبگران منابع طبیعی به این موضوع واقف نیستند که تخریب جنگل چرخه‌ی عناصر غذایی را تغییر می‌دهد.

 

amrp_somayeh_ghorbani.jpg

 

سمیه قربانی ادامه داد: جنگل‌های زاگرس به مرحله‌ای رسیده‌اند که دیگر قابلیت برگشت‌پذیری به جایگاه اصلی خود را ندارند و این امر به اکوسیستم بلوط ضربه‌ی محکمی وارد کرده است.

وی یادآور شد: در همه جای جهان با زوال جنگل‌ها مواجه هستیم و البته در بسیاری از نقاط دنیا توانسته‌اند به خوبی این مشکل را مدیریت کنند، اما ما این پدیده را به عواملی نسبت می‌دهیم که عوامل اصلی نیستند و همین موضوع به ما ضربه می‌زند.

قربانی اضافه کرد: مدیریت نکردن زوال جنگل‌ها در لرستان سبب فرسایش خاک شده است.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با انتقاد از اینکه مسئولان در برخورد با این پدیده به دنبال مقصر هستند، افزود: همه‌ی ما مقصر هستیم و در این راستا اداراتی که ماهیت تشکیل‌شان حفاظت از این منابع است مسئولیت‌شان بیشتر می‌باشد. امروزه چیزی به نام جنگل باقی نمانده است، این در حالی است که باید آن را برای آیندگان نگه داریم.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر اینکه تا درد را قبول نکنیم نمی‌توانیم درمان را شروع کنیم، اظهار داشت: در زوال درختان و همچنین آتش‌سوزی‌ها باید آمار واقعی ارائه دهیم و با طرح و برنامه برای مقابله با آن‌ها پیش برویم.

 

woli_img_8931.jpg

 

سمیه قربانی با برشمردن ضرورت‌های اخذ بودجه برای حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از تخریب بی‌رویه‌ی آن‌ها، بیان داشت: در هر دولتی اگر طرح و برنامه داشته باشیم می‌توانیم بودجه اخذ کنیم، این در حالی است که مسئولان ذی‌ربط عادت کرده‌اند با آمار بودجه بگیرند، این در حالی است که آن‌ها می‌توانند با طرح اصلاحی هم اعتبار دریافت کنند، فقط کافی است برنامه داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به بی‌اعتنایی مدیرکل منابع طبیعی لرستان نسبت به حضور در چنین جلساتی گفت: متأسفانه علیرغم ارسال دعوت‌نامه‌ی رسمی از سوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، و تأکید بر دستورکار جلسه که بررسی دلایل تخریب منابع طبیعی لرستان و راه‌های پیشگیری از آن بود، لابد این مسأله برای وی حائز اهمیت نبوده که ساعتی از وقت‌اش را به این موضوع و شنیدن حرف‌های دلسوزان عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان اختصاص نداده است.

 

“پدر بلوط” لرستان:

دستگاه قضایی استان با عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها به شدت برخورد نماید

فعال محیط‌زیست لرستان نیز در این جلسه به مغایرت آمارهای ارائه‌شده توسط تشکل‌های مردم‌نهاد با آمارهای دستگاه‌های اجرایی استان اشاره کرد و گفت: آمار ما (تشکل‌های مردمی) به واقعیت نزدیک‌تر است و معتقدیم ارائه‌ی آمار واقعی برای لرستان کارگشاست.

 

9q8s_mozafar_afshar_(1).jpg

 

مظفر افشار به نمونه‌هایی از تفاوت در ارائه‌ی آمار تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: در حادثه‌ی آتش‌سوزی “سراب گازه” دو هزار هکتار از پوشش جنگلی دچار آتش‌سوزی شد، در حالی‌که دستگاه‌های اجرایی مرتبط حجم این حادثه را دو هکتار اعلام کردند.

وی به زوال جنگل‌های بلوط اشاره کرد و گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد برای مبارزه با این پدیده و جبران خسارت‌های وارده به صورت خودجوش اقدام به کاشت درخت کرده‌اند، که اقدام مفید و مشخصی است؛ از دستگاه‌های اجرایی مرتبط هم انتظار می‌رود اگر نمی‌توانند اقدام مشخصی انجام بدهند، تشکل‌ها را پشتیبانی کنند.

افشار، از ریزگردها هم سخن به میان آورد و گفت: طبق گزارش تشکل‌های مردم‌نهاد، 60 درصد ریزگردها در کشور منشأ داخلی دارد که متأسفانه مسئولان برای برون‌رفت از این مشکل دست به دامان کشورهای همسایه شده‌اند.

وی از آتش‌سوزی و تخریب جنگل‌های لرستان انتقاد و تصریح کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد 98 درصد آتش‌سوزی‌ها را عمدی می‌دانند که به منظور تصاحب زمین و تبدیل عرصه‌های منابع طبیعی به زمین کشاورزی صورت می‌گیرد.

 

z52f_img_8933.jpg

 

پدر بلوط لرستان با انتقاد از مؤثر نبودن قوانین و بازدارنده نبودن‌شان گفت: جریمه‌های اندکی که برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود، بازردارنده و چاره‌ساز نیست؛ لازم است دستگاه قضایی استان با عاملان آتش‌سوزی و تخریب جنگل‌ها به شدت برخورد نماید.

افشار در ادامه آموزش، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم را ضروری دانست و بیان داشت: اگر کشاورزان کوهدشتی از بحران آب مطلع بودند، هیچ گاه اقدام به کشت ذرت که یک محصول آب‌دوست است نمی‌کردند، پس فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان یک ضرورت است.

 

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست لرستان:

فرهنگ‌سازی صورت نگرفته و قوانین هم بازدارنده نیست

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست لرستان نیز در این جلسه به وضعیت بحرانی منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری با منابع آبی خود این‌گونه برخورد نمی‌کند که ما ایرانیان برخورد می‌کنیم.

 

0oh_img_8970.jpg

 

الهام برنا از نحوه‌ی مدیریت منابع آبی انتقاد کرد و بیان داشت: ایران در زمینه‌ی ریزگردها، سیلاب‌ها و خسارت به بخش زیربنایی رتبه‌ی نخست را در بین کشورهای آسیایی دارد که این موضوع به مدیریت بد منابع آبی در کشور برمی‌گردد.

وی، عامل مهم در زوال جنگل‌های بلوط زاگرس را افراد بومی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت نگرفته و قوانین بازدارنده نیست و این موضوع ضرورت بازنگری قوانین مربوطه را صد چندان کرده است.

برنا، از تدوین اولین سند جامع مدیریت گرد و غبار کشور توسط اداره‌کل محیط زیست لرستان خبر داد و گفت: در این سند 18 پروژه برای دستگاه‌های ذیربط تعریف شده است که می‌بایست ظرف دو سال آن‌ها را اجرایی و عملیاتی نمایند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه در لرستان کانون خاصی برای ریزگردها شناخته نشده است، افزود: البته خشکسالی‌ها و استفاده‌ی بی‌رویه از منابع آبی سبب خواهد شد در آینده‌ی نزدیک با بحران مواجه شویم که برای برون‌رفت از این مشکل باید تشکل‌های مردم‌نهاد با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع اقدام به آموزش افراد نمایند.

 

رییس اداره اجرا اداره‌کل منابع طبیعی لرستان:

باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار بیاند

رییس اداره اجرا اداره‌کل منابع طبیعی لرستان نیز در این جلسه از تغییرات جوی و کاهش میانگین بارندگی در لرستان به عنوان مشکلات عمده منابع طبیعی استان یاد کرد و گفت: این مشکلات، پوشش گیاهی را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند که سبب هدررفت منابع آبی و خاکی شده است.

 

1eke_img_8986.jpg

 

صمیمی عبدولی با تأکید بر اینکه خاک در معرض فرسایش قرار گرفته است، اضافه کرد: باید همزمان با قطع درختان بیمار اقدام به توسعه‌ی جنگل نماییم که خوشبختانه اداره‌کل منابع طبیعی استان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و امیدواریم تلاش‌ها در این زمینه به بار بنشیند تا بخشی از زوال درختان بلوط جبران شود.

وی، از کاهش رطوبت نسبی خاک لرستان سخن به میان آورد و ادامه داد: همین امر باعث گردیده استقرار گونه‌ها را نداشته باشیم.

عبدولی، علت آتش‌سوزی جنگل‌ها را عامل انسانی عنوان کرد و بیان داشت: برخی با آتش‌سوزی جنگل ها می‌خواهند زمین را تصاحب نمایند و برخی نیز با آتش‌سوزی قصد دارند به دیگران ضرر برسانند.

رییس اداره اجرا اداره‌کل منابع طبیعی لرستان، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم را یک ضرورت دانست و گفت: انسان جزیی از سیستم منابع طبیعی است و اگر منابع طبیعی نابود شود نوع بشر نیز نابود خواهد شد.

صمیمی عبدولی با بیان اینکه پوشش منابع طبیعی لرستان ضعیف و آسیب‌پذیر است عنوان کرد: برای رفع بحران آتش‌سوزی باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار بیاند.

وی، همچنین از تغییر تقویم کوچ بهاره و پاییزه‌ی عشایر نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات منابع طبیعی لرستان نام برد و ادامه داد: تغییر تقویم کوچ عشایر سبب لگدکوب شدن مراتع می‌شود؛ استان همدان این مشکل را مدیریت کرده و ما نیز برای رهایی از آن باید به فکر راه چاره‌ای باشیم.