رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در اتاق لرستان:

دولت باید 2 درصد منابع نفت و گاز را به استان‌ها تخصیص دهد

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که به همراه اعضای این کمیسیون به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان به این استان سفر کرده بودند، در نشست مشترک «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی» و «شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان»  حضور یافت.

 

e5w3_img_6182.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ غلام‌رضا تاجگردون در این نشست با اشاره به تخلفات دولت در حوزه‌ی تخصیص‌ها اظهار داشت: یک نمونه‌ی آن در بحث توازن است که در دو سال گذشته آن را تخصیص نداده است و این در حالی است که باید معادل تخصیص‌های عمرانی باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نکته دومی که در امور استان‌ها دولت تخلف کرده است و باید تا آخر سال اصلاح کند، موضوع 2 درصد منابع نفت و گاز است، گفت: 2 درصد منابع نفت و گاز باید به استان‌ها تخصیص یابد و به دولت اعلام کرده‌ایم و باید جلوی تخلف گرفته شود.

 

kgrn_img_6195.jpg

 

وی با اشاره به اینکه ما در نگاه‌ها یا دیدارهایی که با فعالان بخش خصوصی که تنها روزنه امید اقتصاد هستند داریم، برخی از نکاتی که گفته می‌شود واقعا گره‌گشا می‌شود، اظهار داشت: در این جلسات می‌فهمیم که یک تولیدکننده در چه شرایطی قرار دارد و وقتی معضلات را به شکل ملموس‌تری می‌بینیم، بهتر تصمیم می‌گیریم.

 

mg38_gholamreza_tajgardoun.jpg

 

تاجگردون با اشاره به اینکه مناطق زاگرس‌نشین تقریبا شاخص‌هایشان مثل هم است و در کنار هم موجب می‌شود شاخص‌های کشور افت جدی کند و این افت موجب می‌شود کل تعادل به هم بخورد، افزود: برخی از نقاط پیرامونی مثل زاگرس یا حوزه اترک شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی‌شان 30 درصد پایین‌تر از کشور است و منجر به پایین آمدن کل شاخص‌های کشور می‌شود.

 

6odg_img_6198.jpg

 

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این معضل را باید به شکل ملی ببینیم و سرمایه‌گذاری در لرستان در واقع سرمایه‌گذاری در تهران و اصفهان است، افزود: متاسفانه در سه برنامه اول توسعه، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در 11 استان کشور معادل 60 درصد یک استان دیگر بود.

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری طولانی منجر به این اتفاق شد، سوء‌تدبیر ما هم موضوع را تشدید کرد.

غلام‌رضا تاجگردون با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های ما محدود است به خیلی از تصمیم‌گیری‌های کلان، اظهار داشت: در حال حاضر روال اینطور است که در کمیسیون برنامه‌وبودجه به استان‌های مختلف از جمله لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کردستان می‌رویم و می‌بینیم وضعیت چگونه است، تا با نگاه تعادل‌بخشی به اعتبارات جلو برویم.

 

tfls_img_6201.jpg

 

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالب ارائه شده در جلسه را حتما جمع‌بندی می‌کنیم و به دولت ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: به نظر من دولت در سال 96 علی‌رغم تاکیدات ما و مُر قانون، تخلف کرده است و تخلف دولت را به کمیسیون اعلام می‌کنیم و جلویش را می‌گیریم.

 

تاجگردون تصریح کرد: قانون‌گذاری دیگر بس است، دلیل ندارد هفته‌ای 4 روز بنشینیم قانون وضع کنیم؛ باید بنشینیم نظارت کنیم روی کارها و عمل به قوانین و در همین راستا جلسات صحن علنی را کم کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

مجلس جلوی سوء مدیریت‌ها را بگیرد

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه مجلس باید جلوی سوء مدیریت‌ها را بگیرد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بودجه را به سمت مناطق محروم ببرد.

 

jbxn_ahmad_mir_emadi.jpg

 

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در جلسه مشترک «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی» و «شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان با اشاره به اینکه امیدوارم حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه  در استان ولایتمدار لرستان منشا خیر و برکت باشد، اظهار داشت: خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود در روی زمین آفریده است، هدف این است انسان خدایی بشود.

وی با بیان اینکه اگر خدا را جامع کمالات بدانیم پس انسان به سمت کمالات در حرکت است و رشد و تعالی می خواهد پیدا کند، خداوند انسان را آفرید تا انسان حرکت رو به جلو داشته باشد و همه خوبی‌ها و کمالات در وجود انسان جمع بشود، تصریح کرد: خداوند برای اینکه انسان به رشد و سعادت برسد اسباب و زمینه‌اش را فراهم کرده است.

 

ijqg_img_6212.jpg

 

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه اولین عامل رشد انسان، عقل و خرد است، عقل عامل برنامه ریزی است و مقررات و دستورالعمل رشد را فراهم می کند، افزود: عامل دیگر رشد ارسال رسولان بود، کار پیامبران تقویت انگیزه حرکت و رشد و برداشتن موانع رشد و توسعه است بوده است.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه پیامبران آمدند ایمان و تقوا را در دل انسان‌ها نهادینه کردند و موانع رشد را برداشتند، از جمله موانع رشد اقتصادی مانند اختلاس، دزدی، رشوه، کم کاری و امثال این موراد را که مانع برای رسیدن به رشد و تعالی است را برداشتند، گفت: خداوند در کنار این‌ها استعداد علم و دانش و تلاش و کوشش را قرار داد تا انسان به کمال و سعادتمندی برسد.

 

yx60_img_6210.jpg

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این جمع مخصوصا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقش اساسی و کلیدی برای رشد و توسعه و پیشرفت جامعه دارد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی، مدیریت، برداشتن موانع و تقویت انگیزه‌ها می‌تواند آنچه که مدنظر رهبری است را عملی کند، رهبری امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیدند؛ برای تولید چه باید کرد؟ قطعا در درجه اول برنامه‌ریزی لازم است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه مهم برنامه‌ریزی و مدیریت است، خلاقیت و نوآوری مهم است، در روایات ما تاکید روی «تقدیر المعیشه» است، یعنی عقل اقتصاد تصریح کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عقل اقتصاد هستند، این افراد باید خلاق و ایده‌پرداز باشند.

 

kz09_img_6207.jpg

 

آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر اینکه از نشانه‌های ایمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، متاسفانه دچار سوء تدبیر هستیم، پیامبر فرمود: من از فقر امت نمی‌ترسم از سوء تدبیر و مدیریت می‌ترسم، افزود: مجلس واقعا اگر در راس امور است باید جلوی سوء مدیریت‌ها گرفته شود، چگونه می‌توانیم شاهد اختلاس چندهزار میلیاردی در جامعه باشیم، این اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی ناشی از سوء برنامه و سوء مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه مجلس مسئول است و می‌تواند کار کند در این رابطه، کمیسیون برنامه و بودجه مسئول است و فردا باید پاسخگو باشد، اظهار داشت: ما گره اقتصادی جامعه را می‌دانیم چیست؛ یا در برنامه‌ریزی یا در مدیریت است؛ باید این موارد اصلاح شود.

 

gro_img_6205.jpg

 

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های سنگین کمیسیون برنامه و بودجه این است که بودجه را به سمت مناطق محروم و توسعه نیافته ببرد، باید ایران اسلامی را یکپارچه ببینیم و توازن توسعه در آن حاکم شود، خطاب به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: می‌توانید جلوی انحراف بودجه را بگیرید و اسباب توسعه مناطق محروم را فراهم کنید.

آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر اینکه این سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، سفر پرخیر و برکتی است و حجتی است بر شما، شما که از نزدیک وضعیت استان را دیده‌اید مسئول هستید، افزود: مهم این است خروجی این جلسه برای مردم لرستان باشد.

 

ijqg_img_6212.jpg

 

وی با اشاره به اینکه لرستان با توجه به نیروی انسانی و سرمایه‌های خدادادی می‌تواند تبدیل به منطقه اقتصادی و صنعتی و کشاورزی شود، ادامه داد: لرستان مهم‌ترین استان آب‌خیز کشور است، اما خود مردم لرستان از این نعمت بهره‌مند نیستند، آیا امروز بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب پذیرفتنی است با داشتن این همه آب تنها یک سوم زمین‌ها آبی باشد؛ این همه کارخانه نیمه فعال که دارد گرد و غبار می‌خورد، آیا نباید به آن عنایتی شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه به دنبال عدالت اقتصادی باشیم، تصریح کرد: بعضی وقت‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه می‌بینیم برنامه درست تنظیم می‌شود بعد از کمیسیون خارج می‌شود می‌رود کمیسیون تلفیق و انحراف پیدا می‌کند چون عده‌ای زورشان بیشتر است، در صحن مجلس نیز همینطور است.

 

استاندار لرستان خبر داد؛

حمایت کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از ۶ پروژه لرستان

استاندار لرستان گفت: کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ۶ پروژه ویژه و اولویت‌دار لرستان حمایت می‌کند.

 

gw24_mousa_khademi.jpg

 

سید موسی خادمی با اشاره به اینکه در شرایطی که منابع محدود است مدیریت کردن معنا دارد، اظهار داشت: تغییر در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور یک ضرورت است.

وی ادامه داد: امتیازاتی برای مناطق محروم در نظر گرفته شده، مثل منابع توزان، اما این اعتبار تخصیص داده نمی‌شود؛ عجیب است که پول تحت این عنوان گذاشته‌اند، اما پرداخت نمی‌شود.

 

gro_img_6205.jpg

 

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه باید اعتبارات مناطق محروم چند درصد بالاتر از میانگین کشوری باشد، افزود: بدترین رفتار را با تولید، بانک‌های بخش خصوصی دارند، بیشترین منابع را از مناطق جمع‌آوری می‌کنند اما یک ریال تخصیص نمی‌دهند.

خادمی با اشاره به اینکه در حال حاضر توزیع سود بین بخش‌ها غیرمعقول است و همین امر باعث می‌شود بانک‌ها به تولید پول ندهند، افزود: وظیفه دولت است که تنظیم سود بخش‌ها را انجام دهد.

 

qj6y_img_6214.jpg

 

وی با بیان اینکه ۶ پروژه مهم استان را خدمت دوستان معرفی می‌کنیم و امیدواریم با حمایت کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از این طرح ها مشکلات آنها حل شود، تصریح کرد: راه‌آهن دورود – خرم‌آباد- اندیمشک که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند ۳۶۰۰ میلیارد است، راه‌آهن ازنا- الیگودرز- اصفهان که ۳۰ درصد پیشرفت دارد و نیازمند ۱۳۰۰ میلیارد اعتبار است، آزادراه خرم‌آباد- بروجرد- اراک که ۴۵ درصد پیشرفت دارد و ۹۶۰ میلیارد پول می‌خواهد؛ بخشی از کریدور غرب در حوزه خرم آباد- نورآباد که ۸۵ درصد پیشرفت دارد و همچنین فرودگاه خرم‌آباد طرح‌هایی هستند که نیاز به توجه کمیسیون برنامه و بودجه دارند.

 

0bp1_img_6213.jpg

 

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نقش موثری در بهبود وضعیت استان‌های محرومی همچون لرستان دارد، تصریح کرد: حداقل از حیث نیازهایی که استان‌های محروم دارند، می‌توان آن را مهم‌ترین کمیسیون مجلس دانست.

سید موسی خادمی با تاکید بر اینکه تا فرصت هست دستگاه‌ها باید پیشنهادات خود را در حوزه تخصیص اعتبارات به سازمان مدیریت بدهند تا به بودجه ۹۷ برسد، افزود: باید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را قانع کنیم به لرستان کمک کنند.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان:

تخصیص منابع توزان در لرستان صفر است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان با اشاره به مهاجرت سالانه ۱۲ هزار نفر از لرستان گفت: تخصیص منابع توزان در لرستان صفر است که این اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد است.

 

yr2l_img_6241.jpg

 

علی هادی‌چگنی با اشاره به اینکه ۷۳۵ کیلومتر خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از لرستان عبور می‌کند، اظهار داشت: با این حال لرستان هنوز مجوز برداشت یک قطره از منابع نفتی برای احداث پالایشگاه را ندارد؛ این موضوع علی‌رغم این است که منابع نفتی خوبی در پلدختر و کوهدشت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته ۷۰ پروژه را با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی امکان‌سنجی کرده‌ایم و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری در قالب همایشی ۲۲ هزار میلیارد تفاهم‌نامه امضا کردیم، اما هنوز یکی از آنها منجر به سرمایه‌گذاری نشده است و در حد مجوز باقی مانده‌اند.

 

a0ok_img_6249.jpg

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان با اشاره به اینکه کریدور شمال به جنوب، برخوداری از منابع آبی و امنیت حاکم در استان از نقاط قوت لرستان است، گفت: در مقابل پایین بودن سرانه درآمد و سرمایه‌گذاری در استان پایین است و منابع بانکی کم است؛ کل منابع استان ۶ هزار میلیارد است، اما بالغ بر ۸ هزار میلیارد مصارف داریم، یعنی ۱۳۰ درصد بیشتر از منابع، مصارف داریم.

هادی‌چگنی با بیان اینکه لرستان با داشتن ۲.۳ درصد جمعیت کشور، سهم کمتر از ۱.۵ درصدی از اعتبارات ملی را در طول برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه داشته است، تصریح کرد: تخصیص منابع توزان در لرستان صفر است، این اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد است.

 

tc6_img_6215.jpg

 

وی با تاکید بر اینکه در زیرساخت‌ها مشکل داریم، زیرساخت استان‌های دیگر خیلی سال‌ها پیش در دولت‌های گذشته انجام شده است، افزود: امروز مستحبات در استان‌های دیگر انجام می‌شود و واجبات استان ما روی زمین مانده است.

 

0alb_img_6280.jpg

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان با اشاره به اینکه ۵۵ پروژه داریم که با این وضعیت در سالی که در قانون آمده بهره‌برداری نمی‌شوند، می‌طلبد نمایندگان مجلس ورود جدی داشته باشند، گفت: با این وضعیت احداث راه‌آهن ۵۰ سال طول می‌کشد، استان‌های دیگر از خزانه، زیرساخت‌های خود را فراهم کرده‌اند و ما امروز باید برای احداث زیرساخت‌های خود به دنبال سرمایه‌گذار برویم.

 

xkiy_img_6221.jpg

 

چگنی یادآور شد: نرخ مهاجرت استان ما ۱۲ هزار نفر در سال است، این افراد حاشیه‌نشین شهرهای کلان می‌شوند.

 

ha8e_img_6235.jpg