ایران و روسیه اطلاعات اقتصادی تجاری مناسبی از همدیگر ندارند

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه و هیأت همراه که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به لرستان سفر کرده‌اند، در چهارمین روز حضورشان در این استان با فعالان اقتصادی لرستان دیدار و گفتگو کردند.

 

IMG_1995.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این دیدار سفر دست‌اندرکاران نشریه “تجارت با ایران” را فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های لرستان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان دانست.

 

selahvarzi.JPG

 

“حسین سلاح‌ورزی” با تأکید بر این‌که روسیه به توانمندی‌های لرستان در زمینه کشاورزی و… نیازمند است، تصریح کرد: لرستان نیز به تکنولوژی مسکو نیاز دارد، امیدواریم سفر رییس مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه و هیأت همراه به لرستان زمینه‌ساز‌ گسترش روابط اقتصادی دو جانبه باشد.

 

لرستان نیازمند واردات صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد نیز در این دیدار گفت: استان لرستان توانایی صادرات دام زنده، صیفی‌جات و سبزیجات به کشور روسیه را دارد.

“مرتضی هادی‌پور” میزان محصولات کشاورزی مازاد لرستان را 700 هزار تن اعلام و تأکید کرد: اگر روسیه در زمینه بسته‌بندی به این استان کمک کند، ما نیز کیفیت محصولات‌مان را تضمین می‌کنیم.

 

IMG_2008.JPG

 

 

لرستان، بهشت سرمایه‌گذاری است

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه و ناشر نشریه “تجارت با ایران” نیز در این دیدار اظهار داشت: با دید وسیع و جایگاه اقتصادی حسین سلاح‌ورزی، رییس اتاق خرم‌آباد، ما توانستیم به آرزوی خود که همان بازدید از استان لرستان بود دست یابیم که از این بابت مراتب امتنان و قدردانی خود را از ایشان اعلام می‌داریم.

 

safa of.JPG

 

“رجب صفراُف” ادامه داد: در سفر به لرستان شرایط منحصر به فردی را مشاهده نمودیم که متأسفانه سرمایه‌گذاران روسی بر این شرایط واقف نیستند.

آشنایی با توانمندی‌های اقتصادی، بازرگانی، گردشگری، فرهنگی و سرمایه‌گذاری از جمله اهداف سفر دست‌اندرکاران روسی فصلنامه “تجارت با ایران” به لرستان بود که “صفراف” به آن‌ها اشاره کرد.

وی با تأکید بر این‌که توانمندی‌های گوناگون لرستان باید به مردم روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) معرفی و منتقل شود، تصریح کرد: روابط سیاسی دو کشور ایران و روسیه خوب است، ولی روابط اقتصادی این دو در سطح صفر است که بایستی برای گسترش اینگونه روابط تلاش شود.

 

IMG_2005.JPG

 

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه، مشکل اصلی سردی روابط اقتصادی ایران و روسیه را نشناختن پتانسیل طرف ایرانی عنوان و اضافه کرد: همچنین از نحوه‌ی ارتباطات بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل شناختی وجود ندارد.

“صفراف” به تحریم‌های اقتصادی‌ کشورهای اروپایی علیه روسیه اشاره کرد و بیان داشت: ما با تمام کشورهایی که به تحریم پیوستند و با کشورهای غرب همراه شدند، آن‌ها را از لیست همکاری خارج نمودیم.

 

IMG_2011.JPG

 

وی ادامه داد: این وضعیت برای تولیدگران ایرانی یک فرصت طلایی محسوب می‌شود؛ به طوری‌که اگر بتواند به بازار بزرگ روسیه راه یابد می‌تواند جایگاه خود را برای سال‌های متمادی تثبیت نماید.

ناشر نشریه “تجارت با ایران” با تأکید بر این‌که دولت روسیه با جدیت به دنبال توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است، اذعان داشت: به همین منظور دولت روسیه 7 میلیارد دلار خط اعتباری مخصوص صادرات به ایران افتتاح کرده است.

“صفراف” خطاب به فعالان اقتصادی لرستان گفت: ما می‌توانیم کالاها و محصولات مورد نیاز روسیه را اعلام نماییم و در عوض محصولات شما هم باید از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت باشد.

وی تأکید کرد: محصولات کشاورزی، سنگ، پتروشیمی و شیلات استان لرستان می‌تواند مستقیم وارد بازار روسیه شود و با محصولات دیگر کشورها رقابت نماید.

 

IMG_2020.JPG

 

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه به فعالان اقتصادی لرستان اطمینان داد اگر بتوانند شرایط و فعالیت‌ خود را به سرمایه‌گذاران روسی منتقل کنند قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرند، چرا که فضای اقتصادی در لرستان کم نظیر است.

“صفراف”، نبود پیگیری‌ها بعد از دیدار و مذاکرات را یکی از مشکلات روابط اقتصادی روسیه با ایران برشمرد و افزود: در جلسات انگیزه زیادی دیده می‌شود، گفتگوهای مفیدی صورت می‌گیرد؛ اما به دلیل نبود نماینده و رابط ایرانی در مسکو، این گفتگوها نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: برای این‌که دیدار و مذاکرات ما با فعالان اقتصادی لرستان نتیجه دهد لازم است نماینده اقتصادی خود را به مسکو اعزام نمایند تا اطلاعات مفیدی را در اختیار سرمایه گذاران روسی قرار دهد.

ناشر نشریه “تجارت با ایران” افزود: همچنین این رابط اقتصادی می‌تواند اطلاعات اولیه بازاریابی را در اختیار فعالان اقتصادی لرستان قرار دهد که از اینترنت قابل دریافت نیست.

 

IMG_2032.JPG

 

“صفراف” در بخش پایانی سخان خود از سفر به استان لرستان ابراز رضایت کرد و گفت: در این سفر ما محبت، گرمی و مهمان‌نوازی مردم لرستان را هر لحظه احساس کردیم. آن‌ها با چهره‌ی گرم و رویی گشاده با ما صحبت می‌کردند.

وی در ادامه اعلام کرد: به همین منظور تیتر “لرستان؛ بهشت سرمایه‌گذاری” را برای شماره‌ی آتی نشریه “تجارت با ایران” انتخاب نمودیم.