رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان، برای چندمین بار راه چاره توسعه این استان را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: باید از فرصت‌سوزی‌های گذشته درس بگیریم و نگذاریم این فرصت از دست برود.

 

nnht_img_0979.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ استاندار لرستان که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: یکی از علل توسعه‌نیافتگی این استان فرصت‌سوزی‌هایی است که در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

هوشنگ بازوند ادامه داد: این امر به لرستان ضربه زده است و خیلی از کارهایی که می‌توانست در آن سال‌ها انجام گیرد، به واسطه‌ی فرصت‌سوزی انجام نگرفت.

وی از شرایط پسا تحریم به عنوان فرصت مغتنمی که فرصت‌سوزی‌های گذشته را جبران می‌کند یاد کرد و اذعان داشت: باید از فرصت‌سوزی‌های گذشته درس بگیریم و نگذاریم این فرصت از دست برود.

 

kvit_houshang_bazvand.jpg

 

بازوند بیان داشت: کسانی که فرصت‌سوزی کرده‌اند باید روز قیامت پاسخگوی عملکردشان و مردمی که بیکار شدند، باشند؛ چراکه فرصت‌سوزی آنقدر حساس است که در برابر آن باید پاسخگو بود.

استاندار لرستان همچنین گفت: دولت در چارچوب اصولی که دولت و مجلس تعیین کرده زمینه را برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم کرده است که در لرستان باید عملیاتی شود، در غیر این صورت سایر استان‌ها از آن استفاده خواهند کرد.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان اذعان کرد: بعضی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را نسبت به استان‌های دیگر نداریم که این امر کار ما را سخت کرده است، به همین منظور باید برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی کمیته‌ای متشکل از اتاق بازرگانی خرم‌آباد، نماینده استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میراث فرهنگی، اقتصاد دارایی، جهاد کشاورزی و… در استان راه‌اندازی شود.

بازوند در ادامه افزود: این کمیته هر ۱۵ روز یک بار تشکیل جلسه خواهد داد و اقدامات و راهکارهای مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در لرستان بررسی خواهد کرد.

 

fd2u_img_0952.jpg

 

وی، فضای لرستان را مطلوب توصیف کرد و گفت: در این استان همه علاقمندند سرمایه‌گذاری صورت گیرد که این موضوع را باید به فال نیک گرفت و از این فرصت استفاده کرد.

استاندار لرستان یادآور شد: برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باید ارتباط برقرار کنیم که لازمه‌ی برقراری ارتباط، اطلاعات است.

بازوند با اظهار تأسف گفت: مشکلی که در لرستان وجود دارد عدم توانایی در معرفی ظرفیت‌های استان به بخش خصوصی است؛ به طوری‌که ما از میزان منابع نفتی استان هم بی‌اطلاع هستیم.

وی با بیان این‌که مدیران استان به بخش خصوصی اعتماد و اعتقاد پیدا نکرده‌اند، تأکید کرد: راه چاره این استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

بازوند خطاب به حاضران در جلسه گفت: اگر می‌خواهید با غول بیکاری در لرستان مبارزه کنید، باید زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان فراهم نمایید.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

سرمایه در گردش، مشکل واحدهای تولیدی استان است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی لرستان است.

 

wwln_hosein_selahvarzi.62.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: شورای پول و اعتبار با استناد به ماده (21) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف کمک به تأمین مالی پایدار واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، صنوف تولیدی، بنگاه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادراتی در حال کار از طریق افتتاح حساب ویژه برای هر واحد و نیز هم‌راستا با برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، دستورالعمل اجرایی ماده (21) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را در 22 ماده و 9 تبصره مورد تصویب قرار داد.

 

7fo3_img_0954.jpg

 

وی اعلام کرد: این قانون از یازدهم آبان‌ماه به بانک‌ها ابلاغ شده و قرار است کارگروهی تشکیل شود تا به صورت هفتگی مباحث را پیگیری کنند.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور در بخش دیگری از سخنان خود از سرمایه در گردش به عنوان مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی لرستان یاد کرد و افزود: همچنین واحدهای اقتصادی استان در حوزه‌های مالیاتی، تامین اجتماعی و بانکی با مشکلاتی مواجه هستند که کارگروهی تخصصی در ستاد تسهیل تشکیل شده و در آن باید کمیته‌های تخصصی دایر شود.

سلاح‌ورزی یادآور شد: به تازگی در قانون بهبود مستمر کسب و کار برای تعامل با فعالان اقتصادی یک مصوبه تعیین شده مبنی بر این‌که یک معاون در سطح دستگاه‎های اجرایی به عنوان مسئول بهبود محیط کسب و کار معرفی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه پنجره واحد کسب و کار در لرستان راه‌اندازی شده که از اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خواهشمندیم موضوع اجرایی شدن این ماده قانونی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

168m_img_0955.jpg

 

وی به راهکارهای جذب سرمایه‌گذار خارجی در شرایط پساتحریم اشاره کرد و افزود: در این راستا ظرفیت‌ها و بسترهایی در استان فراهم آمده که باید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برنامه‌ داشته باشیم و تشکیل کارگروه ویژه به منظور پیگیری شرایط اقتصادی یک ضرورت است.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان افزود: چندی پیش پتانسیل‌های گوناگون استان را در قالب نامه‌ای با امضای استاندار لرستان به سفارتخانه‌های کشورهای مختلف فرستادیم و نسخه‌ای از آن را به اتاق ایران ارسال نمودیم.

سلاح‌ورزی با اعلام این‌که در این رابطه نامه‌ای نیز به اتاق‌های بازرگانی کشورهای صنعتی ارسال خواهد شد، به اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان پیشنهاد داد پرتال جامعی از فرصت‌ها، اطلاعات و مشخصات استان به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شود تا در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان:

کارگروه ساماندهی پروژه‌های عمرانی در لرستان تشکیل می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان از تشکیل کارگروه ساماندهی پروژه‌های عمرانی در استان خبر داد.

 

s94_ali_hadi_chegeni.jpg

 

علی هادی‌چگنی نیز در این جلسه با اعلام این خبر افزود: اگر دستگاهی درباره‌ی واگذاری پروژه نمیه تمام‌اش مقاومت نشان دهد، کارگروه ساماندهی پروژه‌های عمرانی، خود وارد عمل شده و آن را تعیین تکلیف می‌کند.

وی به فضای خوب کسب و کار لرستان در زمان تحریم‌های اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این فضا حاصل تلاش‌ هوشنگ بازوند؛ استاندار لرستان بود که با استفاده از همدلی، همزبانی و مدیریت جهادی توانست سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز جذب نماید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان به همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان اشاره و اضافه کرد: این همایش منجر به امضای تفاهم‌نامه‌هایی در مجموع به ارزش 5 میلیارد تومان شد.

هادی‌چگنی بر جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در شرایط پساتحریم تأکید کرد و افزود: به دلیل این‌که  سرمایه‎گذاران بخش خصوصی به اداره‌کل سرمایه‌گذاری بین‌المللی خارجی مراجعه می‌کنند، رییس اتاق خرم‌آباد و دیگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع نیاز است با هماهنگی‌های لازم این سرمایه‌گذاران را به استان هدایت کنند.

 

51hx_img_0959.jpg

 

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ماده 27 قانون تنظیم2 دولت گفت: براساس این ماده‌ی قانونی، پروژه‌های عمرانی تمام و نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رییس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی لرستان ادامه داد: برای تکمیل این پروژه‌ها دولت به 400 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، این در حالی است که سالانه بیشتر از 30 هزار میلیارد تومان نمی‌تواند به این پروژه‎ها تخصیص دهد، که بر این اساس 14سال طول می‌کشد به اتمام برسند؛ به همین منظور این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

باید از توانمندی‌های بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذار خارجی استفاده شود

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این جلسه گفت: باید نگاه دولتی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی برداشته شود.

 

q754_mohamadreza_safi_khani.jpg

 

محمدرضا صفی‌خانی با بیان این‌ مطلب افزود: تا زمانی که نگاه دولتی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد.

وی تأکید کرد: باید از توانمندی‌های بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذار خارجی استفاده شود.