برخی از محصولات کشاورزی لرستان منحصر به فرد هستند

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در دیدار با دست‌اندرکاران فصلنامه “تجارت با ایران” گفت: استان لرستان قابلیت‌های فراوانی از جمله کشاورزی کم‌نظیر، منابع آب فراوان، خاک مستعد و مرطوب و اقلیم متنوع است که این ویژگی‌ها باعث گردیده زمینه‌های بسیار خوبی برای تولید محصولات کشاورزی وجود داشته باشد.

 

IMG_1533.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مهرداد غضنفری در این دیدار که در محل سالن جلسات این سازمان انجام شد، با اشاره به وجود 800 هزار هکتار اراضی زراعی مستعد در لرستان، اظهار داشت: از این مقدار، 200 هزار هکتار آبی و 600 هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این استان دو میلیون و 100 صزار هکتار جنگل و مرتع و 5 میلیون واحد دامی وجود دارد، بیان داشت: این زیرساخت‌ها باعث شده سالیانه دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامپروری در لرستان تولید و عرضه گردد.

 

mehrdad ghazanfari.JPG

 

غضنفری با بیان اینکه در تولید حبوبات لرستان رتبه‌ی اول کشور را به خودش اختصاص داده، افزود: در تولید ماهیان سردآبی هم با تولیدی معادل 20 هزار تن، پس از استان‌های ساحلی رتبه‌ی اول کشور به این استان اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه برخی محصولات باغی در لرستان منحصر به فرد هستند بیان داشت: انجیر سیاه پلدختر در هیچ جای دیگر کشور مشابه ندارد.

 

IMG_1536.JPG

 

مهرداد غضنفری اظهار داشت: محصولات دیگری در استان وجود دارد که کم‌نظیر هستند؛ مانند انار کوهدشت، گردوی سلسله و زردآلوی دورود.

غضنفری ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی به صورت مستقل و همچنین مشترک گفت: در تولید و تکثیر و پرورش آبزیان، احداث گلخانه‌ها و کشت‌های متراکم، احداث کاخانجات صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و همچنین انتقال نژاد دام اصیل و بهره‌ور گوشتی و زمینه‌های دیگر این آمادگی وجود دارد. 

 

 

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه:

از دیدن پتانسیل‌های لرستان متحیر شدم

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” روسیه و ناشر نشریه “تجارت با ایران” هم در این دیدار با اشاره به اینکه هدف‌شان از سفر به لرستان هدف مبارکی است، اظهار داشت: می‌خواهیم ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف این سرزمین را بشناسیم و به مردمان کشور روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS‌ معرفی نماییم.

 

rajab safar of.JPG

 

“رجب صفراُف” با بیان اینکه ایران و روسیه از نظر سیاسی ارتباطات بسیار خوبی دارند و در همین موضوع منافع مشترک دارند، گفت: این در حالی است که متاسفانه در حوزه‌ی اقتصادی و تجاری شاهد کمترین و ضعیف‌ترین ارتباطات و تعاملات هستیم که تا حدودی دلایل معلومی دارد.

صفراُف با اشاره به اینکه عدم آگاهی و شناخت از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری همدیگر یکی از دلایل این سطح پایین ارتباطات است، افزود: واردات روسیه که عمدتاً محصولات غذایی می‌باشد سالانه به 100 میلیارد دلار بالغ می‌شود که می‌توانم بگویم حجم قابل توجهی از این واردات با کیفیت مطلوب از کشور ایران قابل تامین است که متاسفانه در حال حاضر از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

 

IMG_1547.JPG

 

ناشر نشریه “تجارت با ایران” به دلیل دوم عدم ارتباطات و تعاملات قابل توجه اقتصادی میان ایران و روسیه اشاره کرد و عنوان داشت: بعد از فروپاشی شوروی سابق، روسیه بیشتر به کشورهای اروپایی تمایل پیدا کرد و با توجه به چنین سیاستی ارتباط این کشور با کشورهای آسیایی و خاور میانه کمرنگ شد.

رییس مرکز مطالعات “ایران معاصر” با تاکید بر این نکته که البته ایران هم در شکل‌گیری این عدم ارتباط بی‌نقش نبوده است، افزود: واقعیت این است که ایران هم برنامه‌ی خاص و مشخصی برای توسعه‌ی روابط اقتصادی و تجاری  با روسیه نداشته است.

رجب صفراُف با اشاره به اینکه تحریم‌های بین‌المللی بر علیه ایران هم مزید بر علت بوده است، عنوان داشت: در حال حاضر سیاست ما عوض شده تصمیم گرفته‌ایم بازارهای‌مان را جایگزین کنیم و بدون شک ایران می‌تواند بر اساس پتانسیل‌هایی که دارد، گزینه‌ی بسیار خوبی باشد.

 

IMG_1539.JPG

 

صفراُف گفت: گشایش خط اعتباری برای توسعه‌ی روابط اقتصادی با ایران مشخصه‌ی بارز این تغییر نگاه است که امیدواریم منجر به جهش قابل‌توجهی در روابط بین دو کشور گردد.

وی با تاکید بر اینکه از دیدن پتانسیل‌های لرستان متحیر شده است، افزود: لرستان فرصت‌های طلایی زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که باید این مزیت‌ها و فرصت‌ها به شکل هوشمندانه‌ای به دنیا معرفی شوند.