اعزام و پذیرش هیأت‌ها از اهم برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد است که بعد از روی کار آمدن هیأت رییسه‌ی جدید تقریباً از دو سال پیش در دستور کار جدی این اتاق قرار گرفته و برنامه‌های مختلفی در این مدت انجام گرفته که می‌تواند چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت و بازرگانی لرستان ترسیم نماید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد؛ با شروع سال جاری هم این روند با جدیت هر چه تمام دنبال شد و پس از اعزام هیأتی حدوداً 30 نفره به اقلیم عراق که برنامه‌ریزی‌ آن از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، گرجستان به عنوان دومین مقصد صنعتگران و بازرگانان لرستانی معرفی شد تا در اواسط تیرماه گذشته هیأتی از این اتاق به تفلیس گرجستان اعزام گردد.

در زمینه‌ی این سفر و دستاوردهای آن رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که دنیای امروز دنیای گسترده‌ای است، گفت: شما در هر کجای این دنیا که باشید حق دارید از همه‌ی فرصت‌ها و امکاناتی که در گوشه‌ی گوشه‌ی آن وجود دارد استفاده نمایید.

حسین سلاح‌ورزی افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با هدف مطالعه‌ی بازار و امکان‌سنجی جهت توسعه‌ی صادرات غیر نفتی و مبادلات تجاری با گرجستان و با استناد به مجوز صادره از سوی سازمان توسعه‌ی تجارت نسبت به اعزام یک هیأت اقتصادی- بازاریابی به گرجستان و شهر تفلیس اقدام نمود.

وی که خود سرپرستی این هیأت را به عهده داشته اظهار کرد: در هیأت مذکور کارشناسانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن، ساختمان و مصالح ساختمانی و تخصصی سنگ، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، تولید گونی‌های بسته‌بندی و خدمات فنی مهندسی حضور داشتند که هر کدام از آن‌ها در زمینه‌ی علاقه و تخصص خود مذاکراتی را پیرامون همکاری‌های دوجانبه با همتایان گرجی انجام دادند.

سلاح‌ورزی با قدردانی از تلاش‌های سفیر و همچنین وابسته‌ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان تصریح کرد: دیدارها، بازدیدها و ملاقات‌های مفید و مؤثری تدارک دیده شده بود که شامل مراکز تجاری، صنعتی و همچنین مراکز و ارگان‌های ذی‌ربط از جمله اداره‌کل گمرک و پایانه‌های باربری و خانه‌ی دادگستری جهت فعالیت‌های حقوقی در امور بازرگانی می‌شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر مثبت بودن دستاوردهای این سفر 4 روزه افزود: طی این مدت، ملاقات‌هایی با مدیران و اعضای اتاق‌ها و تشکل‌های بازرگانی و صنفی در تفلیس صورت پذیرفت؛ از جمله: ملاقات‌های رو در روی بازرگانان در گرایشات مختلف از جمله صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، ساختمانی، سنگ و مصالح ساختمانی و مواد غذایی و… که تعدادی از این ملاقات‌ها به انعقاد قرارداد منجر گردید 

حسین سلاح‌ورزی تصریح کرد: اصلی‌ترین بخش این سفر مربوط به مذاکرات رودرروی اعضای هیأت ایرانی با صاحبان صنایع و مسئولان شرکت‌های گرجی در زمینه‌های مورد اشاره بود که در همین زمینه هر کدام از اعضا در حوزه ی کاری و تخصصی خود مذاکرات جداگانه و مفصلی را با طرف‌های گرجی به انجام رساندند.

وی گفت: آشنایی با قوانین اقتصادی کشورهای مقصد از جمله ضروریاتی است که در همین راستا اعضای هیأت ایرانی در قالب دنبال نمودن یک پروسه‌ی آزمایشی در سیستم مکانیزه‌ی گمرک این کشور در زمینه‌ی ترخیص و ترانزیت کالا با تمامی مراحل اداری اعم از تشکیل پرونده، تعرفه‌ها، حمل‌ونقل و…آشنا گردیدند.

سلاح‌ورزی تحریم‌های بین‌المللی کشورمان را دلیل و توجیه مناسبی برای عدم فعالیت اقتصادی بازرگانی ندانست و این‌چنین گفت: به شخصه معتقدم که به هر حال در نهایت هر مشکلی چاره‌ای دارد که با تجزیه‌تحلیل و بررسی مناسب می‌توان به آن دست یافت تا هیچ چیز دور از ذهن و دور از دسترس نباشد.  

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به دیگر دستاوردهای سفر هیأت تجاری بازاریابی اتاق خرم‌آباد به گرجستان هم اشاره کرد و افزود: آشنایی اعضای هیأت مذکور با ادبیات کسب و کار این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله امور بانکی، امور گمرک، ثبت شرکت، بررسی امور بازرگانی و مقایسه‌ی کالاهای ایرانی با دیگر کشورها و همین‌طور شناسایی رقبا در کشور مقصد و همچنین بسترسازی مناسب جهت فعالیت اقتصادی را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.

به گفته‌ی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی اعزام هیأت از اتاق خرم‌آباد به 5 کشور دیگر صورت گرفته که هر کدام در موعد پیش‌بینی‌شده به انجام خواهد رسید.

حسین سلاح‌ورزی؛ روسیه، ترکیه، کره‌جنوبی، هندوستان و افغانستان را مقصدهای آینده‌ی تجار و صنعتگران لرستانی معرفی کرد و گفت: انتخاب هر کدام از این کشورها بر اساس یک پروسه‌‌ی دقیق کارشناسی‌شده صورت گرفته که در خلال آن به دنبال اهداف مطلوبی هستیم که اطمینان داریم در صورت تحقق این اهداف، گام‌های بلندی در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان برداشته خواهد شد.