استاندار لرستان:

با دولتی کردن اقتصاد، راه به جایی نخواهیم برد

 

00254.jpg

 

استاندار لرستان گفت: با دولتی کردن اقتصاد کشور، راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند در نشست رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری لرستان که ظهر امروز پنج‌شنبه در استانداری لرستان برگزار شد، بیان داشت: سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به این استان نشان از حساسیت به مباحث اقتصادی و اشتغال است.

وی با اظهار تأسف از اینکه لرستان طی سال‌های متمادی دارای رتبه‌ی اول بیکاری در کشور بوده است، افزود: نرخ بیکاری جوانان بین 15 تا 24 سال به 36 درصد رسیده است که این رقم بسیار بالاست و قطعاً مشکلات امنیتی برای ما به وجود می‌آورد.

استاندار لرستان ادامه داد: درآمد سرانه‌ی مردم این استان نیز به شدت کاهش داشته است که این موضوع توجه دولت و مسئولان نظام را می‌طلبد.

بازوند اضافه کرد: وقتی درآمد سرانه‌ی مردم پایین باشد و بیکاری بیداد کند، یقیقناً مردم نخواهند توانست پولی را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند تا موجبات رشد و شکوفایی اقتصادی استان را فراهم آورند.

 

baazvand houshang.jpg

 

وی تصریح کرد: با وجود نقاط ضعف، لرستان دارای نقاط برجسته و مثبتی نیز هست که می‌توان به زمین‌های حاصل‌خیز و آب فراوان اشاره کنیم.

استاندار لرستان؛ نرخ بیکاری بالا، نبود صنایع مادر، کافی نبودن زیرساخت‌ها، ضعف منابع سیستم بانکی و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام و تعطیل‌شده و مهاجرت سالانه‌ 7200 نفر به خارج از استان را عامل رکود اقتصادی برشمرد و گفت: برای برون‌رفت از این مشکل همواره دنبال راه‌حل‌هایی بوده‌ایم؛ اجرای اصل 44 قانون اساسی و بازگذاشتن دست بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری خود نشان‌دهنده‌ی روش درستی است که در پیش گرفته شده است.

بازوند اظهار داشت: با دولتی کردن اقتصاد، راه به جایی نخواهیم برد و تمام جمع‌بندی مدیران این است که محور توسعه و موتور محرکه‌ی استان، بخش خصوصی باشد.

وی در ادامه به زحمات و اهتمام نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان برای خروج از چرخه‌ی توسعه‌نیافتگی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی همیشه بر مرتفع کردن مشکلات سرمایه‌گذاران تأکید داشته‌اند و مسائل را رصد می‌کنند.

استاندار لرستان همچنین افزود: برای پشت سر گذاشتن موانع و رفع گرفتاری‌ها نیازمند حمایت و توجه ویژه‌ی رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

بازوند تأکید کرد: اقتصاد کشور ما بانک‌محور است و در لرستان هم کمبود شدید منابع بانکی محسوس است.

وی به سفراخیر هیأت دولت به لرستان اشاره کرد و بیان داشت: در این سفر مصوب شد مبلغ 1500 میلیارد تومان به منظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یابد و ما در اینجا خواهان آن هستیم که این مبلغ صرف نظر از منابع و مصارف پرداخت شود تا مشکلات سرمایه در گردش برطرف و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شود.

 

نماینده‌ی ولی فقیه در لرستان:

رشد اقتصادی، در گرو حمایت بانک‌ها و تأمین اعتبارات لازم است

 

IMG_9292.jpg

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی نیز در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای دولت بیان داشت: این حکومت باید سعادت دنیا و آخرت مردم را تأمین کند و برای مردم؛ رفاه، آسایش، عمران و آبادانی به ارمغان آورد.

وی؛ زندگی غربی را عزلت‌نشینی خواند و بیان داشت: ما حیات طیبه، پاکیزه و دلچسب می‌خواهیم.

امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد در ادامه‌ی سخنان خود از دانش اقتصادی و دانایی، دین و معنویت، جد و جهد، تدبیر و خلاقیت به عنوان پنج عامل مؤثر در دستیابی به حیات طیبه نام برد و خطاب به مدیران گفت: شما باید از کارهای موردی اجتناب کنید و برنامه‌محوری را در دستور کار خود قرار دهید؛ چرا که اگر برنامه‌ریزی و تدبیر در کارها نباشد، دردسرساز خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و داشتن افق روشن، نیمی از زندگی انسان است؛ به‌طوری که امام‌علی(ع) می‌فرماید: عاقل کسی است که همیشه سنجیده و با برنامه حرکت می‌کند، پس برنامه‌ریزی برای برون‌رفت از رکود اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان از خلاقیت و نوآوری نیز به عنوان تفاوت مدیر و کارمند یاد کرد و اظهار داشت: مدیر خلاق می‌تواند مشکلات اقتصادی و بیکاری را از بین ببرد.

 

IMG_9331.jpg

 

حجت‌الاسلام والمسلمین در ادامه، نقش بانک‌ها را در این راستا اساسی و کلیدی برشمرد و بیان داشت: رشد اقتصادی، در گرو حمایت بانک‌ها و تأمین اعتبارات لازم است.

وی تأکید کرد: بانک‌ها بایستی برای مرتفع کردن مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی اهتمام بورزند و نظارت کنند و با همکاری و هماهنگی مؤثرتر واقع شوند.

امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد گفت: انتظار داریم رییس‌کل بانک مرکزی ایران عنایت ویژه‌ای به لرستان داشته باشند تا این سفر برای هم‌استانی‌های ما مایه‌ی خیر و برکت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی یادآور شد: فضای حاکم بر لرستان، فضای مطلوبی است و همه به دنبال کار و تلاش هستند و از ابتدای حضور این استاندار در استان ما شاهد حضور سرمایه‌گذاران بوده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت و مسئولان، لرستان در شأن و منزلت مردم‌اش رشد یابد؛ حمایت و پشتیبانی ولی امر مسلمین جهان سرمایه‌ای عظمی برای دولت‌مردان است که اگر از این ظرفیت استفاده نکنند کفران نعمت خواهد بود.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت:

نگذاریم مصوبات سفر به چک بلامحل تبدیل شود

 

IMG_9340.jpg

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بر مشکلات پیش روی صنعتگران و کارآفرینان آگاه هستم، گفت: نباید بگذاریم مصوبات سفر هیأت‌ دولت به چک بلامحل تبدیل شود.

سید احمد آوایی گفت: ما هم روی بانک‌ها تعصب داریم و شرایط آن‌ها را درک می‌کنیم و می‌خواهیم با حساب و کتاب تسهیلات پرداخت کنند؛ چراکه معتقدیم بانک‌ها هم بایستی روی پای خود بایستند و متضرر نشوند.

وی اظهار داشت: بانک‌ها و سرمایه گذاران و صنعتگران باید با انعطاف بهتری در تعامل باشند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار ارزش‌گذاری مجدد وثیقه‌های صنعتگران شد و گفت: بخشی از ارزش وثیقه‌ها باید آزاد شود تا صاحب وثیقه بتواند به حیات خود ادامه دهد.

آوایی با بیان اینکه بانک‌ها در تمامی موارد به‌روز عمل می‌کنند، اظهار داشت: بهتر است در مورد وثیقه‌های صنعتگران نیز، بر اساس این مبنا عمل کنند.

وی تأکید کرد: ما می‌توانیم مصوبات سفر را اجرایی کنیم؛ چراکه این دولت، دولت تدبیر و امید است و با دولت گذشته فرق دارد؛ دولت روحانی، به وعده‌های خود جامه‌ی عمل می‌پوشاند و ما مسئول اجرای وعده‌های داده شده هستیم.

 

رییس کل بانک مرکزی ایران:

اولویت اول ما تأمین سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی است

 

seyf valiollah.jpg

 

رییس‌کل بانک مرکزی ایران گفت: عزم و اراده‌ی دولت “تدبیر و امید” این است که با سرعت، موانع مرتفع گردد و به یک شرایط ثبات توأم با آرامش برسیم تا سرمایه‌گذار جرأت ورود به این بخش را داشته باشد.

ولی‌الله سیف ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه به توفیقاتی رسیده‌ایم؛ در مصوبه‌ی 35 ماده‌ای دولت همه‌ی ابعاد مختلفی که می‌تواند در کوتاه‌مدت کمک کند، دیده شد.

وی تصریح کرد: مسئولان لازم است سعی کنند روی مسائل به تفاهم برسند؛ در کشور اگر بخواهیم همه‌ی موانع اقتصادی را کنار هم بگذاریم به رکن‌هایی چون؛ دولت، بخش خصوصی، مرجع قضایی، بانک و… می‌رسیم.

سیف گفت: لازم است بانک، ذی‌نفعان خود را راضی نگه دارد و این به معنی عدالت‌خواهی است.

وی با بیان این‌که رشد بانکداری در کشور افزایش انگیزه‌ی پس‌انداز است، یادآور شد: بانک‌ها باید وظیفه‌ی خود را در این خصوص انجام دهند.

رییس‌کل بانک مرکزی ایران از رییس اتاق خرم‌آباد و همه‌ی کسانی که برای رفع مشکلات صنعتگران استان دل می‌سوزانند تشکر کرد.

ولی‌الله سیف خطاب به مدیران و مسئولان حاضر در جلسه گفت: به مسیری بروید که احساسی عمل نکنید و نیازهای واقعی را شناسایی کنید.

وی؛ بانک را در خدمت اقتصاد کشور دانست و گفت: بازدهی واحد تولیدی باید به اندازه‌ی تورم باشد، در غیر این صورت منفی عمل کرده است و باید مشکلات ریشه‌یابی شود.

 

IMG_9311.jpg

 

رییس‌کل بانک مرکزی ایران اولویت اول مجموعه‌ی تحت امر خود را تأمین سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی برشمرد و گفت: در این زمینه لازم است به واحدهایی که می‌توانند با تأمین سرمایه در گردش به تولید و اشتغال برسند، تسهیلات اعطا شود.

وی؛ اولویت دوم بانک مرکزی ایران را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان و تصریح کرد: در سال 93 نظام بانکی وارد پروژه‌های جدید نخواهد شد؛ این بدان معنی است که ریال‌های نظام بانکی نباید در سال‌جاری برای پروژه‌های جدید هزینه شود.

رییس‌کل بانک مرکزی؛ پیش‌بینی نرخ تورم برای سال 93 را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تورم تا پایان سال جاری را 25 درصد پیش‌بینی کرده بودیم که تا کنون به 2/23 درصد کاهش یافته است.

سیف گفت: پروژه‌هایی که ورشکسته هستند و عملاً نمی‌توانند در رشد و توسعه‌ی اقتصادی استان نقشی داشته باشند، نباید تسهیلات دریافت کنند؛ باید سراغ واحدهایی برویم که با تسهیلات بانکی احیاء می‌شوند و سرپا می‌ایستند.

وی به مصوبه‌ی سفر اخیر دولت به لرستان در خصوص اختصاص 1500 میلیاد تومان سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: ما برای لرستان سقف تعیین نمی‌کنیم و به هر میزان که نیاز به سرمایه‌در گردش باشد، به شرط بررسی کارشناسانه پرداخت می‌کنیم.

 

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

رشد و شکوفایی اقتصادی لرستان در گرو تأمین سرمایه در گردش واحدها است

 

salahvarzi hoseyn.jpg

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه گفت: امروز بعد از یکسال در شرایطی به سر می‌بریم که رشد تورم کنترل شده است که برای اولین بار در طول تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ما شاهد آن بوده‌ایم.

حسین سلاح‌ورزی؛ ‌آخرین شانس توسعه‌ی استان را افزایش توان تولید و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی موجود استان برشمرد و گفت: با تأمین سرمایه در گردش واحدها می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی لرستان باشیم.

وی به برگزاری جلسات منظم کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری لرستان در محل اتاق خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای این کمیته رسیدگی مشکلات واحدهای تولیدی خارج از محیط دادگاه است و ما برای صنعتگران آبرومند، احترام قائل هستیم.

 

 

دادستان خرم‌آباد:

امنیت لرستان، مطلوب است

 

IMG_9301.jpg

 

دادستان خرم‌آباد نیز به وضعیت امنیتی مطلوب استان اشاره کرد و گفت: لرستان با وجود دارا بودن بیشترین نرخ بیکاری و کمترین درآمد سرانه، جزو استان‌های امن کشور محسوب می‌شود.

سعید رازانی؛ قوه‌ی قضاییه را همپای دیگر قوای نظام برای مرتفع کردن مشکلات واحدهای تولیدی دانست و بیان داشت: با ورود خود می‌خواهیم به رشد و توسعه‌ی استان کمک کنیم.

وی تأکید کرد: به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهم که در صورت سرمایه‌گذاری در لرستان هیچ مشکل امنیتی برای آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

دادستان خرم‌آباد مشکل عمده‌ی لرستان را کمبود منابع مالی دانست و گفت: اگر 1500 میلیارد تومان مدنظر هیأت دولت به لرستان اختصاص یابد، موتور محرکه‌ی پروژه‌های نیمه‌تمام به حرکت درخواهد آمد.

 

IMG_9397.jpg

 

رازانی به کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در لرستان نیز اشاره کرد و بیان داشت: همه‌ی تلاش ما کمک به رشد سرمایه‌گذاری و حمایت از واحدهای تولیدی است.

وی به بازدیدهای مکرر استاندار لرستان، رییس‌کل دادگستری و رییس اتاق بازرگانی از واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، کمک بانک مرکزی ایران به منظور تأمین منابع است.