استاندار لرستان در جمع فعالان اقتصادی استان:

دنبال حذف موانع پنهان در سیستم دولتی هستیم

استاندار لرستان گفت: ما به دنبال حذف موانع پنهان در سیستم دولتی هستیم و فعالان اقتصادی استان می‌توانند این موانع را شناسایی کنند.

هوشنگ بازوند در جمع فعالان اقتصادی لرستان گفت: محرومیت‌های این استان زیبنده‌ی آن نیست. شاید کسی دنبال حلقه‌ی مفقوده‌ نبوده که وضعیت امروز لرستان را به دنبال داشته است.

 

ostandari (6).jpg

 

وی؛ بیکاری را نتیجه‌ی عدم رشد شاخص‌های توسعه‌ی استان برشمرد و اظهار داشت: تا زمانی‌که راه‌حلی برای مشکلات یافت نشود، راه به جایی نخواهیم برد.

استاندار لرستان از نیروی‌انسانی به عنوان پیش‌فرض توسعه یاد کرد و گفت: نیروی انسانی و امید در لرستان وجود دارد که با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران، امید در بین مردم زیاد شد؛ باید از این فرصت بهره گرفت.

بازوند با بیان اینکه ما از نیروی‌انسانی برنامه‌ریزی می‌خواهیم نه کار فیزیکی، تصریح کرد: معتقدم توسعه توسط دولت‌ها صورت نمی‌گیرد؛ بلکه توسط بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید کار کند تا توسعه انجام گیرد، ادامه داد:. بخش خصوصی را در توسعه‌ی استان نباید دست کم گرفت؛ ما نیازمند کار کارشناسی و برنامه‌ریزی هستیم.

استاندار لرستان از معوقات بانکی فعالان اقتصادی به عنوان مشکل کشوری یاد کرد و گفت: در توسعه‌ی استان موانع پنهان دولتی وجود دارد که فعالان اقتصادی می‌توانند آن‌ها را دسته‌بندی و به ما گوشزد کنند.

بازوند با تأکید بر اینکه ما به دنبال حذف موانع پنهان در سیستم دولتی هستیم، اظهار داشت: باید به نحوی عمل کنیم تا بتوانیم پای سرمایه‌گذاران را به استان باز کنیم؛ ضروری است سرمایه‌گذاری در چارچوب کار کارشناسی انجام شود.

وی برخی مقررات و بخش‌نامه‌ها را دست‌وپاگیر عنوان و تأکید کرد: این مقررات دست‌وپاگیر را برطرف می‌کنیم؛ بهتر است توسط فعالان اقتصادی برای حل مشکلات، پیشنهادِ جایگزین و اصلاح داده شود.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه کار غیرکارشناسی را قبول نمی‌کنیم، افزود: تعداد زیاد پروژه‌هایی که با وجود گذشت چندین سال به پیشرفت کاری مطلوبی نرسیده‌اند به دلیل عدم کار کارشناسی بوده است که خود یکی از عوامل ضد سرمایه‌گذاری در لرستان محسوب می‌شوند.

هوشنگ بازوند؛ نداشتن حرف مشترک بین دولت و بخش خصوصی را مرگ توسعه نامید و گفت: دولتی‌ها باید با فعالان اقتصادی به نقطه نظرات مشترک برسند.

وی همچنین بر ارتقاء فرهنگ کسب و کار در لرستان تأکید کرد و بیان داشت: لازم است شهرداری شرایطی را به وجود آورد که کَسَبِه تا پاسی از شب به کسب و کار بپردازند. ضرورت دارد فرهنگ اقتصادی را در استان رشد دهیم.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر می‌خواهیم استان‌مان توسعه‌یافته باشد باید سرانه‌ی درآمدی افراد را زیاد کنیم.

بازوند با بیان این‌که دست نیاز به سوی توانایی و تجربه دراز می‌کنیم، اظهار داشت: حضور دانشگاهیان در توسعه، کمرنگ است؛ هرکجا سرعت توسعه بیشتر بوده حضور دانشگاه پررنگ بوده است. قطعاً اگر حضور دانشگاه کمرنگ باشد جای توانایی خالی است و باید با تکیه بر تجربه جلو برویم که پاسخگو نیست.

وی گفت: از سرمایه‌گذاری و اشتغال توسط بخش خصوصی حمایت می‌کنیم؛ چراکه بدان معتقدیم. اگر مدیران دولتی رقیب و مانع حرکت بخش خصوصی باشند، به راحتی از آن‌ها نمی‌گذریم و روی حرف‌مان هستیم. مدیران باید مشاوران خوب و امینی برای سرمایه‌گذاران باشند. اگر دنبال تولید ثروت و اشتغال‌زایی هستیم، مدیران دولتی باید سرمایه‌گذاران را تشویق کنند.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی عبور از کشاورزی سنتی و معیشتی به سوی کشاورزی صنعتی و اقتصادی است؛ در غیر این صورت متوجه مشکلات عدیده‌ای خواهیم بود.

بازوند به معوقات بانکی بنگاه‌های تولیدی لرستان به عنوان یک مشکل یاد کرد و گفت: اگر صنعتی اقساط معوق آن به چند ماه رسید، جبران آن سخت است؛ این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: باید به جایی برسیم که بخش خصوصی در لرستان دولت را یدک بکشد و صنعتگران استان بتوانند برای دولتی‌ها تعیین تکلیف کنند.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

همه فشارهای روانی و قانونی، متوجه بخش خصوصی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم،‌ همه‌ی فشارهای روانی و قانونی را متوجه‌ی بخش خصوصی دانست و بر توجه سیستماتیک‌تر و جامع‌تر به قضایا تأکید کرد.

حسین سلاح‌ورزی به مشکلات پیش روی واحدهای فعال، نیمه‌فعال و تعطیل لرستان اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته نرخ خالص اشتغال استان نرخ قابل قبولی نبوده؛ به طوری که برخی آمار دلیل بر منفی بودن آن دارند.

وی همچنین از بدهی معوق واحدها به سیستم بانکی و عدم استفاده‌ی آنان از تسهیلات جدید برای تأمین نقدینگی و سرمایه‌ در گردش را مشکل قدیمی و دائمی فعالان اقتصادی لرستان برشمرد.

وی با اظهار تأسف از اینکه تاکنون برای رفع این نقیصه از سوی مسئولان ارشد استان توجه کافی نشده است، خطاب به استاندار لرستان گفت: از شما می‌خواهیم هم‌زمان با نگاه مثبت، نسبت به جذب سرمایه‌گذار و تسهیل کسب و کار در استان نگاه ویژه‌ای به رفع مشکلات موجود داشته باشید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به بند 16 قانون بودجه به منظور رفع مشکل بدهی معوق بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه در لرستان بانک‌ها به این موضوع ورود پیدا نمی‌کنند و همین امر سبب شده است زمان را از دست بدهیم؛ تا زمان باقی است باید بانک‌ها را مجاب کنیم.

سلاح‌ورزی یادآور شد: افزایش قیمت‌ مواد اولیه و حامل‌های انرژی، نیاز نقدینگی در بنگاه‌های تولیدی را 25 برابر کرده در حالی که بانک‌ها حتی حاضر به پرداخت تسهیلات مانند سنوات گذشته نیستند و این امر سبب عدم تعادل در مصالح و منابع شده است.

حسین سلاح‌ورزی خواستار تشکیل کمیته‌ی ویژه‌ توسط استاندار به منظور نظارت و شناسایی مشکلات بنگاه‌های تولیدی شد.

وی همچنین از برخورد و نگاه جزیره‌ای به شرکت‌ها گلایه کرد و گفت: در شرایطی که بنگاه‌های تولیدی با مشکل مواجه‌اند تأمین اجتماعی و امور مالیاتی هر کدام از منظر خود موضوع را پیگیری می‌کنند؛ به طوری که مدیرکل امور مالیاتی لرستان با افتخار اعلام می‌کند طی ماه‌های اخیر 84 درصد مالیات وصول کرده است؛ یعنی 4 درصد بیشتر از نُرم کشور.

وی ادامه داد: عمده‌‌وصول مطالبات مالیاتی از شرکت‌های بخش خصوصی است؛ بنگاه‌های تولیدی نصف نُرم کشور درآمد سرانه دارند، این چه افتخاری است که بگوییم 4 درصد از نُرم کشور در وصول مالیات جلوتریم. این نشان از فشار به واحدهای اقتصادی دارد. عدم تساهل و تسامح با صنعت را نشان می‌دهد. همه‌ی فشار روانی و قانونی متوجه‌ی بخش خصوصی است و برای مرتفع شدن آن نیازمند توجه سیستماتیک‌تر و جامع‌تر به قضایا هستیم.

 

پروبال دادن به بخش‌خصوصی بیکاری را از بین می‌برد

عضو هیأت رییسه اتاق خرم‌آباد؛ پر و بال دادن به بخش خصوصی را عامل رفع معضل بیکاری در بسیاری از کشورها عنوان کرد و گفت: متأسفانه فقط کاریکاتور برخی از چیزها وارد لرستان می‌شود.

بهروز حیدری از سنگینی سایه‌ی دولت بر تشکل‌ها انتقاد کرد و افزود: متأسفانه دولت در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کند که تضعیف بخش خصوصی را در پی داشته است.

وی از ارجاع دادن کارها و سفارشات به خارج از لرستان به عنوان یکی از مشکلات پیش‌روی بخش خصوصی استان یاد و تصریح کرد: ما خواستار ارتباطات سالم‌تر و دوسویه‌ی دولت و بخش خصوصی هستیم.

 

لرستان از نبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد

مدیرعامل شرکت حمایت از تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی بروجرد نیز بر ضرورت بازبینی مجدد در صنعت لرستان تأکید کرد و گفت: پراکنده‌کاری در صنعت، منجر به رکود آن شده است که علت‌اش را می‌توان در نبود برنامه‌ی مدون در صنایع جستجو کرد.

موسوی خواستار تشکیل دبیرخانه‌ی طرح مشکلات فعالان اقتصادی و صنعتگران استان توسط استانداری لرستان شد و گفت: این استان از نبود زیرساخت‌های مناسب رنج می‌برد و نمی‌تواند سرریزهای صنعتی استان‌های همجوار از جمله مرکزی را جذب کند.

 

هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌ی حامل‌های انرژی را افزایش داد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت بخش کشاورزی، تولیدات کشاورزی لرستان کاهش یافته است.

مرتضی هادی‌پور؛ مشکلات فراروی بخش کشاورزی را به مشکلات قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید تقسیم کرد و گفت: هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن حامل‌های انرژی هزینه‌ی تولید را از 270 میلیارد تومان به 370 میلیارد تومان رسانده است که واحدهای تولیدی مبلغ افزایش یافته را به عنوان تنخواه در اختیار ندارند و بانک‌ها هم کمک‌های لازم را در اختیار کشاورزان قرار نمی‌دهند.

وی؛ صنایع تبدیلی را کمک به اشتغال دانست و گفت: صنایع کوچکی وجود دارد که به دلیل عدم سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند.

 

شهرک‌های صنعتی از ابتدایی‌ترین الفبای توسعه بی‌بهر‌اند

رییس انجمن فلزکاران بروجرد گفت: شهرک‌های صنعتی از ابتدایی‌ترین الفبای توسعه بی‌بهره‌اند و صنعتگران استان مثل انسان‌های نخستین کار می‌کنند.

حبیب زرعی روزبهانی با تأکید بر اینکه درد بزرگ لرستان با دوره‌های مدیریتی چهار ساله درمان نمی‌شود، با اظهار تأسف گفت: خوشه‌ی صنعتی خاص در هیچ کجای استان نداریم؛ ضرورت دارد متناسب با پتانسیل‌های هر منطقه خوشه‌های صنعتی ایجاد شود؛ چرا که در هر چیزی کلکسیون هستیم. ایجاد خوشه‌های صنعتی موجب توسعه می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی برای خدمات تخصصی، عمومی و مواد اولیه با مشکل مواجه‌اند، گفت: درمانگاه، زیرگذر و پست نگهبانی از ابتدایی‌ترین الفبای توسعه است که شهرک‌های صنعتی ما از آن بی‌بهره‌اند.

 

نبود زیرساخت برای جذب سرمایه‌گذار خطر بزرگی است

حسین کردی؛ نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌‌گذار را خطر بزرگی برای لرستان دانست و گفت: اگر می‌خواهیم حرکت کنیم باید از روزمرگی دست برداریم.

کردی خواستار تشکیل کمیته‌ی تخصصی توسط استاندار لرستان شد و خطاب به بازوند گفت: لازم است از نیروهای کارکشته بهره گیرید و به آن‌ها اختیار تام دهید تا بتوانند مصوبات خود را اجرایی کنند.

وی وضعیت صنعتگران بدهکار استان را شرح داد و بیان داشت: متأسفانه بانک‌ها با این افراد برخورد مناسبی ندارند و حتی عده‌ای از آنان را روانه‌ی زندان کرده‌اند و برخی دیگر هم در شرف راهیابی به آن هستند.

کردی اضافه کرد: این بگیر و ببندها نه تنها راه چاره نیست، بلکه زمینه‌ی تعطیلی واحد تولیدی بدهکار را فراهم می‌آورد.