سلاح‌ورزی مطرح کرد:

بیشترین میزان رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی لرستان مربوط به 8 سال گذشته بوده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: بیشترین میزان رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی لرستان مربوط به 8 سال گذشته بوده است.

به گزارش “مهر”، حسین سلاح‌ورزی ظهر یکشنبه در همایش روز ملی صنعت و معدن در استان لرستان اظهار داشت: واقعیت این است که طی سال‌های اخیر و یک سال گذشته حوزه‌ی تولید در کشور و همچنین استان لرستان اوضاع و احوال چندان مساعد و مناسبی نداشته است.

وی اظهار داشت: در بررسی‌هایی که به وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط طی سه دوره‌ی زمانی سال‌های 70 تا 80 ، 80 تا 85 و 85 تا 92 پرداخته شده با کمال تأسف بیشترین واحدهای تولیدی که به مرحله‌ی توقف و ورشکستگی رسیده‌اند در بازه‌ی زمانی سال‌های 85 تا 92 بوده‌اند.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه حجم عظیمی از بنگاه‌های اقتصادی کشور و استان طی هفت تا هشت سال گذشته با رکود، توقف و ورشکستگی مواجه شده‌اند گفت: سه برابر شدن قیمت ارز و اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله مشکلاتی بودند که گریبانگیر واحدهای اقتصادی استان شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان اینکه رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی لرستان اولویت اول مدیریت ارشد استان طی سال‌های گذشته نبوده است، بیان داشت: متأسفانه افزایش شدید قیمت ارز و حامل‌های انرژی و همچنین نیاز شدید به نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجب شده بود که بانک‌ها عملاً نتوانستند نسبت به رفع مشکل بنگاه‌های اقتصادی و همچنین تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی اقدام کنند.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی استان افزایش یافت که در این شرایط ما شاهد بودیم که بانک‌ها کمک چندانی نتوانستند به این واحدها کنند ،افزود: در یکی دو سال اخیر حداکثر کمک و مساعدت بانک‌ها این بود که تسهیلات بنگاه‌های تولیدی را تقسیط کنند.

وی با اشاره به اینکه همچنین تسهیلاتی که بانک‌ها به بنگاه‌ها پرداخت می‌کردند در نهایت باز هم از طرف بانک به عنوان اقساط معوق و پیش‌پرداخت تقسیط مجدد برداشته می‌شد گفت: این در حالی است که طبق بخشنامه‌ای که اعلام شده هر پرداختی که از طرف بدهکاران بانکی صورت می‌گیرد باید به صورت تعریف‌شده باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد همچنین با بیان اینکه بانک‌ها علاوه بر عدم مساعدت در این زمینه برای ضامن‌های واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مشکل ایجاد می‌کنند گفت: این ضامن‌ها که خود از مدیران واحدهای تولیدی دیگر هستند، با پیگیری بانک‌ها با مشکل مواجه شده و به صورت زنجیره‌وار همه‌ی واحدهای تولیدی درگیر معوقات بانکی می‌شوند.

سلاح‌ورزی با اشاره به ورود جدی مدیریت ارشد استان و همچنین پیگیرهای سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد: راه‌حل‌هایی تعریف شده که امیدواریم در میان‌مدت شاهد رفع مشکلات بخش تولید استان باشیم.

وی گفت: همچنین در سفر اخیر دولت به لرستان مبلغ قابل توجهی به عنوان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی استان اختصاص یافت که امیدواریم این تسهیلات نیز در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و حوزه‌ی تولید استان قرار گیرد.