رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه‌ی اقتصاد لرستان گفت: خوشبختانه میان بخش خصوصی و رسانه‌ها تعامل خوبی وجود دارد که می‌تواند یکی از زیرساخت‌های زمینه‌ساز بهبود شرایط موجود لرستان باشد.

حسین سلاح‌ورزی افزود: توسعه‌ی هر جامعه مستلزم رشد اقتصادی است و این اتفاق نمی‌افتد مگر در این جامعه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و در شرایط امروز این مهم تنها از طریق فراهم نمودن بستر مناسب برای بخش خصوصی امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: شما خبرنگاران هم می‌توانید با درایت و تیزبینی خاصی که دارید به گذار از مرحله‌ی کنونی و رسیدن لرستان به توسعه‌ی همه‌جانبه کمک نمایید و در واقع انجام این پروسه را تسهیل نمایید.

سلاح‌ورزی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که: اتاق خرم‌آباد چه برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار دارد؟ گفت: خوشبختانه لرستان با توجه به ظرفیت‌های متنوعی که در حوزه‌های گوناگون دارد از این نظر با کمبودی مواجه نیست، اما باید بدانیم این ظرفیت به تنهایی برای جذب سرمایه‌گذار کفایت نمی‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: در کنار فراهم بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها باید اقدامات دیگری نظیر معافیت‌های مختلف، تسهیلات ارزان‌قیمت، حمایت‌های خاص و… در قالب بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار، استان ما را به استان‌های دیگر ترجیح بدهد، که در حیطه‌ی اختیارات اتاق البته نیست و متأسفانه در این زمینه اقدام مناسبی تاکنون صورت نگرفته است.

حسین سلاح‌ورزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی گزینه‌های احتمالی استانداری لرستان و بحث‌هایی که در رابطه با استاندار شدن شخص رییس اتاق در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: این بیشتر به یک طنز می‌ماند؛ ما بخش خصوصی بوده‌ایم، هستیم و خواهیم ماند و با سیاست کاری نخواهیم داشت.

وی افزود: البته از آنجا که به هر حال توسعه، یک فرایند جمعی است؛ معتقدیم بخشی از دلایل عقب‌افتادگی لرستان ناشی از سوءمدیریت‌هاست؛ لذا هر جا که امکانش وجود داشته باشد دیدگاه‌ها و معیارهای اقتصادی‌مان را برای مدیران استانی بیان می‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در توضیح ساختار اتاق و نحوه‌ی تعامل با دولت گفت: همان‌طور که می‌دانید اقتصاد ایران به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌شود که اتاق نماینده‌ی بخش خصوصی در همه‌ی حوزه‌هاست؛ از این رو بودجه‌ی آن بدون اتکا به بودجه‌ی دولتی، از طریق یک‌هزارم و سه‌هزارمی که خود اعضای اتاق پرداخت می‌نمایند، تأمین می‌گردد؛ بنابراین اتاق یک ساختار کاملاً مستقل و غیردولتی دارد.

دکتر سلاح‌ورزی به این پرسش خبرگزاری ایسنا که: «علیرغم تأکیدی که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی داشته و دارند، اتاق در این زمینه چه کارهایی انجام داده؟»، این گونه پاسخ داد:  متأسفانه از آنجا که مفهوم «اقتصاد مقاومتی» با «اقتصاد ریاضتی» اشتباه گرفته شد، نه تنها تعامل مناسبی از سوی دولت شکل نگرفت، که فشارهایی را هم در این قالب به بخش خصوصی تحمیل نمود؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری در تعریف اقتصاد مقاومتی، راه دستیابی به آن را تقویت «تولید ملی» عنوان فرمودند؛ اما آیا این تقویت صورت گرفت؟ علاوه بر این با توجه به محدودیت‌هایی که دولت به واسطه‌ی تحریم‌های موجود داشت، این بخش خصوصی بود که پا پیش گذاشت و ارتباطاتی بین‌المللی برقرار نمود.

 

دیدگاه‌ها را نسبت به بخش خصوصی مثبت کنیم

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ی آفتاب لرستان مبنی بر اینکه: «آیا با حضور رییس اتاق ایران در دولت یازدهم، شرایط رانت‌خواری و سوءاستفاده‌هایی شکل نمی‌گیرد؟»، گفت: متأسفانه در جامعه‌ی خودمان همواره بخش خصوصی به غلط معادل رانت‌خواری تعریف می‌شود.

محمد ضیایی افزود: مادامی که این نوع نگاه و این طرز تفکر وجود دارد، مطمئن باشید رشد و پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: هیچ گونه آماری مبنی بر سوءاستفاده‌ی بخش خصوصی از بودجه یا امکانات دیگر کشور وجود ندارد و اتفاقاتی هم که در این زمینه رخ داده، سرنخ‌شان به افرادی در بدنه‌ی دولت برمی‌گشته که البته ارتباطی با بخش خصوصی نداشته است.

 

اتاق خرم‌آباد تعامل خوبی با رسانه‌ها دارد

دیگر نایب‌رییس اتاق خرم‌آباد نیز با تقدیر از زحمات خبرنگاران استان در انعکاس مناسب اخبار و رویدادهای مختلف گفت: خوشبختانه هیأت‌رییسه‌ی کنونی اتاق خرم‌آباد تعامل بسیار مناسب و دو طرفه‌ای با رسانه‌ها دارد که امیدواریم در کنار جایگاهی که بخش خصوصی در دولت جدید پیدا کرده، از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه‌ی استان لرستان استفاده نماییم.

بهروز حیدری افزود: در یکی دو سال اخیر بر اساس شواهدی که وجود دارد و بسیاری، از جمله دوستان رسانه‌ای به آن اذعان دارید، اتاق خرم‌آباد تحرک خوبی در حوزه‌های مختلف پیدا کرده که در شرایط امروز می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد.

وی تصریح کرد: اعزام و پذیرش هیأت‌های مختلف اقتصادی بازاریابی از کشورهای مختلف همسایه و همچنین برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و فعالیت کمیسیون‌های نُه‌گانه‌ی اتاق از جمله فعالیت‌هایی است که در اتاق خرم‌آباد به صورتی جدی دنبال می‌گردد.

 

سفیر و رایزن اقتصادی افغانستان در راه خرم‌آباد

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ عضو هیأت رییسه‌ی این اتاق هم در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه‌ی اقتصاد لرستان در مورد برنامه‌های پیش‌روی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: هفته‌ی آینده پذیرای سفیر افغانستان در تهران و همچنین رایزن اقتصادی این کشور هستیم.

احسان دارایی افزود: این سفر در قالب برنامه‌ی اعزام و پذیرش هیأت‌ها توسط اتاق خرم‌آباد در راستای گسترش مناسبات اقتصادی تجاری و به منظور دستیابی به بازاری مناسب جهت ارائه‌ی تولیدات و محصولات لرستان، انجام خواهد گرفت.

وی زمان دقیق حضور «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان و «عبدالهادی فرهنگ» رایزن اقتصادی این کشور به خرم‌آباد را 13 شهریورماه جاری عنوان، و مدت زمان آن را سه روز اعلام کرد.

بنا بر این گزارش در پایان این مراسم از 15 خبرنگار حوزه‌ی اقتصاد لرستان با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.