اهمیت روابط فرهنگی کمتر از روابط اقتصادی نیست

سفیر سوئد که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به مرکز لرستان سفر کرده است، در دومین برنامه‌ی سفر خود با نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

5hjx_img_7015.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در این دیدار گفت: اهمیت روابط فرهنگی کمتر از اهمیت روابط اقتصادی نیست.

وی، روابط بین ایران و سوئد را طی چندین قرن گذشته مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: سوئد در ایران از جایگاه خوبی برخوردار است.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان، تجربیات کشور سوئد در زمینه‌های مشارکت مردمی و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را خوب توصیف کرد و گفت: این تجربیات برای ما ارزشمند است.

 

rreg_img_7008.jpg

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی از منابع طبیعی، جنگل، صنایع چوب و کاغذ به عنوان سرمایه‌های کشور سوئد نام برد و اظهار داشت: در مقابل، ایران نیز سرمایه‌های خوبی چون راه، سد و تنوع اقلیمی چهار فصل دارد که هر دو کشور می‌توانند از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند.

وی، اهمیت روابط فرهنگی را کمتر از روابط اقتصادی ندانست و تصریح کرد: همکاری و ارتباط مراکز فرهنگی ایران و سوئد مانند کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی مردم‌نهاد می‌تواند موجب ایجاد توسعه‌ی فرهنگی خوبی بین دو کشور شود.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد، فرهنگ را پایه و اساس هر نوع پیشرفت از جمله پیشرفت اقتصادی دانست و اضافه کرد: تبادل محصولات فرهنگی بین ایران و سوئد و نتایج پژوهش‌‌های فرهنگی که انجام شده، می‌تواند در تقویت روابط فرهنگی دو کشور مؤثر واقع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، فرهنگ، هنر و ادبیات را از عناصر مشترک بین دو کشور ایران و سوئد دانست و گفت: این عناصر می‌توانند در برقراری روابط فرهنگی به کار آیند.

 

66g_img_7036.jpg

 

وی با اشاره به اینکه بزرگترین جایزه ادبی کودکان در دنیا در کشور سوئد برگزار می‌گردد، یادآور شد: این امر می‌تواند در توسعه‌ی روابط فرهنگی دو کشور کارساز باشد.

وی گفت: روشی که در سوئد برای اصلاح فرهنگ، از کودکان آغاز شده، اقدامی بسیار مناسب و دینی است؛ چرا که پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید تعلیمی که در دوران کودکی در ذهن کودک شکل می‌گیرد قوی‌تر از نقشی است که روی سنگ بسته می‌شود.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و امریکا اشاره و اضافه کرد: این پیام در حقیقت برای توجه دادن اروپاییان نسبت به دریافت دین از مجاری صحیح بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، وجود دین را به عنوان یک نیاز فطری بشر برای انسان امری ضروری دانست و اضافه کرد: پژوهش در این راستا می‌تواند این نیاز را برآورده سازد.

 

0d9d_img_7012.jpg

 

وی با تأکید بر اینکه ما نوع نگاهی که امروز در اروپا نسبت به اسلام است نگران و ناراحت هستیم، تصریح کرد: متأسفانه عملکرد گروه‌های تروریستی به نام اسلام و حمایت آن‌ها از طرف ابرقدرت‌ها سبب شده است چهره‌ی نامطلوبی از دین اسلام به دنیا نشان دهند.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد ادامه داد: آنچه تروریست‌ها امروز به نام اسلام انجام می‌دهند هیچ‌گونه تناسبی با این دین ندارد و این‌گونه اعمال در اسلام رانده شده است، لذا ارتباط با علمای دین می‌تواند چهره‌ی صحیحی از اسلام را به جهانیان بنمایاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، بهترین روابط و هم‌زیستی را روابط و هم‌زیستی دینی عنوان کرد و بیان داشت: این نوع روابط پایدار است و برای همیشه باقی می‌ماند؛ بنابراین سفر سفیر سوئد به لرستان می‌تواند در جهت تقویت روابط ملت‌ها و مردم استان‌ها با یکدیگر کاری باشد.

وی یادآور شد: شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند مردم در نقاط مختلف با هم ارتباط داشته باشند، که امیدواریم سفر سفیر سوئد به لرستان منشاء برکات خوبی برای دو طرف باشد.

 

bb70_img_7019.jpg

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی در پاسخ به پرسش سفیر سوئد مبنی بر اینکه وظیفه‌ی نماینده‌ی ولی‌فقیه در هر استان چیست؟ گفت: مسئولیت نماینده‌ی ولی‌فقیه در هر استان رسیدگی به امورات دینی مردم و پاسخگویی به سؤالات دینی، اقامه‌ی نماز جمعه و جماعت و ایجاد تعامل بین دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود: نقش نماینده‌ی ولی‌فقیه در هر استان نقش پدری است که مجموعه‌ی مدیران و مسئولان تحت اشراف او مشغول خدمت هستند؛ همچنین نقش وی دعوت به اتحاد، برادری، خدمت به مردم و رسیدگی به مردم است؛ لذا این شخصیت مانند پدری در کنار مسئولان اجرایی بوده و آن‌ها را برای خدمت به مردم حمایت می‌کند.

 

سفیر سوئد در سفر به لرستان مطرح کرد؛

هر چه ما و شما راجع به هم بدانیم، به نفع هر دوی ماست

سفیر سوئد گفت: هر چه ما و شما راجع به هم بدانیم، به نفع هر دوی ماست.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ “پیتر تیلر” در دیدار با نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد اظهار داشت: هفته‌ی گذشته نمایشگاهی مشترک از کشورهای اروپای شمالی در تهران برگزار شد که در آن سوئد به معرفی کتاب کودک و ادبیات کودکان در این کشور پرداخت.

 

86bz_img_7018.jpg

 

وی با بیان اینکه قصه‌ی کتاب‌های کودکان با شادی تمام می‌شود، افزود: در این نمایشگاه پیام ما به سرپرستان آن‌ها این بود که پیام ما برای کودکان رؤیاگونه نیست.

سفیر سوئد تصریح کرد: برای ما این مهم است که کودکان از طریق این کتاب‌ها بیاموزند که هر کودکی حقوقی دارد و انسان مستقلی تلقی می‌شود.

 

6ml1_img_7013.jpg

 

“تیلر” با تأکید بر اینکه برای ما مهم این است که کودکان از این کتاب‌ها درس بگیرند، نه اینکه حتماً پایان این قصه‌ها شیرین باشد، تصریح کرد: از نظر ما وظیفه‌ی سرپرستان کودکان این است که کودکان را از طفولیت مانند یک فرد بزرگسال برای یک زندگی آماده کنند و به آن‌ها اجازه دهند خودشان در کارهایشان تصمیم‌گیری کنند.

وی یادآور شد: ما به دنبال ایجاد یک جامعه‌ی باز در سوئد هستیم، در کشور ما هر فردی نسبت به دیگری حق و حقوق برابر دارد و این دیدگاه هم از نظر دینی و هم نژادی و فرهنگی هست.

 

og8m_img_7043.jpg

 

سفیر سوئد با بیان اینکه هر چه ایران و سوئد راجع به یکدیگر بیشتر بدانند به نفع دو طرف خواهد بود، گفت: من نیز معتقدم برای خشکاندن ریشه‌ی تروریست همه باید دست به دست هم دهیم.