ترغیب کشاورزان به تولید محصولات سالم و ارگانیک

جلسه انجمن ارگانیک لرستان در حالی برگزار گردید که چند تن از کشاورزان نورآبادی مهمان این جلسه بودند.

 

IMG_1034.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس انجمن ارگانیک لرستان در این جلسه با اشاره به سابقه‌ی تاسیس این انجمن گفت: استان لرستان هفتمین استانی بود که انجمن ارگانیک در آن راه‌اندازی گردید.

جهانشیر شاکرمی با تاکید بر اینکه امروز محققان در زمینه‌ی خطرات باقیمانده سموم محصولات کشاورزی اطمینان حاصل کرده‌اند، اظهار داشت: امروز پزشکان بیماری‌های مختلفی را به سموم محصولات کشاورزی ارتباط می‌دهند که شاید مشهودترین آن‌ها سرطان دستگاه گوارش می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه شیوع انواع سرطان در کشور رو به گسترش است، تصریح کرد: خوشبختانه حساسیت‌های لازم در این زمینه شکل گرفته است.

 

jahanshir shakarami.JPG

 

شاکرمی با تاکید بر اینکه قصد نداریم زحمات سازمان جهاد کشاورزی را زیر سوال ببریم، عنوان داشت: هدف انجمن ارگانیک گام برداشتن در راستای سلامت محصولات کشاورزی و در نهایت امنیت غذایی جامعه است.

 رییس انجمن ارگانیک لرستان افزود: بر همین اساس تلاش می‌کنیم با دعوت از کشاورزان علاقمند، آگاه و ترجیحاً تحصیل‌کرده و ترغیب آن‌ها به کشت محصولات ارگانیک و سالم، گام بزرگی در زمینه امنیت غذایی جامعه برداریم.

جهانشیر شاکرمی اظهار داشت: با توجه به تمرکز تولید برخی محصولات کشاورزی در مناطق مختلف استان تلاش می‌کنیم کشاورزان هر منطقه را نسبت به کشت همان محصول به صورت ارگانیک ترغیب نماییم و در همین زمینه در گام اول از کشاورزان نورآبادی دعوت کرده‌ایم تا در این جلسه حضور داشته باشند.

شاکرمی با اشاره به اینکه بیشترین محصول نخود استان در شهرستان نورآباد کشت می‌شود، عنوان داشت: خوشبختانه کشاورزان دعوت‌شده به موضوع علاقه نشان دادند و قرار شد هر کدام از عزیزان به صورت پایلوت سه هکتار از زمین‌هایشان را به صورت ارگانیک کشت نمایند.

 

IMG_1039.JPG

 

وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر نیز بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی لرستان بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به عمل می‌آیند بدون اینکه کشاورزان مربوطه با مقوله‌ی ارگانیک آشنایی داشته باشند، گفت: ضروری است علاوه بر معرفی این محصولات به عنوان سالم و ارگانیک، کشاورزان مربوطه را نیز نسبت به ارزش کارشان آگاه نماییم تا با رغبت بیشتری به تولید محصول با این شیوه ادامه دهند.

شاکرمی با تاکید بر تدریجی بودن هر تغییر بیان داشت: می‌دانیم که نمی‌توانیم به یکباره همه چیز را تغییر دهیم، اما باورمان این است که با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده می‌توانیم به تدریج به نتایج دلخواه برسیم.

جهانشیر شاکرمی گفت: از بابت شرایطی که امروز وجود دارد به هیچ عنوان نباید کشاورزان را مقصر دانست؛ چراکه خود ما هم کم‌کاری کرده‌ایم و هرگز چیزی از آن‌ها نخواسته‌ایم و توجیه‌شان نکرده‌ایم.

وی افزود: مسلما اگر کشاورزان متوجه محاسن کشت ارگانیک و سالم شوند، از آن استقبال خواهند نمود.

 

عضو انجمن ارگانیک لرستان:

باید سایر زنجیره‌های کشاورزی ارگانیک را هم تقویت کنیم

در ادامه این جلسه، کرم حیدری که از کشاورزان پیشرو استان هستند و سال گذشته به صورت داوطلبانه هشت هزار متر از زمین‌های کشاورزی خود را زیر کشت ارگانیک سیب‌زمینی برده است، گفت: در حال حاضر حدود 15 تن سیب‌زمینی سالم از این زمین قابل برداشت است که مکانی برای عرضه و فروش آن وجود ندارد.

 

karam heydari.JPG

 

وی با اشاره به کاهش تقریبا 50 درصدی محصول این زمین به دلیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی افزود: در بیشتر استان‌های کشور محل‌هایی برای عرضه و فروش محصولات ارگانیک و سالم کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که هنوز در استان لرستان چنین بازاری فراهم نشده است.

حیدری اظهار داشت: متاسفانه در زمینه‌ی تهیه‌ی کودهای ارگانیک هم مشکلاتی وجود دارد که ضروری است برطرف شوند.

کرم حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به فاصله‌ی بین دانشجویان رشته کشاورزی و کشاورزان اشاره کرد و گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌هایی که نوشته می‌شوند تکرار مباحث گذشته است و به صورت کاربردی هیچ مشکلی از کشاورزی لرستان برطرف نمی‌کنند.

 

عضو انجمن ارگانیک لرستان:

محصولات کشاورزی لرستان صادراتگرا نیستند

دیگر عضو انجمن ارگانیک لرستان که در حوزه‌ی صادرات محصولات کشاورزی فعالیت می‌نماید، گفت: متاسفانه محصولات کشاورزی لرستان صادراتگرا نیستند؛ یعنی هم از نظر حجم تولید و هم داشتن فاکتورهای الزامی صادرات با مشکل مواجه هستیم.

 

mansour moradi.JPG

 

منصور مرادی با اشاره به وجود بازارهای مناسب منطقه و کشورهای اطراف اظهار داشت: ورود به این بازارها مستلزم داشتن الزاماتی است که اگر فراهم نشوند، فرصت و اجازه بهره‌مندی از این بازارها را پیدا نخواهیم کرد.

وی مشخصا به کشور عراق اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود شرایط خاصی که به لحاظ سیاسی در این کشور وجود دارد، برای واردات محصولات کشاورزی خودشان را ملزم به رعایت استاندارهای اروپا و آمریکا کرده‌اند که نشان می‌دهد حتی در این شرایط هم امنیت غذایی مردم این کشور برایشان مهم است.

مرادی عنوان داشت: توصیه‌ی من به کشاورزان لرستانی این است که پیش از برندسازی یک محصول، بهتر است کیفیت آن را در بازارهای مختلف بسنجند و رصد کنند، نقاط قوت و ضعف آن را بیابند و بعد از اطمینان از وجود جایگاه، به فکر برند کردن آن باشند.

 

IMG_1056.JPG

 

منصور مرادی بیان داشت: همکاری و تعامل کشاورزان و بازرگانان لرستانی می‌تواند زمینه‌ساز تولید و عرضه‌ی محصولات سالم و ارگانیکی باشد که قابلیت صادرات دارند.