صبحانه کاری فعالان اقتصادی لرستان و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

بررسی ماده 27 قانون الحاق و دستورالعمل شرایط واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای

به روال معمول، این بار رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بود تا با فعالان اقتصادی صبحانه‌ی کاری صرف نماید.

 

v751_img_0895.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در این جلسه با اشاره به ماده 27 قانون الحاق و دستورالعمل شرایط واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه‌تمام، تکمیل شده و آماده‌ی بهره‌برداری به بخش غیر دولتی اظهار داشت: دولت تصمیم گرفته و مجلس شورای اسلامی هم مصوب نموده به استناده این ماده قانونی پروژه‌های مشخصی را با تعریفی که در دستورالعمل قید گردیده، به بخش خصوصی واگذار نماید.

علی هادی‌چگنی با اشاره به این‌که در استان لرستان هم برخی از این پروژه‌ها مشخص شده و فهرست آن‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته، گفت: شرایط خوبی در این واگذاری‌ها وجود دارد و حتی تضمین‌های لازم هم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در این پروژه‌ها، دولت صرفا به عنوان خریدار محصولات تولید شده تعیین گردیده، این خرید از سوی دولت تضمین شده است.

هادی‌چگنی به پروژه‌هایی که ذیل ماده 18 قانون الحاق به آن‌ها اشاره شده هم نقبی زد و بیان داشت: این ماده در خصوص پروژه‌هایی است که خیرین آن‌ها را آغاز کرده‌اند و ممکن است تکمیل آن‌ها نیاز به تسهیلاتی داشته باشد که مقرر گردیده در صورت اخذ تسهیلات، کارمزد بانکی آن‌ را دولت پرداخت نماید و در واقع تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه در اختیار قرار می‌گیرد.

 

qv47_ali_hadi_chegeni.jpg

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان عنوان داشت: ماده 10 قانون الحاق هم به پروژه‌های دیگری از این دست پرداخته و خیرین 30 درصد آن‌ها را به انجام رسانده‌اند؛ این پروژه‌ها به نام خود خیرین به ثبت می‌رسند و دیگر نیاز نیست از صفر تا 100 آن را به انجام برسانند.

علی هادی‌چگنی با تشکر از اتاق خرم‌آباد به خاطر اطلاع‌رسانی شرایط این واگذاری‌ها، از فعالان بخش خصوصی استان خواست با مطالعه‌ی فهرست این پروژه‌ها، در صورت تمایل پای کار بیایند و پروژه‌ها را با شرایط تعیین‌شده تحویل بگیرند.

 

مشکلات پیمانکاران لرستانی در زمینه‌ی ثبت اطلاعات در سامانه “ساجاد”

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در بخش دوم این جلسه، دستورکار دیگری در مورد مشکلات پیمانکاران استان را مطرح کرد و گفت: سهم حوزه‌ی عمرانی از اشتغال و تولید ناخالص استان، درآمد مالیاتی و تامین اجتماعی و حتی سودی که از رهگذر فعالیت آن‌ها نصیب بانک‌ها می‌شود، بر کسی پوشیده نیست.

 

rcg7_hosein_selah_varzi..jpg

 

حسین سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه پیمانکاران همواره بزرگ‌ترین طلبکاران دولت بوده‌اند، اظهار داشت: با این وجود متاسفانه هم در سطح کشور و هم در سطح استان نگاه مولدی به این قشر نشده است و بعضا مشکلاتی دارند که آزارشان می‌دهد و در سال‌های اخیر تشدید هم شده‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که این مشکلات مزبور باعث کاهش توان فنی مهندسی پیمانکاران و همچنین انباشته شدن مطالبات آن‌ها گردیده، عنوان داشت: با توجه به احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین وجود مدیری دلسوز در راس آن، انتظار می‌رود این مشکلات به مرور برطرف گردند.

 

9jz6_img_0905.jpg

 

سلاح‌ورزی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر پیمانکاران لرستانی با آن مواجه هستند، عقب افتادن فرایند ثبت اطلاعات‌شان در سامانه تشخیص صلاحیت “ساجاد” است که همین امر باعث گردیده علی‌رغم توانایی، امکان حضور در مناقصات را نداشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: متاسفانه چند سال پیش این سیستم مشکلاتی داشت که همین باعث گردید با توجه به طولانی بودن فرایند ثبت، امکان ثبت اطلاعات برای بسیاری از پیمانکاران لرستان وجود نداشته باشد و در حال حاضر با هجوم آن‌ها برای انجام این کار مواجه باشیم.

 

hcx_img_0909.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی گفت: اگر دستگاه اجرایی با استعلام از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اجازه حضور در مناقصه را به پیمانکاران بدهد، به مرور امکان ثبت اطلاعات پیمانکاران هم فراهم می‌شود.

سلاح‌ورزی بیان داشت: اگر فرصت چندماهه‌ی غیر قابل تمدیدی لحاظ شود، پیمانکاران قادر خواهند بود نسبت به ثبت اطلاعات‌شان در سامانه ساجاد اقدام نمایند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در واکنش به این پیشنهاد گفت: به نظر می‌رسد اگر با بسیج نیرو به دنبال تسریع فرایند ثبت اطلاعات باشیم درست‌تر باشد و در این زمینه ما آمادگی داریم به نوبه‌ی خود از هیچ گونه همکاری دریغ نداشته باشیم.

به دنبال اعلام این موضع، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: اگر در عین حال که بسیج نیرو برای تسریع فرایند ثبت انجام می‌شود، فرصت چند ماهه هم وجود داشته باشد، شرایط بهتری فراهم می‌شود.

 

imzx_img_0912.jpg

 

در ادامه، این پیشنهاد مورد قبول رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفت و ایشان قول همکاری دادند.