صبحانه‌ کاری فعالان اقتصادی لرستان با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان

رییس اتاق خرم‌آباد: نگاه‌مان به موضوعات، نباید جزیره‌ای باشد  

جلسه صبحانه کاری رییس اتاق خرم‌آباد و فعالان اقتصادی لرستان با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در محل اتاق خرم‌آباد برگزار گردید.

 

7j4b_img_0829.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‎آباد که در این جلسه سخن می‌گفت، اظهار داشت: به دلایل گوناگونی که از گذشته به جا مانده است، متأسفانه در بحث تولید و توسعه، شاخص‎های استان لرستان خوشحال کننده نیست.

حسین سلاح‌ورزی ابراز امیدواری کرد: با شرایط جدید پساتحریم که در کشور به وجود آمده است، موضوع تولید و توسعه بهبود یابد و در این رابطه لرستان شرایط بهتر و مناسب‎تری داشته باشد.

وی به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی لرستان اشاره و تصریح کرد: برخی از طرح‎های نیمه‌تمام استان مدت‌ها در انتظار تأمین منابع برای تکمیل هستند و حوزه‌ی بازرگانی نیز با مشکلاتی مواجه هستند که امیدواریم با برگزاری جلسات و نشست‌های ادواری بتوانیم مسائل مرتبط با واحدهای تولیدی لرستان را رفع کنیم و با همدلی و همکاری قدم‎های مؤثری در راستای بهبود وضعیت اقتصادی استان برداریم.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با بیان این‌که اتاق خرم‌آباد اختیارات و توان محدودی دارد و برنامه‌ها بایستی بر اساس این توان تنظیم شوند، ادامه داد: متأسفانه در این راستا تناقض منافع داریم به گونه‎ای که صادرکننده می‌خواهد قیمت ارز بالا برود، در حالیکه تولیدکننده‌ی داخلی خواهان کاهش آن است.

 

fto2_d.r_selahvarzi.1.jpg

 

سلاح‌ورزی با تأکید بر این‌که نباید از لحاظ منافع جزیره‌ای و بخشی به موضوعات نگریست، تصریح کرد: مشکلات را در سطح ملی و استانی باید پیگیری کرد.

وی؛ بیشترین مشکلات فعالان اقتصادی لرستان را به ترتیب مسائل بانکی، پولی، مالی، مالیاتی، تأمین اجتماعی، روابط کار، محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی عنوان و تأکید کرد: مشکلات واحدهای تولیدی باید به صورت تخصصی مطرح و بررسی شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‎آباد ادامه داد: با وجود ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در لرستان جایگاه قانونی دارد باید بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

 

mi65_img_0846.jpg

 

سلاح‌ورزی افزود: بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی، بنگاهی است که قابلیت طرح در ستاد تسهیل دارد. موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه تأمین اجتماعی در ستاد استانی مطرح خواهد شد.

سلاح‌ورزی در ادامه از شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن به میان آورد و از آن به عنوان مهمترین مجمع تصمیم‎گیری در استان یاد کرد و افزود: همچنین برای رفع مشکلات واحدها کمیته حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری را راه‌اندازی کردیم که خوشبختانه مجموعه قضایی همکاری خوبی با بخش خصوصی استان دارد.

وی در پایان سخنان خود خطاب به فعالان اقتصادی لرستان گفت: باید انتقادات شفاهی به درخواست‎های مکتوب و مدون تبدیل شود و پیگیر باشیم تا دستگاه قضا مشکلات ما را حل و فصل کند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

تنها راه برونرفت از توسعهنیافتگی، حمایت از بخش خصوصی است 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: تنها راه برون‎رفت از توسعه‎نیافتگی حمایت از بخش خصوصی است.

 

fznu_mohamadreza_safi_khani.jpg

 

محمدرضا صفی‎خانی نیز در این جلسه اظهار داشت: برخی فعالان اقتصادی با وجود مشکلات اقتصادی فراوان چرخ صنعت را چرخاندند تا به وضع موجود برسیم.

وی اعلام کرد: در دهه 70 تا 80 دولتی‎ها، وقت خود را برای کلنگ زدن و بریدن روبان صرف می‌کردند و شرایط به گونه‎ای بود که اقتصاد، صنعت‎محور و تولیدمحور بود، اما در شرایط امروز متأسفانه واحدهایی که اعتبار و فعالیت داشتند با شرایط بحرانی مواجه شدند.

صفی‌خانی با بیان این‌که رونق تولید می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند، اذعان کرد: نقطه عطف صنعت، معدن و تجارت، دولت و بخش خصوصی است و خروجی آن ایجاد ثروت و فعالیت صنعتی است که می‎تواند منجر به توسعه استان شود.

وی ادامه داد: خروج از بحران کنونی، تعامل بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد و دولت نیز تسهیل‌کننده است. باید فرآیندها را به شکلی تعریف کرد که بخش خصوصی اقتصاد کشور را متحول کند.

 

7e6e_img_0778.jpg

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از فعالان اقتصادی و صنعت‎گران به عنوان یک ظرفیت برای استان یاد کرد و افزود: باید این ظرفیت بالقوه را بالفعل کرد، تا منجر به جهش اقتصادی در استان شود.

صفی‌خانی بر حمایت از بخش خصوصی لرستان تأکید کرد و بیان داشت: متاسفانه در مرحله گذار لطمات زیادی به استان‎هایی نظیر لرستان وارد شده که در شرایط پساتحریم باید تیم اقتصادی دولت به دنبال استفاده بهینه از این شرایط برای ما باشد.

وی ادامه داد: در این برهه استان‎هایی موفق هستند که تدبیر خوبی داشته باشند، همچنین باید همت شود سرمایه‎گذارانی که تمایل به سرمایه‎گذاری دارند به سمت استان سوق داده شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: باید با ایجاد همدلی بین بخش خصوصی و دولتی ایده‎ها را در لرستان تقویت کنیم چراکه بهترین موقعیت در وضعیت کنونی ایده‎پردازی و ساماندهی آن‌ها در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب برای استان است.

 

r86m_img_0779.jpg

 

صفی‎خانی از وجود چند لکه صنعتی در لرستان خبر داد و گفت: این‌ لکه‌ها فاقد زیرساخت هستند و نمی‎توانند از معافیت‎های قانونی و مالیاتی برخوردار باشند. پیگیر هستیم در قالب شرکت‎های خصوصی و نواحی صنعتی، این لکه‎ها را ساماندهی و به شهرک صنعتی تبدیل کنیم تا از معافیت‎های مالیاتی و زیرساخت‏‎‎های لازم برخوردار شوند.

وی یادآور شد: متأسفانه به بخش خصوصی در استان نگاه خوبی نمی‌شود در حالی‎که تنها راه برون‎رفت از توسعه‎نیافتگی حمایت از بخش خصوصی است؛ چراکه می‎تواند علاوه بر ایجاد ثروت از خیل بیکاری بکاهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود بر ایجاد تشکل‎های قوی در استان تأکید کرد و گفت: هرچه اتاق بازرگانی و تشکل‎ها تقویت شوند، امر تولید تقویت شده و می‎توان از خیلی از موانع اقتصادی رد شد.

 

f7w_img_0783.jpg

 

صفی‌خانی از انعقاد دو توافقنامه معدنی در استان خبر داد و افزود: این در حالیست که رییس سازمان زمین‎شناسی کشور، لرستان را به عنوان پایلوت اکتشافات منابع و مطالعات معدنی قرار داده و هم‌اکنون تیمی از فرانسه در استان مستقر شده است.

 

انتقاد از اجاره دادن شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این جلسه از اجاره دادن شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی انتقاد کرد.

 

7i80_mas,oud_reza.jpg

 

مسعود رضا با بیان این‌که در کشور خاک‌ریزی به نام بانک‎ها ایجادشده است که واحدهای تولیدی را آزار می‎دهد، اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و 300 میلیارد تومان بودجه برای رونق‎بخشی صنعت و معدن تصویب شد؛ اما متأسفانه این میزان بودجه که می‌توانست گره‌گشا باشد، محقق نشد.

وی ادامه داد: برخی از مصوبات لقب مصوبات سوخته به خود می‌گیرند؛ چرا که نه وجه قانونی دارند و نه بودجه و اعتباری برای آنها تخصیص یافته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تأکید کرد: حفظ واحدهای تولیدی و اشتغال موجود در استان از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروز با آن‌ها مواجه هستیم.

“رضا”، با بیان این‌که روال کار صندوق توسعه ملی در سال جاری تغییر کرده است، اظهار داشت: امسال برای دریافت تسهیلات پله، تأیید صندوق توسعه ملی حذف شده و متأسفانه هر بانکی قرارداد خاص خود را برای دریافت این تسهیلات در نظر گرفته است.

وی با اعلام این‌که سال گذشته در کل کشور کمتر از 70 میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی اختصاص دادند که سهم لرستان 6.4 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: 1500 واحد صنعتی در استان وجود دارد که 33 درصد این واحدها غیرفعال هستند.

 

xtln_img_0805.jpg

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از اجاره دادن شهرک‌های صنعتی 1 و 2 به شرکت‌های خدماتی انتقاد کرد و گفت:  شرکت شهرک‎های صنعتی لرستان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

رضا با تأکید بر این‌که باید فکری به حال زیرساخت‎های استان شود، با ابراز تأسف گفت:  باید در برخی مواقع برای افزایش قدرت برق به برق باختر مراجعه کنیم.

وی به مشکلات در حوزه راه‎های دسترسی به شهرک‎های صنعتی لرستان اشاره و تصریح کرد: باید با محوریت راه و شهرسازی و ناجا کمیته‎ای تشکیل تا موضوعات شهرک‎های صنعتی بررسی شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: باید از ظرفیت تشکل‎ها، اتاق بازرگانی و خانه صنعت، معدن و تجارت به منظور پیگیری مصوبات استفاده شود.

 

ترسیم نقشه جغرافیایی محصولات لرستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از ترسیم نقشه جغرافیایی محصولات استان خبر داد.

 

zjtp_behzad_mansouri.jpg

 

بهزاد منصوری نیز در این جلسه با اعلام این خبر افزود: برای ورود به این حوزه باید چند محصول را مورد تحلیل زنجیره‎ای ارزش قرار دهیم، در این رابطه باید صفر تا صد بازار داخلی و خارجی انجام شود و  بخش دولتی و خصوصی را نیز آموزش دهیم.

وی در ادامه بر رقابت‎پذیر بودن مجموعه فعالیت‎های صادراتی تأکید کرد و بیان داشت: در این راستا باید بازار جهانی و کشورهای تولید کننده و وارد کننده را شناسایی کنیم.