در پی برگزاری اولین نشست دوجانبه بازرگانان ایران و هند در هندوستان، تفاهم‌نامه‌ای تجاری میان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و رییس فدراسیون سازمان‌های صادر‌کننده هند امضا شد که به موجب آن، حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 25 میلیارد دلار می‌رسد.
هندوستان روز گذشته میزبان نشستی دو جانبه بود که توسط فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند (
SIEO) برای هیات تجاری ایرانی ترتیب داده شده است.
هیات تجاری ایران به سرپرستی
یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برای معرفی فرصت‌های تجاری مناسب برای طرفین عازم هندوستان شده است. در همین رابطه تجار هندی و ایرانی، مذاکراتی رودررو با یکدیگر داشته‌اند و حضور مقامات سه بانک خصوصی ایرانی و دو بانک مهم هندی در این مذاکرات باعث شده تا بازرگانان نسبت به تسهیل بیشتر مراودات بانکی بین دو کشور و ارائه خدمات بانکی بیشتر برای بازرگانان امیدوار شوند.
هندوستان؛ فرصتی نهفته برای ایران
حجم کل معاملات ایران و هند در حال حاضر بر اساس اعلام گمرک ایران، 10 میلیارد دلار و بر اساس اعلام طرف هندی، 14 تا 15 میلیارد دلار برآورد شده است.
البته مقامات اقتصادی ایران و هند اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری مشترک بانکی دو کشور و بازگشتن گشایش اعتبارات اسنادی به مسیر طبیعی خود، امکان ظرفیت افزایش حجم معاملات دو کشور به 25 میلیارد دلار وجود دارد. اگرچه تحقق این موضوع نیازمند در نظر گرفتن انواع مشوق‌های حمایتی است که باید در دستور کار وزارتخانه‌های اقتصادی هر دو کشور قرار گیرد.
به اذعان کارشناسان، هندوستان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر و برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند از شرکای تجاری مهم ایران در آینده نزدیک باشد؛ چنانچه صادرات این کشور طبق آخرین آمارها بیش از 162 میلیارد دلار و واردات آن حدود 253 میلیارد برآورد شده است.
در این راستا، در اسفند ماه نیز هیاتی 70 نفره از تجار هندی به میزبانی اتاق تهران به ایران سفر کرده بودند و از نزدیک با فرصت‌های تجاری ایران و هند آشنا شدند. در این بازدید، آرویند مهتا، دبیرکل وزارتخانه تجارت هند با اشاره به استقبال گسترده فعالان اقتصادی ایران گفته بود: گردهمایی بزرگ تجاری میان دو کشور نشانه ظرفیت تجاری قابل‌توجه ایران است.به گفته او، ارزش واردات هند بالغ بر 450 میلیارد دلار است و ارزش صادرات این کشور نیز 300 میلیارد دلار برآورد می‌شود. آن طور که مقامات هندی اعلام می‌کنند، میزان تولید ناخالص داخلی هندوستان در حال حاضر 2 تریلیون دلار است.هندوستان قصد دارد در زمینه مبادله دارو، خدمات فنی و مهندسی و مواد شیمیایی با ایران وارد مذاکره شود؛ اگرچه این کشور در حال حاضر به ظرفیت‌های قابل‌توجهی در زمینه تولید دارو و تجهیزات بیمارستانی دست یافته و به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ دارو شناخته می‌شود.مقامات هندی اطمینان داده‌اند که ظرف 4 سال آینده، ارزش مبادلات تجاری ایران و هند به بیش از 25 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
تسهیل خدمات بانکی و بیمه‌ای
اما در ارتباط با جزئیات نتایج سفر هیات تجاری ایرانی به هندوستان، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران در گفت‌و‌گویی با «دنیای اقتصاد»، ترکیب هیات اعزامی به هند را متشکل از نمایندگان شرکت‌های مختلف با زمینه‌های کاری متفاوت ذکر و تصریح کرد که وجود نمایندگانی از سه بانک مهم خصوصی از کشور ایران و نمایندگان دو بانک هندی در این مذاکرات نشان از آن دارد که طرفین برای تسهیل روابط بانکی آماده برداشتن قدم‌های مناسب هستند.به گفته رییس اتاق تهران، وجود خدمات بانکی و بیمه‌ای مناسب باعث تسهیل و افزایش مراودات تجاری و تشویق بازرگانان به توسعه کارهایشان است. یحیی آل اسحاق با ارزشمند توصیف کردن امضای تفاهم‌نامه بین اتاق تهران و فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند، گفت: ما برای اقدامات عملی آماده هستیم، نه اینکه تنها به امضای تفاهم‌نامه بسنده کنیم. او از دیدار خود با راهول خولار، قائم مقام وزارت بازرگانی هند هم خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این دیدار نیز در راستای سیاست‌های تجارت خارجی ایران پیش رود.
ایران بزرگ‌ترین خریدار برنج هند
بر اساس این گزارش، در دیدار آل اسحاق و رفیق احمد، رییس فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند، طرف هندی هم به روابط تجاری دیرین دو کشور اشاره کرد و به اعلام میزان صادرات و واردات کالاهای مختلف بین دو کشور پرداخت.
رفیق احمد، ایران را بزرگ‌ترین خریدار برنج هند عنوان کرد و گفت: هندوستان سالانه 2/2 میلیون تن برنج به دنیا صادر می‌کند که بیش از یک میلیون تن آن به ایران می‌رود. رییس فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند همچنین ایران را مصرف‌کننده عمده چای هند خواند و اعلام کرد که سالانه 15 میلیون کیلو چای از هند به طور مستقیم وارد ایران می‌شود و این در حالی است که 50 میلیون کیلو چای هندی هم به صورت غیرمستقیم وارد ایران می‌شود.رفیق احمد همچنین با بیان اینکه هندوستان نیز در سال‌های گذشته به طور متوسط سالانه بیش از 9 میلیارد دلار نفت از ایران خریداری کرده، از اتاق تهران خواست تا برای شناسایی فرصت‌های تجاری در ایران به هندوستان کمک کنند.
این فعال اقتصادی هندی افزود: وقتی می‌توان سبد تجاری را گسترش داد که دو طرف از فرصت‌های تجاری یکدیگر اطلاع داشته باشند و این رفت و آمدها هم به همین منظور صورت می‌پذیرد. برای مثال می‌دانیم که ایران در سال جاری بیش از دو میلیارد دلار قطعات خودرو وارد خواهد کرد و شرکت‌های هندی از این فرصت خوب آگاه هستند.
عملیاتی شدن ثبت سفارش به روپیه
در خصوص جزئیات این دیدار، دبیرکل اتاق تهران هم در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» خاطرنشان کرد که طرف‌های تجاری ایران و هند برای حل و فصل مشکلات بانکی و بیمه‌ای در مسیر تجارت دو کشور تاکید کردند.
محمد مهدی راسخ از مذاکره رودرروی بیش از 200 نفر از تجار ایرانی و هندی خبر داد و تصریح کرد: نتایج این مذاکرات به این منجر شده که هیات‌هایی از هر دو کشور ایران و هند هر 6 ماه یک بار با هم دیدار داشته باشند و برای حل مسائل و مشکلات تجار اقدام کنند.
او از عملیاتی شدن ثبت سفارش برای تجار ایرانی به ارز روپیه هم خبر داد.