رییس اتاق خرم‌آباد اعلام کرد:

خرم‌آباد با یکی از شهرهای ترکیه خواهرخوانده می‌شود

 

 

سفیر و مقامات سفارت ترکیه که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد سفر یک‌روزه‌ای به این شهر داشتند، جلسات و نشست‌های مختلفی با مسئولان دولتی برگزار نمودند که دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر خرم‌آباد یکی از این نشست‌ها بود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در همین زمینه اظهار داشت: با شروع سال 93، اتاق بازرگانی خرم‌آباد در حوزه‌ی امور بین‌الملل خود، و در رویکردی تازه به دنبال آن است تا در پذیرش و اعزام هیأت‌های تجاری اقتصادی، این برنامه‌ها را به گونه‌ای تدارک ببیند، تا در حوزه‌های دیگر هم امکان ارتباط‌گیری و تعامل وجود داشته باشد.

حسین سلاح‌ورزی گفت: در همین راستا پس از آن‌که به عنوان اولین برنامه‌ی سال جاری، از سفیر ترکیه دعوت به عمل آمد تا سفر یک‌روزه‌ای به خرم‌آباد داشته باشد، در برنامه‌ریزی این سفر، اتاق خرم‌آباد به گونه‌ای عمل نمود تا علاوه بر این که از زمان، بیشترین و بهترین بهره به عمل بیاید، امکان تعامل دو طرفه‌ی مهمانان با بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی استان نیز فراهم شود.

وی افزود: از جمله‌ دیدارهایی که برای این هیأت تُرک برنامه‌ریزی شد، دیدار با شهردار محترم و اعضای شورای شهر خرم‌آباد بود که مذاکرات بسیار خوبی صورت گرفت و زمینه‌ی همکاری‌های بیشتری فراهم گردید.

 

 

سلاح‌ورزی تصریح کرد: پیشنهاد خواهر‌خوانده شدن خرم‌آباد با یکی از شهرهای ترکیه، مسأله‌ای بود که در این نشست مطرح شد و با استقبال خوب طرف تُرک مواجه شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به ضرورت برگزاری هفته‌ی هنر لرستان در ترکیه بیان داشت: این اقدام می‌تواند زمینه‌ی آشنایی آن‌ها را با توانمندی‌ها و آداب و رسوم مردم لرستان فراهم کند.

وی افزود: خوشبختانه هم شهردار و اعضای شورای شهر خرم‌آباد و هم سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری لرستان خواهان شکل گرفتن این رابطه بودند تا در صورت نهایی شدن، ارتباطات فرهنگی اجتماعی مناسبی میان خرم‌آباد و یکی از شهرهای ترکیه شکل بگیرد. 

حسین سلاح‌ورزی گفت: در حوزه‌ی اقتصاد شهری هم مباحث مهمی مطرح شد که دو طرف علاقمند به ادامه‌ی گفتگوها و پیگیری مسأله در زمان دیگری بودند.

رییس اتاق بازرگانی گفت: یکی از مشکلاتی که در لرستان وجود دارد و همواره با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، کمبود منابع مالی است.

وی ادامه داد: اکثر پروژه‌ها از نظر تأمین منابع مالی مشکل دارد و سفارت‌های ایران و ترکیه هم یک هدفگذاری برای سطح مبادلات در نظر گرفته‌اند که طی ماه‌های اخیر رییس‌جمهور به منظور افزایش دو برابری حجم مبادلات اقتصادی به ترکیه سفر می‌کند و مبادلات فرهنگی را نیز به طور جدی پیگیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه‌ی تأمین مالی و فاینانس پروژه‌ها یکی از جاهایی که ما بررسی کردیم شرکت‌های ترکیه هست که بازار ایران همواره برای آنان جاذبه دارد و به لحاظ نزدیکی و بُعد مسافت، آنان برای تأمین مالی رغبت دارند.

 

شهردار خرم‌آباد:

خرم‌آباد از هر نظر شرایط کم‌نظیری دارد

 

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ شهردار خرم‌آباد هم در این دیدار به ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: تاریخچه‌ی زیست بشر در لرستان و خرم‌آباد بر اساس یافته‌هایی که از غارها به دست آمده، بسیاری کهن و طولانی است و این مسأله به اثبات رسیده است.

محمد مهرابی اظهار داشت: از نظر آب و هوایی هم خرم‌آباد شرایط کم‌نظیری دارد که قابل‌توجه همگان است.

وی افزود: از طرف ما این آمادگی وجود دارد تا هم در زمینه‌ی صنعت توریسم و هم مسائل اقتصادی و شهری با ترکیه تعاملات گسترده‌ای داشته باشیم.

مهرابی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری ارتباط بین خرم‌آباد و یکی از شهرهای ترکیه گفت: در صورت تحقق این امر، در زمینه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی می‌توانیم مناسبات دو جانبه‌ای داشته باشم.

شهردار خرم‌آباد بیان داشت: در کم‌تر شهری می‌توان دید که مانند خرم‌آباد مواهب خدادادی فراوانی وجود داشته باشد و وقتی شرایط از این حیث مهیاست، باید زمینه‌ی استفاده‌ی مناسب از این نعمت‌ها برای سرآمد شدن این شهر فراهم شود.

 

سفیر ترکیه خطاب به شهردار خرم‌آباد:

باید لرستان و خرم‌آباد را به شهروندان ترکیه معرفی کنید

 

 

سفیر ترکیه در تهران نیز در این نشست گفت: با برنامه‌ریزی مناسبی که اتاق بازرگانی خرم‌آباد انجام داده است، در سفر یک‌روزه‌ی خود به خرم‌آباد، به نشست و گفتگو با بخش اقتصادی اکتفا نکردیم، چون بخش‌های دیگر از جمله فرهنگی و اجتماعی هم برای ما حائز اهمیت است.

“اومیت یاردیم” با بیان اینکه نباید انتظار داشت کارها یک‌شبه انجام گیرد، افزود: با این حال ضروری است در زمینه‌ی شکل‌گیری ارتباط فرهنگی بین لرستان و ترکیه به کارها سرعت بخشیم که دو طرف زودتر به خواسته‌های مشترک‌شان برسند.

 

 

وی خطاب به شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: بخش خصوصی و فعالان حوزه‌ی گردشگری ترکیه، لرستان را نمی‌شناسنده برای این منظور لازم است با هیأت‌های تجاری و اقتصادی رایزنی‌های مناسبی صورت گیرد تا ارتباطات مؤثری بین دو طرف برقرار شود.

سفیر ترکیه در تهران بیان داشت: از بخش خصوصی لرستان نیز انتظار می‌رود در نشست‌های هیأت‌های تجاری شرکت کنند و همواره با اتاق بازرگانی خرم‌آباد در ارتباط باشند تا بتوانند از این طریق خود را معرفی کنند.

 

 

“یاردیم” با اشاره به اینکه بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها نیز حضور مؤثری دارد، تصریح کرد: ما باید زمینه‌ی ارتباط فعالان بخش خصوصی را با لرستان فراهم کنیم؛ ما در نشست‌هایی که در تهران برگزار می‌شود، فعال هر بخش را با مخاطب ایرانی خودش روبرو می‌کنیم تا خود را ارزیابی کنند و در تعملی دو طرفه نیاز همدیگر را برآورده کنند.

وی تأکید کرد: استان لرستان را باید برای مخاطب تُرک معرفی کنید و در این زمینه مهم‌ترین وظیفه بر عهده‎ی شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد خواهد بود.

“اومیت یاردیم” در خصوص خواهرخواندگی خرم‌آباد با یکی از شهرهای ترکیه گفت: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار خرم‌آباد نزدیک‌ترین شهر ترکیه به آداب و رسوم و فرهنگ خود را انتخاب و به ما اعلام کنند تا شرایط آن را فراهم کنیم.