در کمیسیون بیمه، مالیات و امور بانکی اتاق خرم‌آباد موافقت شد:

حضور نماینده‌ی اتاق خرم‌آباد در هیأت بدوی تشخیص‌مطالبات‌تأمین اجتماعی

در ادامه‌ی سلسله‌ جلسات بررسی مشکلات پیمانکاران و فعالان اقتصادی در زمینه‌ی سازمان تأمین اجتماعی لرستان؛ این بار هم مسئولان سازمان تأمین اجتماعی استان در کمیسیون «بیمه، مالیات و امور بانکی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد حاضر شدند و در کنار فعالان اقتصادی به بررسی مشکلات مورد نظر پرداختند.

 

jalase 3.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه با حضور نماینده‌ی اتاق خرم‌آباد در هیأت بدوی تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی موافقت شد.

رییس کمیسیون «بیمه، مالیات و امور بانکی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه به تیم مذاکره کننده ایران در ژنو با گروه 5+1 اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد کمیسیون بیمه، مالیات و امور بانکی اتاق خرم‌آباد روش تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران در ژنو را الگوی خود قرار دهد و با مذاکره، تعامل و اتحاد اعضا بتواند مشکلات پیش روی خود را مرتفع نماید.

گلایه از عدم تحویل به موقع‌ ابلاغیه به کارفرمایان

نماینده‌ی شرکت‌های تولیدی لرستان نیز از عدم تحویل به موقع ابلاغیه‌ی تأمین اجتماعی استان به کارفرمایان گلایه کرد و گفت: متأسفانه این کار برای همکاران ما مشکل‌ساز شده است.

محمدسمیع زیدی‌زاده اضافه کرد: مشکل به این مورد ختم نمی‌شود؛ چرا که در بیشتر موارد فرم ابلاغی را به شخص دیگری چون نگهبان تحویل می‌دهند که یا به دست کارفرما نمی‌رسد و یا دیر به دست‌اش می‌رسد.

ابلاغ 30 هزار پرونده‌ی مطالباتی زمان‌بر است

معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در پاسخ به طرح این مشکل گفت: ما هرساله یک سال از سال مالی عقب هستیم؛ اوراق محاسباتی از اردیبهشت‌ماه تا پایان تیرماه محاسبه می‌شود و از این مدت به بعد شروع به ابلاغ فرم‌های محاسباتی می‌کنیم. ابلاغ 30 هزار پرونده‌ی مطالباتی زمان‌بر است.

محمد یاراحمدی ادامه داد: طی چند سال اخیر اداره‌پست لرستان به ابلاغ فرم‌های تأمین اجتماعی اقدام کرده است. باید پذیرفت اوراق ابلاغ‌ها زمانبر است و چاره‌ای نیست. هر وقت ابلاغ به دست افراد برسد از آن تاریخ به بعد برای کارفرمایان الزام‌آور است.

 

jalase 2.jpg

 

کارفرمایان نماینده‌ی خود را به سازمان معرفی کنند

محمد یاراحمدی افزود: برای برون‌رفت از مشکل تحویل ابلاغ به غیر از شخص اصلی، لازم است کارفرمایان شخصی را به عنوان نماینده‌ی خود به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنند تا ابلاغیه‌ها به او تحویل داده شود.

وی تأکید کرد: اداره‌کل تأمین اجتماعی لرستان برای برون‌رفت از این مشکل اقدام به ابلاغ از طریق ارسال پیامک نموده است که فعلاً به صورت پایلوت انجام می‌شود و در آینده‌ی نزدیک فراگیر خواهد شد.

ابلاغ ناصحیح برای همه مشکل می‌آفریند 

رییس کمیسیون بیمه، مالیات و امور بانکی اتاق خرم‌آباد هم گفت: «ابلاغ» شروع پروسه‌ی بیمه و مالیات است. اگر ابلاغ ناصحیح باشد مشکلاتی را برای دستگاه‌اجرایی و بیمه شده به وجود می‌آورد.

والیزاده اضافه کرد: شخصیت حقوقی تعریف شده است و ابلاغ برای آنان باید به صاحبان امضاء تحویل داده شود. ابلاغ باید تابع قوانین حقوقی باشد.

مسئول اتاق تعاون لرستان نیز، 7 درصد سهم بیمه‌ای کارگر و 23 درصد سهم بیمه‌گذار را منطقی ندانست و گفت: متأسفانه تمام مزایا و منافع نصیب کارگر می‌شود، نه کارفرما. بخشی از مشکلات تأمین اجتماعی  به این موضوع برمی‌گردد. کارفرما به راحتی مالیات می‌پردازد اما حق تأمین اجتماعی را نه؛ چون فقط از کارفرما پول می‌گیرد، اما هیچ خدمتی به او نمی‌دهد.

سهرابی ادامه داد: این موضوع در کارفرمایان ایجاد رغبت نمی‌کند و حق بیمه‌ی کارگران خود را به تأمین اجتماعی نمی‌پردازند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که تأمین اجتماعی فقط به گزارش بازرس خود اعتماد می‌کند و آنرا حق می‌داند.

معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در پاسخ گفت: بیمه برای کارگران امنیت شغلی و آرامش به همراه دارد و موجب می‌شود آن‌ها با انگیزه کار کنند و همین امر کارایی و بهره‌وری را بالا می‌برد،‌ برای کارفرمایان چه سودی بالاتر از این. در موقع بروز حادثه برای کارگران، تأمین اجتماعی با ارائه‌ی خدمات مناسب به آن‌ها به کمک کارفرما می‌آید.

 

img_2910.jpg

 

یاراحمدی با تأکید بر اینکه اصل و اساس، گزارش بازرسان نیست، یادآور شد: اگر کارفرما خود اقدام به ارائه‌ی لیست بیمه‌ی کارگران خود به تأمین اجتماعی کند، ملاک برای ما لیست بیمه خواهد بود. در صورت کوتاهی کارفرما است که گزارش بازرسان ما حق قلمداد می‌شود.

وی اظهار داشت: تأمین اجتماعی دو جانبه عمل می‌کند و رسیدگی به حق شخص مهم است. حق اعتراض برای بیمه شده و کارفرما وجود دارد.

معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان یادآور شد: اعتراض به میزان برآورد حق بیمه‌ی کارگر حق کارفرماست. کارفرما با ارائه‌ی مستندات خود می‌تواند حق‌اش را بازپس گیرد.

آتوسا چگنی نیز در ادامه‌ی این جلسه خواستار حضور نماینده‌ی فعال اتاق در هیأت‌های‌ بدوی‌ تشخیص ‌مطالبات ‌سازمان ‌تأمین اجتماعی شد.

چگنی افزود: حضور نمایندگان بخش خصوصی در این هیأت موجب کسب نتایج بهتر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در پاسخ به این خواسته گفت: نمایندگان هر بخش با حکم سه ساله مشغول به فعالیت هستند؛ به محض اتمام دوره‌ی قبل حتماً اطلاع می‌دهیم تا نماینده‌ی رسمی اتاق خرم‌آباد در هیأت بدوی عضو شود.