در اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد؛

جلسه برنامه‌ریزی عملیاتی برای طرح در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: خلاصه‌ی این سیاست‌ها این است که باید زنجیره‌ی تولید را کامل کنیم و این محقق نمی‌شود مگر فضای کسب و کار را مساعد و مهیا کنیم.

محمد خاکی گفت: در زمینه‌ی فضای کسب و کار مشکلاتی داریم، البته منکر کارهایی که انجام گرفته نیستیم اما اعتقاد داریم سرعت روندی که ما در پیش گرفته‌ایم نسبت به سایر کشورها کمتر است.

 

khaki mohamad.jpg

 

وی در ادامه به برنامه‌های پیشنهادی کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: احداث پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی غرب کشور به ویژه میوه و تره‌بار با توجه به ضرورت‌هایی از جمله پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی، وجود آزادراه و دسترسی آسان به استان‌های همجوار تولیدکننده‌ی محصولات کشاورزی و همچنین کیفیت بالای برخی از محصولات کشاورزی استان، یکی از پیشنهاداتی است که می‌تواند در حوزه‌ی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی مؤثر باشد.

خاکی تصریح کرد: پیشنهاد احداث این پایانه در واقع با هدف سورت‌بندی و بسته‌بندی محصولات با کیفیت مناسب برای صادرات، برندسازی محصولات استان و نیز تبدیل لرستان به قطب صادرات محصولات کشاورزی ارائه شده است.  

 

3 nafare.jpg

 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، ایجاد ترمینال هوایی کارگو در فرودگاه خرم‌آباد را پیشنهاد دیگری عنوان نمود که می‌تواند با توجه به وجود بازارهای مناسب برای محصولات تولیدی استان به ویژه میوه و سبزیجات در کشورهای حوزه‌ی cis و خلیج فارس و لزوم ارسال سریع آن‌ها به کشورهای هدف به دلیل فسادپذیری بالای این اقلام، با هدف دستیابی به سهم قابل‌توجهی از بازار کشورهای هدف، مثمرثمر واقع شود.

ایجاد نمایشگاه‌های دائمی عرضه‌ی محصولات استان و دفاتر تجاری در بازارهای هدف، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری بازاریابی و حمایت از تولید محصولات ارگانیک را از جمله دیگر پیشنهادات کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق خرم‌آباد عنوان نمود و گفت: معرفی توانمندی‌های گوناگون استان در قالب کتابچه، سی‌دی، کاتالوگ و بروشورهای چندزبانه هم می‌تواند مفید باشد.

 

فریبرز حسامی:

ساختار مشخصی در زمینه‌ی بازاریابی و تجارت خارجی نداریم

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: این جلسه پیرو جلسه‌ی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در ماه گذشته برای برنامه‌ریزی عملیاتی حوزه‌ی تجارت خارجی در سال 93 برگزار می‌گردد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ فریبرز حسامی اظهار داشت: متأسفانه وضعیتی که در حال حاضر در حوزه‌ی توسعه‌ی تجارت خارجی استان وجود دارد دارای مشکلات فراوانی است که برای رفع آن‌ها و تعدیل این وضعیت نیازمند مشارکت و نقش‌پذیری همه‌ی دستگاه‌ها هستیم.

وی با تأکید بر این‌که تجارت خارجی مقوله‌ی بعد از تولید است، گفت: در لرستان با تولیدی که تجارت خارجی را تضمین کند مواجه نیستیم و چنین شرایطی در سال‌های گذشته در استان ما شکل نگرفته است.

 

hesami fariborz.jpg

 

حسامی با بیان اینکه ساختار تولید ما به گونه‌ای سنتی است و عملاً تولید صادرات‌گرا هدف عالیه‌ی این بخش نبوده است، تصریح کرد: همین مسأله باعث گردیده حوزه‌ی تجارت خارجی ما پویایی لازم را نداشته باشد که بر اساس آن بخواهد محصول جدیدی تولید کند یا به بازار هدف دست یابد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان ادامه داد: در لرستان واحدهای بزرگ، کوچک و متوسط متعددی داریم که نه توان مالی دارند و نه توان تخصصی و همین باعث می‌گردد در حوزه‌ی بعد از تولید با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند و بر همین اساس می‌توان گفت کلاً در حوزه‌ی پس از تولید ما در استان لرستان به شدت ضعیف است.

فریبرز حسامی با اشاره به اهمیت حوزه‌ی واحدهای کوچک و متوسط گفت: تکلیف واحدهای بزرگ روشن است چون به هر حال کار خودشان را انجام می‌دهند، اما متأسفانه واحدهای کوچک و متوسط رها شده‌اند؛ این شرایط در سال‌های قبل شکل گرفته و البته در شکل‌گیری آن همه مقصر هستیم.

وی افزود: «خام‌فروشی» باعث گردیده در مقوله‌ی ارزش افزوده دستاوردی نداشته باشیم و عمده‌ترین دلیل آن هم این است که ساختار مشخصی در زمینه‌ی بازاریابی و تجارت خارجی نداریم.

حسامی با اشاره به اینکه تجارت خارجی حاصل و برآیند برنامه‌ریزی گسترده‌ای است، تصریح کرد: ساختار سیاست‌گذاری در حوزه‌ی تجارت خارجی استان به شدت ضعیف است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان بیان داشت: قبول داریم که در حوزه‌ی فقدان اعتبار، مشکلاتی داشته‌ایم و بدون اعتبار بسیاری از برنامه‌ها قابلیت اجرایی شدن ندارند، اما باید بپذیریم همیشه این عامل دلیل اصلی به وجود آمدن مشکلات نیست.

فریبرز حسامی گفت: امیدواریم همه‌ی مشکلات این حوزه با مشارکت همه‌ی دستگاه‌های استان برطرف شوند تا سال آینده هم با آن‌ها دست به گریبان نباشیم.