جلسه‌ی مشترک هیأت‌رییسه‌ی کمیسیون‌های تخصصی اتاق خرم‌آباد صبح روز دوشنبه با حضور اعضای هیأت‌رییسه‌ی کمیسیون‌های ده‌گانه‌ی تخصصی این اتاق برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد که ریاست جلسه را به عهده داشت، به دستورکار جلسه اشاره کرد و گفت: ارکان و وظایف هیأت‌رییسه‌ی کمیسیون‌ها در قالب آیین‌نامه‌ای تدوین و تصویب شده است که نسبت به آیین‌نامه‌ی پیشین تغییراتی در آن انجام گرفته که به نظر حاضران در جلسه خواهد رسید تا در مورد وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها، رؤسا و دبیران کمیسیون‌ها اطلاعات لازم موجود باشد.

محمد خاکی با اشاره به آغاز دور دوم فعالیت کمیسیون‌های تخصصی اتاق خرم‌آباد گفت: از آنجا که حیطه‌ی کاری اتاق بسیار متنوع و گسترده است و به تبعیت از آیین‌نامه‌ها و قوانینی که در اتاق وجود دارد، در زمینه‌های مختلف کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده‌اند تا در هر کدام از این کمیسیون‌ها به صورت تخصصی مسائل حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و به نتیجه‌ی مثبت منجر شود.

وی با تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توسط همه‌ی دستگاه‌های اجرای افزود: فعالیت دبیرخانه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق خرم‌آباد ظرفیتی است که می‌توانیم با استفاده از آن، مصوبات کارشناسی‌شده‌ و در واقع خروجی کار کمیسیون‌ها را در جلسات آن مطرح کنیم و از این طریق زمینه‌ی اجرایی شدن آن‌ها را فراهم آوریم.

خاکی تصریح کرد: ستاد حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری هم ظرفیت دیگری است که می‌توان با توجه به لازم‌الاجرا بودن تصمیمات آن، در راستای تحقق مصوبات کمیسیون‌های تخصصی اتاق از آن بهره گرفت.    

در ادامه مسئول دبیرخانه‌ی کمیسیون‌های تخصصی اتاق خرم‌آباد با اشاره به تاریخچه‌ی تشکیل کمیسیون‌ها در اتاق خرم‌آباد گفت: از دو سال پیش و با روی کار آمدن هیأت‌رییسه‌ی جدید تشکیل کمیسیون‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که به دنبال جلساتی که هر کدام از آن‌ها برگزار نمودند، مصوبات مفیدی به تصویب رسید که بسیاری از آن‌ها عملیاتی شد و برای برخی دیگر به دنبال دست یافتن به راهکارهای مناسب برای عملیاتی شدن‌شان هستیم.

محمد قاسمی افزود: در زمینه‌ی بهبود کارایی کمیسیون‌ها، اتاق خرم‌آباد تلاش می‌کند زمینه‌‌ی حضور متخصصان و نخبگان را در حوزه‌های مختلف در قالب این کمیسیون‌ها فراهم کند و در نهایت منجر به توسعه‌ی اقتصادی و بهبود اوضاع شهر و استان‌مان شود.

وی به وظایف این کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: شناسایی پروژه‌هایی که در سطح شهر و استان در حال انجام هستند و پیگیری چگونگی اجرای درست و مفید آن‌ها از جمله وظایفی است که کمیسیون‌ها هر کدام در حوزه‌ی کاری خود بر عهده دارند.

قاسمی بررسی مشکلات و نارسایی حوزه‌ی کاری مشخص شده را دیگر وظیفه‌ی کمیسیون‌ها دانست و افزود: با ارائه‌ی پیشنهادهای کارشناسی و پیگیری آن می‌توان در راستای برطرف شدن این مشکلات گام برداشت؛ در همین زمینه مقرر گردیده هر سه ماه یک‌بار کمیسیون‌ها گزارشی از تحلیل خود در مورد مسائل مختلف روز ارائه دهند تا در نهایت اتاق آن‌ها را در قالب کتاب منتشر نماید.

مسئول دبیرخانه‌ی کمیسیون‌های تخصصی اتاق خرم‌آباد، ارائه‌ی راهکارها و پیشنهادات جدید را از دیگر وظایف کمیسیون‌ها برشمرد و ادامه داد: به هر حال اعضای هر کدام از کمیسیون‌ها از جمله متخصصان، مطلعان و آگاهان به حوزه‌ی کاری خود هستند که راهکارهای آنان می‌تواند در مسیر حل مشکلات و معضلات موجود، تعیین‌کننده باشد.

محمد قاسمی؛ ارائه‌ی پیشنهادات جدید از طرف کمیسیون‌ها به اتاق را نیز چهارمین وظیفه‌ی آن‌ها دانست و گفت: این پیشنهادات قابلیت پیگیری و اجرایی شدن توسط خود اتاق را خواهند داشت؛ که البته لازم است تأکید کنیم که وظایف کمیسیون‌ها به همین‌جا ختم نخواهد شد و خود همکاران می‌توانند خارج از این چهار مورد مشخص هم برنامه‌های کاربردی دیگری را بنا به ضرورت در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه‌ی این جلسه مسئول آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که دبیر کمیسیون‌ها به عنوان دستیار هیأت‌رییسه‌ی کمیسیون‌ها عمل می‌کنند، گفت: دریافت پیشنهادات اعضا برای قرار گرفتن موضوعات مختلف در دستور کار کمیسیون‌ها و ارائه‌ی آن به هیأت‌رییسه‌ی کمیسیون‌ها، ارسال دعوتنامه برای حضور اعضا در جلسات کمیسیون‌ها، تهیه‌ی صورت‌جلسات کمیسیون‌ها و ارسال آن‌ها برای اعضا و همچنین دستگاه‌های اجرایی و پیگیری چگونگی عملیاتی شدن مصوبات کمیسیون‌ها از جمله مهم‌ترین وظایف این دبیرخانه است.

سپیده کوشکی با تأکید بر ضرورت تشکیل جلسات ماهیانه‌ی کمیسیون‌ها افزود: در صورتی که به هر دلیل این روال از سوی کمیسیونی دنبال نشود، موضوع در جلسه‌ی هیأت نمایندگان مطرح می‌شود تا نسبت به انحلال یا ادامه‌ی کار یا اصلاح ساختار کمیسیون مربوطه تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: هر کمیسیون باید اهداف و برنامه‌های خودش را مشخص کند و بر این اساس اولویت‌های کاری خودش را تعیین کند که این مهم کمک می‌کند فعالیت‌ها به صورت هدفمندتری دنبال شوند که در این زمینه حتی می‌توان در موارد خاص کارگروه ویژه برای پیگیری مسأله تشکیل داد.

دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در ادامه‌ی این جلسه با تأکید بر ضرورت اعمال برخی تغییرات در ساختار کمیسیون‌ها گفت: در دوره‌ی جدید فعالیت کمیسیون‌ها تغییراتی داشته‌ایم که این تغییرات در راستای بهبود فعالیت و نتیجه‌گیری بهتر بوده است

آتوسا چگنی با اشاره به ضرورت تعیین اولویت‌های کاری کمیسیون‌های تخصصی اتاق افزود: یکی از این تغییرات برنامه‌ریزی برای اولویت‌بندی موضوعات مطرح شده در کمیسیون‌های مختلف است و از آنجا که یکی از وظایف دبیرخانه‌ بررسی عملکرد این کمیسیون‌هاست، برگزاری منظم جلسات و همچنین بررسی تعیین اولویت‌های کاری می‌تواند زمینه‌ی موفقیت را برای آن‌ها فراهم آورد.