در اتاق خرم‌آباد صورت گرفت؛

بررسی طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی

طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی برای تبدیل شدن به سند راهبردی عملیاتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت.

 

IMG_6168.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این نشست با اشاره به مزیت‌های مختلف لرستان در حوزه‌های گوناگون گفت: یکی از بخش‌هایی که دارای مزیت‌های خوبی است، حوزه‌ی تولید محصولات کشاورزی است که ما در اتاق خرم‌آباد طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات این بخش را تهیه کرده‌ایم.

حسین سلاح‌ورزی با تاکید بر مساله‌ی اقتصاد مقاومتی و استفاده از شرایطی که پس از برجام به وجود آمده، اظهار داشت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی لرستان می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب استان کند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، 30 درصد از مجموع تولیدات بخش کشاورزی لرستان مازاد است که متاسفانه بخشی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.

 

selah varzi hosein.JPG

 

سلاح‌ورزی با بیان اینکه بخش کوچکی از تولیدات مازاد بخش کشاورزی لرستان صادر می‌شود، تصریح کرد: ساز و کار صادراتی نمودن مازاد محصولات کشاورزی باید در دستور کار بررسی قرار گیرد و موانع و مشکلات مرتبط با آن شناسایی و برطرف شوند.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با تاکید بر این نکته که اگر تنها کمتر از 10 درصد از مازاد محصولات دامی و کشاورزی استان صادر می‌شود، حتما دلایل خاص خودش را دارد، بیان داشت: باید این دلایل شناسایی شوند و با برطرف نمودن آن‌ها بتوانیم زمینه‌ی صادرات حجم قابل توجهی از این محصولات را فراهم نماییم.

حسین سلاح‌ورزی تحقق این مسأله را صرفا در گرو صدور بخشنامه و دستورالعمل ندانست و گفت: آنچه در اتاق خرم‌آباد تهیه کرده‌ایم یک بسته‌ی پیشنهادی است تا بعد از دریافت نظرات سایر کارشناسان مرتبط با امر صادرات محصولات کشاورزی و جمع‌بندی و لحاظ نمودن آن‌ها، آن را تبدیل به یک سند راهبردی و قابل اجرا نه تنها برای لرستان که حتی برای کشور نماییم.

 

IMG_6114.JPG

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با ذکر اینکه عوامل متنوعی در چرایی پایین بودن صادرات مازاد محصولات کشاورزی لرستان نقش دارد، عنوان داشت: سالم بودن محصولات، رعایت استانداردها، قیمت تمام شده، بسته‌بندی مناسب، حمل و نقل، بازارسازی و بازاریابی، برندسازی و… همه می‌توانند از عوامل دخیل در این مساله باشند که هدف ما این است که همه‌ی این عوامل را با هم ببینیم.

 

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد:

368 هزار و 133 تن محصولات کشاورزی استان به ضایعات تبدیل می‌شود

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این نشست گفت: علی‌رغم تمام کمبودهایی که در حوزه‌ی کشاورزی لرستان وجود دارد، با زحمات دست‌اندرکاران این بخش، تولیدات قابل توجهی داریم و فعالیت‌های چشمگیری صورت می‌گیرد.

 

khadish hosein.JPG

 

حسین خدیش با اشاره به اینکه مجموع تولیدات محصولات کشاورزی استان لرستان دو میلیون و 700 هزار تن می‌باشد، تصریح کرد: ارزش افزوده‌ی این تولیدات پنج هزار و 133 میلیارد تومان است.

خدیش اظهار داشت: از این مقدار، 1848 هزار تن در داخل استان مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر این که 368 هزار و 133 تن محصولات کشاورزی استان به ضایعات تبدیل می‌شود، افزود: ارزش افزوده‌ی این مقدار محصول بالغ بر 665 میلیارد تومان است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: 44 هزار و 600 تن حجم محصولات مازاد کشاورزی لرستان است که ارزش افزوده‌ی آن دو هزار و 139 میلیارد تومان می‌باشد.

حسین خدیش بیان داشت: اگر تکنولوژی مناسب، اعتبارات کافی و آموزش داشته باشیم حجم مازاد تولیدات محصولات کشاورزی استان لرستان چند برابر می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا باید 368 هزار تن از ثروت ما تبدیل به ضایعات شود؟ عنوان داشت: ضروری است در دانش و تکنولوژی‌های مورد استفاده‌مان تجدیدنظر کنیم و طرحی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تهیه شده می‌تواند در راستای برطرف نمودن مشکلات بخش کشاورزی موثر باشد.

 

IMG_6122.JPG

 

خدیش با بیان اینکه بالاترین ضایعات در حوزه‌ی محصولات کشاورزی در بخش تولیدات باغبانی است، افزود: 30 درصد حجم تولیدات این بخش به ضایعات تبدیل می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد اظهار داشت: ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش حداکثر سموم و مواد شیمیایی محصولات کشاورزی و دامی از جمله اهداف طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی می‌باشد.

وی افزود: همچنین آگاهی‌بخشی و آموزش تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، فراهم شدن زمینه‌ی صادرات محصولات کشاورزی و در نهایت ایجاد رونق اقتصادی از دیگر اهداف طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

منکر وجود ضایعات در بخش تولیدات محصولات کشاورزی نیستم

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این نشست با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی در استان لرستان تولید می‌شود اظهار داشت: ضروری است بیشتر از اینکه به فکر توسعه‌ی کمی هستیم به فکر توسعه‌ی کیفی محصولات و تولیدات بخش کشاورزی استان باشیم.  

 

bazdar abdollah 2.JPG

 

عبدالرضا بازدار با بیان اینکه آمار دقیقی از حجم ضایعات محصولات کشاورزی لرستان وجود ندارد، گفت: منکر وجود ضایعات در بخش تولیدات محصولات کشاورزی نیستم، اما آمارهایی که در خصوص حجم و همچنین میزان ارزش افزوده‌ی آن‌ها بیان می‌شود را قبول ندارم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جهاد کشاورزی حکومتی نبوده و مشارکتی است، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد می‌تواند نقش قابل‌توجهی در زمینه‌ی بازاریابی و بازارسازی محصولات کشاورزی داشته باشد.

بازدار تصریح کرد: بخش خصوصی باید هم در حوزه‌ی صنایع تبدیلی و هم بازاریابی و سفارش‌گیری محصولات کشاورزی ورود پیدا کند تا از ظرفیت‌های خوب استان نهایت استفاده را ببریم.

 

IMG_6169.JPG

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این نکته که لرستان یکی از استان‌های پاک از نظر تولید محصولات کشاورزی است، عنوان داشت: محصول ارگانیک در داخل استان تولید نمی‌شود اما در حوزه‌ی تولید محصولات سالم برنامه‌های خوبی در حال اجراست.

عبدالرضا بازدار گفت: در بدبینانه‌ترین حالت ممکن از نظر تولید محصولات سالم جزو سه استان برتر کشور هستیم و محصولات تولیدی‌مان قابل رقابت با محصولات سایر مناطق کشور می‌باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص همه‌ی محصولات، حجم مازاد را برآورد کرده‌ایم، گفت: امروز در سراسر دنیا خام‌فروشی محصولات جای خودش را به فرآوری داده که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌توانیم میزان ضایعات محصولات را کاهش دهیم.

 

 

رییس انجمن ارگانیک لرستان:

همین که بعد از سال‌ها فهمیده‌ایم مشکل داریم، موفقیت بزرگی است

در ادامه رییس انجمن ارگانیک لرستان اظهار داشت: همین که بعد از سال‌ها فهمیده‌ایم مشکل داریم، موفقیت بزرگی است.

 

shah karami jahanshir.JPG

 

جهانشیر شاه‌کرمی با تاکید بر این مسأله که راه را در گذشته به اشتباه رفته‌ایم، گفت: متاسفانه در زمینه‌ی سلامت محصولات کشاورزی مشکل ما این است که خیلی سریع خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، بی‌آنکه بخواهیم بدانیم آن‌ها چه مسیری را طی کرده‌اند و متحمل چه زحماتی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز سیستم آموزشی ما آموزش‌محور و پژوهش‌محور نیست، بیان داشت: نباید با تعصب در مورد سلامت محصولات کشاورزی حرف بزنیم و باید اشکالات و ضعف‌هایمان را بپذیریم.

شاه‌کرمی با گلایه از این نگاه که کشور عراق را به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها در پذیرش صادرات محصولات کشاورزی بازار خوبی عنوان می‌کند که برای تصاحب سهم قابل‌توجهی از آن تلاش کنیم، تصریح کرد: باید این پرسش را مطرح کرد که آیا بازار این کشور تا همیشه با این شرایط وجود خواهد داشت؟ و آیا همه‌ی هدفگذاری ما باید روی این کشور متمرکز باشد؟

 

IMG_6145.JPG

 

رییس انجمن ارگانیک لرستان گفت: این در حالی است که اگر محصولات کشاورزی ما استانداردهای لازم را داشته باشند، قابل ارائه و صادر به همه‌ی کشورهای دنیا هستند.

جهانشیر شاه‌کرمی با تاکید بر اینکه هنوز از “سم”ها نترسیده‌ایم  که آن‌ها را  جدی بگیریم، بیان داشت: با ترس از آلودگی صوتی، صنوف آلاینده را کیلومترها از شهر دور کردیم، اما هنوز سم‌فروشی‌ها در مرکز شهر خرم‌آباد در جوار چند مدرسه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: گذشته از اینکه محصولات کشاورزی ما قابلیت و شرایط صادرات داشته یا نداشته باشند، باید به فکر سلامت هم‌وطنان خودمان هم باشیم و این به هیچ عنوان مسأله‌ی کم اهمیتی نیست.

 

IMG_6151.JPG

 

شاه‌کرمی با تاکید بر اینکه وجود نیترات در محصولات کشاورزی از سوی متخصصان به عنوان دلیل عمده‌ی سرطان‌ها عنوان شده، گفت: باید در حوزه‌ی محصولاتی که مصرف پایین‌تری از کود و سم دارند، شروع کنیم و به حوزه‌ی دیگر محصولات برسیم.

رییس انجمن ارگانیک لرستان با اشاره به اینکه امروز 75 درصد سم‌های کشاورزی در کشورهای پیشرفته مصرف می‌شود، اظهار داشت: یعنی فقط 25 درصد آن در کشورهای در حال توسعه مصرف می‌شود؛ با این حال جالب است بدانید 75 درصد از مسمومیت‌های ناشی از سموم در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و از این حیث قضیه کاملا برعکس است.