شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان جلسه داد

 

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در لرستان با حضور وزیر دادگستری برگزار شد.

 

IMG_3280.JPG

 

وزیر دادگستری از رییس اتاق خرم‌آباد به منظور تشکیل منظم جلسات و پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در لرستان تقدیر کرد و گفت: تشکیل 17 جلسه با 79 مصوبه رکورد قابل اعتنایی است و این موضوع نشان‌دهنده‌ای این است که این نشست، ذهنیت مثبت و شوق نشستن و گفتگو، اثربخش بوده که این گونه انگیزه و رغبت در جلسه‌ی امروز را شاهد هستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با تأکید بر اینکه نباید دچار ماشین تصویب شویم، تصریح کرد: باید به مصوبات نگاه عمل‌گرایانه و قابل اجرا داشت تا اثربخشی خود را نشان دهد.

وی گفت: 20 مصوبه‌ی عملیاتی بهتر از خیل عظیمی از مصوبات اجرایی نشده است.

مسئولان استانی زیر بار پروژه‌های جدید نروند

وزیر دادگستری خطاب به مسئولان استانی گفت: به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در لرستان، مسئولان استان زیر بار پروژه‌های جدید نروند.

 

IMG_3284.JPG

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح از انجام پروژه‌های غیرضروری خودداری کنیم و تمام توان خود را برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام و ضروری استان بگذاریم.

وی ادامه داد: سیاست دولت این است که پروژه‌هایی که بیش از 60 درصد پیشرفت کاری دارند را به ثمر برساند که امسال پرداختیِ دولت در بخش پروژه‌های عمرانی ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر دادگستری اعلام کرد: اقتصاد ایران دولتی است و برای واگذاری آن به بخش خصوصی نیازمند تعامل و تفاهم هستیم و باید از همه‌ی ظرفیت‌‌های فکری، نرم‌افزاری، ایده‌ها و پیشنهادها برای تغییر وضعیت استفاده کنیم تا تحمل جابجایی آسان‌‌تر صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: با تحقق این امر، کشور از یک گیر و پیچ بزرگ نجات می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه‌ها و ضوابط اداری دست و پاگیر است، افزود: همین مسائل مانع فرصت پیشرفت به بخش خصوصی شده است.

یک متر کف‌شکنی چاه‌ خیانت است

وزیر دادگستری از منابع طبیعی و زیرزمینی به عنوان یکی از جدی‌ترین و حساس‌ترین موضوعات امروز و آینده‌ی کشور یاد کرد و گفت: منابع طبیعی، زیرزمینی، دریا و جنگل‌ها به مخاطره افتاده است و ما با این وضعیت نگران آینده هستیم.

 

IMG_3273.JPG

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی اعلام کرد: برای احیای جنگل‌های بلوط سرمایه‌گذاری صورت گرفته است تا بتوانیم از پیشروی زوال بلوط جلوگیری کنیم.

وی گفت: حتی یک متر کف‌شکنی چاه‌ها در کشور خیانت است و بدون گذشت و ساده‌انگاری و دل‌رحمی باید جلوی آن ایستاد؛ زیرا زیرساخت‌های زیستی را ویران می‌کند.

مصطفی پورمحمدی ترویج کشت گلخانه‌ای را ضروری دانست و بیان داشت: در استانِ خوب لرستان باید روی کشت گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری کرد؛ چرا که این ظرفیت در استان مشهود است.

برای حل مشکلات بخش خصوصی انگیزه داریم

وزیر دادگستری با بیان اینکه نسبت به حل مشکلات بخش خصوصی انگیزه داریم، تأکید کرد: نمی‌گذاریم تولید متوقف شود و برای دستیابی به این هدف از همه‌ی ابزارهای حقوقی استفاده می‌کنیم.

 

IMG_3205.JPG

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی از نظام پولی بانکی کشور به عنوان مشکل عمومی نظام یاد کرد و گفت: یکی از مصائب حوزه‌ی تولید و اقتصاد کشور، مشکلات مالی است؛ به طوری که در این راستا شاهد سه دهه بی‌انضباطی بوده‌ایم.

وی یادآور شد: نقدینگی بزرگی در دست مجموعه‌هایی داریم که مزه‌ی پول‌های کلان را چشیده‌اند که در اختیار دولت نیستند.

وزیر دادگستری واحدهای پولی بانکی کشور را 26 هزار واحد اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که مجوز دقیقی از 8 هزار واحد آن در دست نیست که این امر می‌تواند اختلال بزرگی ایجاد کند.

وزیر دادگستری اضافه کرد: دولت درصدد است این بخش را ساماندهی کند و برای برون‌رفت از این مشکل باید همه کمک کنند.

 

استاندار لرستان:

با احیاء کشت و صنعت، لرستانی‌ها امیدوار شدند

استاندار لرستان هم ضمن خیرمقدم به وزیر دادگستری گفت: لرستان تنها استانی است که در دولت یازدهم توانسته است زمینه‌ی حضور سرمایه‌گذار خارجی را فراهم آورد.

 

IMG_3220.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، هوشنگ بازوند نیز در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان این مطلب افزود: رویکرد کاری دولت “اقتصاد مقاومتی” است که بدین منظور ما با جذب سرمایه‌گذار خارجی توانستیم کشت و صنعت لرستان را پس از 16 سال احیاء کنیم.

وی ادامه داد: لرستانی‌ها از احیاء کشت و صنعت خوشحال و امیدوار شده‌اند و ما هم امیدواریم به زودی شاهد توفیق در این بخش باشیم.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه‌ی سند توسعه و آمایش استان با برش شهرستانی در بدو ورود خود به این استان اشاره کرد و گفت: لرستان با وجود ظرفیت‌های گردشگری مطلوب، معبر مسافران است و ما برآنیم این استان را به مقصدی برای آنان بدل سازیم.

بازوند با بیان اینکه لرستان تنها استانی است که پروژه‌های آن فعال است، اعلام کرد: پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استان به مبلغ 3هزار و ششصد میلیارد تومان را فعال کرده‌ایم تا به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در ساخت و تکمیل پروژه‌ها همراه ما بوده، به طوری که در هر نقطه از استان که شاهد عمران و آبادانی بوده‌ایم، قرارگاه خاتم حضور داشته است.

استاندار لرستان از چهارخطه‌ها نیز به عنوان یکی از پروژه‌های مهم استان یاد کرد و گفت: برای این منظور به 260 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که با وجود بدهی به پیمانکاران پروژه‌ها همچنان فعالند.

مجتمع کشت گلخانه‌ای خرم‌آباد فروردین افتتاح می‌شود

بازوند همچنین از احیای مجتمع کشت گلخانه‌ای خرم‌آباد خبر داد و اضافه کرد: این مجتمع در فروردین‌ماه افتتاح می‌شود و برای رهایی از پیامدهای خشکسالی اخیر باید کشت گلخانه‌ای را گسترش دهیم تا بتوانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی همچنین به تفاوت‌های بخش خصوصی لرستان با بخش خصوصی استان‌های توسعه‌یافته پرداخت و گفت: بخش خصوصی لرستان ضعیف است و همواره درگیر چک‌های معوق بوده است؛ به طوری که صنعتگران ما از تسهیلات  سرمایه در گردش 1500 میلیارد تومانی هیئت دولت نمی‌توانند استفاده کنند.

خرم‌آباد صاحب هواپیمای اختصاصی شد

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود از خرید یک فروند هواپیمای اختصاصی برای خرم‌آباد خبر داد و گفت: هفته‌ی آینده این هواپیما وارد فرودگاه شهرستان می‌شود.

 

IMG_3203.JPG

 

بازوند به قرارداد 53 میلیارد تومانی طرح توسعه‌ی فرودگاه خرم‌آباد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء اشاره کرد و بیان داشت: برای این طرح، 9 زیرمجموعه تعریف شده است و در این راستا پروازهای فرودگاه خرم‌آباد از پنج پرواز به 30 پرواز در هفته رسیده است.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

مقررات‌زدایی در جهت تسهیل فضای کسب و کار هدف شورای گفتگوست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز گفت: به حمایت‌های ویژه‌ی دولت و مجلس نیاز است تا لرستان از نظر توسعه‌یافتگی به نُرم کشور نزدیک شود.

 

IMG_3242.JPG

 

حسین سلاح‌ورزی به چگونگی تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه‌ی پیشنهادها و راهکارهای اجرایی مناسب به مراجع ذی‌ربط، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان لرستان تشکیل شده است و دبیرخانه‌ی آن اتاق خرم‌آباد می‌باشد.

وی اعلام کرد: در دولت یازدهم و با حضور هوشنگ بازوند به عنوان استاندار لرستان توانستیم جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را مستمرتر از قبل تشکیل دهیم.

رییس اتاق خرم‌آباد گفت: 79 مصوبه، حاصل جلسات منظم شورای گفتگو بوده و در این راستا تمرکز مقررات‌زدایی، بهبود فضای کسب و کار و سهولت در صدور مجوزهای اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

سلاح‌ورزی یادآور شد: برای اینکه لرستان از لحاظ توسعه‌یافتگی به نُرم کشور نزدیک شود، به 3 الی4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در استان نیازمندیم که تأمین آن از طرف دولت غیرممکن است، به همین منظور بخش خصوصی به کمک دولت آمده تا این کسری را جبران نماید.

 

معاون فناوری جهاد دانشگاهی لرستان:

محیط‌زیست و جنگل‌های لرستان در حال نابودی است

معاون فناوری جهاد دانشگاهی لرستان هم به سیمای کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه به علت چرای بی‌رویه‌ی دام‌، کمبود نیروی انسانی، منابع طبیعی و برداشت غیرمجاز و بی‌رویه از چاه‌های آب، شاهد نابودی جنگل‌ها و منابع زیرزمینی استان هستیم.

 

IMG_3267.JPG

 

سمیّه قربانی از تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان به عنوان راه برون‌رفت از این چالش نام برد و گفت: بلوط برای زاگرسی‌ها از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که نام بلوط را بر فرزندان خود می‌نهند.

 

انتقاد فعالان بخش خصوصی لرستان از بانک‌ها

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه چند تن از فعالان اقتصادی لرستان به نمایندگی از بخش‌های مختلف نظرات و انتقادات خود را بیان داشتند که عمده‌انتقادها در مورد برخورد بانک‌ها با تولیدکنندگان بود.

 

IMG_3256.JPG

 

مدیرعامل صنایع یخچال‌سازی بوژان نیز گفت: بانک‌ها در همه جای دنیا ابزار حمایت از تولید و اشتغال هستند؛ اما در ایران مانع تولید و توسعه به شمار می‌روند.

کیوان کاظمی با انتقاد از این موضوع که هر کجا قوانین بانکی به نفع بانک‌های عامل باشد عملیاتی می‌شود و هر وقت به ضرر خودشان باشد اجرا نمی‌شود، بیان داشت: بانک‌ها کمر تولیدکننده را در استان شکسته‌اند.

 

IMG_3244.JPG

 

صالح‌نیا؛ مدیرعامل شرکت داروسازی گیاهی خرّمان نیز تناقض در ارزیابی‌ها را مشکل اصلی واحدهای تولیدی استان برشمرد و گفت: متأسفانه در ارزیابی‌ها فقط ساختمان را در نظر می‌گیرند و با این وضعیت نمی‌توانیم از تسهیلات صندوق توسعه استفاده کنیم.

 

 IMG_3304.JPG