توسط انجمن ارگانیک لرستان؛

همایش اصول و مبانی کشاورزی ارگانیک در خرم‌آباد برگزار شد

 

 

nama.jpg

 

رییس انجمن ارگانیک (شعبه لرستان):

تولید محصولات ارگانیک یک حرکت داوطلبانه است

 

shaakarami jahanshir.jpg

 

نخستین روز همایش دو روزه‌ی اصول و مبانی کشاورزی ارگانیک صبح امروز توسط انجمن ارگانیک (شعبه لرستان) و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سالن همایش‌های این سازمان برگزار گردید.

رییس انجمن ارگانیک (شعبه لرستان) در این همایش اظهار داشت: خوشبختانه در مهرماه سال گذشته دفتر شعبه‌ی انجمن ارگانیک ایران در لرستان با حضور مسئولان این انجمن در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد دایر شد و در گام نخست اقدام به عضوگیری نموده است.

جهانشیر شاکرمی با دعوت از کارشناسان و متخصصان و فعالان حوزه‌ی کشاورزی برای عضویت در این انجمن تصریح کرد: برای آنهایی که در ظرف مدت مشخصی به عضویت انجمن ارگانیک لرستان دربیایند تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شده است.

 

jamee.jpg

 

وی؛ شناسایی مناطق تولید، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران محصولات ارگانیک، فعالیت برای جذب و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت عضوری در انجمن از جمله اهداف انجمن ارگانیک لرستان ذکر کرد و افزود: بررسی مسائل و مشکلات و ارائه‌ی راهکارهای لازم در زمینه‌ی محصولات ارگانیک و ایجاد بانک اطلاعاتی در این زمینه از دیگر اهداف ما در این انجمن محسوب می‌شوند.

شاکرمی بیان داشت: این همایش قرار بود در همان ابتدای آغاز به کار دفتر انجمن ارگانیک لرستان در بهمن‌ماه گذشته برگزار گردد که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و برقرار نشدن پرواز هواپیما، در آخرین ساعات لغو و به امروز موکول گردید.

رییس انجمن ارگانیک (شعبه لرستان) در ادامه به شرایط اقلیمی و وضعیت محصولات کشاورزی لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی بخصوص محصولات باغی، صیفی و سبزی در این استان، خوشبختانه از هر نظر شرایط ویژه‌ای برای تولید محصولات ارگانیک وجود دارد.

جهانشیر شاکرمی تولید محصولات ارگانیک را یک حرکت داوطلبانه قلمداد کرد و افزود: به هیچ عنوان با مجبور کردن کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌توان در این زمینه به اهداف موردنظر دست یافت.

وی عنوان داشت: فرایند تولید محصولات ارگانیک یک فرایند تدریجی است و آنچه برای ما مهم است و در چنین همایش‌ها و برنامه‌هایی به دنبال دست یافتن به آن هستیم، دانش فنی است.

شاکرمی گفت: بر خلاف کشاورزی صنعتی که در آن کارشناسان ارقامی از سموم مختلف را تجویز می‌کنند، در کشاورزی ارگانیک وضعیت کمی پیچیده است و کارشناسان این حوزه تلاش می‌کنند با ترکیباتی خاص به مطالعه‌ی تأثیرات مثبت و منفی این متغیرها بر اکوسیستم و زندگی را بررسی نمایند و در نهایت به جایی برسند که با حفظ اکوسیستم به حالت طبیعی، تأثیرات منفی و بعضاً ماندگار و مخرب را به صفر برسانند.

 

عضو انجمن ارگانیک ایران:

فلسفه‌ی کشاورزی ارگانیک، رعایت اخلاقیات است

 

ardakani mohamadreza.jpg

 

عضو انجمن ارگانیک ایران در این همایش با تأکید بر این‌که باید تعاریف و واژه‌های‌مان را در رابطه با موضوع ارگانیک یکی کنیم، گفت: تنها در این صورت است که می‌توانیم به یک تعریف واحد از ارگانیک دست پیدا کنیم و به نتایج دلخواه نائل شویم.

محمدرضا اردکانی کشاورزی ارگانیک را کشاورزی اخلاقی توصیف کرد و اظهار داشت: ما با حیطه‌ی بسیار متنوعی مواجه هستیم که در همه‌ی ابعاد آن، رعایت اخلاقیات، یک اصل اساسی است و می‌توان گفت آنچه در فلسفه‌ی کشاورزی ارگانیک هست بر مبنای رعایت اخلاقیات است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که مثلاً در حوزه‌ی غذا، دیگر تنها بحث رفع گرسنگی مطرح نیست و این مقوله می‌تواند در جامعه‌ی ایرانی کارکردهای دیگری نیز از قبیل نزدیک کردن آدم‌ها و پیوند بیشتر آن‌ها داشته باشد که دارای اهمیت ویژه‌ای می‌تواند باشد.

اردکانی گفت: این در حالی است که متأسفانه 80 درصد محصولات کشاورزی تولید شده در ایران حاوی باقیمانده‌های آفت‌کش‌هایی هستند که مورد استفاده‌ی کشاورزان و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: در حوزه‌ی تولیدات دامی هم وضعیت بهتر از این نیست و به دلیل آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای دام‌ها و بخصوص مرغ برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌کنند، سلامت این محصولات به خطر می‌افتد.

عضو انجمن ارگانیک ایران عنوان داشت: همه‌ی ما در طول زندگی‌مان مسلماً در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگونی قرار می‌گیریم که نسبت به برخی از آن‌ها ممکن است آگاهی و اطلاعاتی داشته باشیم، اما در مورد برخی دیگر، اطلاعاتی نداریم که یکی از آن‌ها باقی‌ماندن آثار آفت‌کش‌ها در برخی تولیدات غذایی است؛ مثلاً باقی‌مانده‌ی نیترات که عوارض متعددی برای بدن انسان در پی دارد.

سونامی سرطان را جدی بگیریم

محمدرضا اردکانی گفت: امروز بنا بر اظهارنظر کارشناسان حوزه‌ی بهداشت و درمان کشور، زنگ خطر سونامی به صدا درآمده است.

اردکانی؛ استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها را یکی از دلایل بروز این سونامی عنوان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه امروزه در تولید محصولات کشاورزی پر مصرفی چون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و… سموم متنوع بسیاری استفاده می‌شود که حتی باعث تغییر شکل آن‌ها نیز می‌شود.

عضو انجمن ارگانیک ایران، اولین مؤلفه‌ی مهم زندگی انسان را مسأله سلامت عنوان کرد و گفت: متأسفانه این در حالی است که مسأله‌ی سلامت در سبد خانوار ایرانی، سیزدهمین مؤلفه از حیث اهمیت است.

 

دبیر انجمن ارگانیک ایران:

محصول سالم و محصول ارگانیک، یکی نیست

 

mehdizaade mehdi.jpg

 

دبیر انجمن ارگانیک ایران هم در ادامه‌ی این همایش، با تأکید بر این‌که خیلی‌ها به غلط محصول سالم و ارگانیک را یکی می‌دانند، اظهار داشت: در تولید محصول سالم اجازه‌ی استفاده از مقدار مشخصی سم وجود دارد، این در حالی است که در تولید محصولات ارگانیک به هیچ عنوان نباید از هیچ کدام از ارقام سم استفاده نمود.

مهدی مهدی‌پور حجم گردش مالی ارگانیک در دنیا را در حدود 50 میلیارد یورو عنوان کرد و افزود: در حال حاضر از نظر سطح زیر کشت محصولات ارگانیک، کشور ایران در سال 2014 با دارا بودن 43 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات ارگانیک، در آسیا رتبه‌ی پنجم را به خودش اختصاص داده است.

وی بیان داشت: خوشبختانه در سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور بر مسأله‌ی برخورداری جامعه از سلامت تأکید شده و اینطور آمده که بر اساس افق 1404، جامعه‌ی ایرانی باید جامعه‌ای باشد که از مؤلفه‌هایی از جمله سلامت، برخوردار باشد و این تأکید می‌توان اساس فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مفید و ماندگاری باشد.

مهدی‌پور تصریح کرد: ماده 61 (بند ب) قانون برنامه‌ی توسعه هم دولت ملکف شده است به منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه‌ی سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی روشی اتخاذ نماید که موجبات استفاده‌ی بیشتر از کود کمپوست و مبارزه‌ی بیولوژیک را به تدریج فراهم نماید.

دبیر انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: متأسفانه همه‌ی این‌ها در حالی است که دولت در انتخاب کشاورزان نمونه، تنها معیاری که مورد توجه قرار می‌دهد، حجم برداشت محصول است و چگونگی حاصل شدن آن را مورد توجه قرار نمی‌دهد؛ مقدار سموم مورد استفاده و نحوه‌ی زیر کشت بردن زمین و استفاده از آب از جمله مسائل مهمی است که در این پروسه دیده نمی‌شوند.