اولین جلسه‌ی کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در سال 92 با موضوع بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی سال 92 دولت در سالن کنفرانس اتاق با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه ابتدا مجتبی ملکی رییس کمیسیون اقتصاد اتاق با اشاره به این‌که برای اولین بار دولت در بحث بودجه دو لایحه به مجلس ارائه داد، گفت: فرایند ارائه و تصویب بودجه بیش از اندازه طولانی شد که امیدواریم تا پایان اردیبهشت ‌ماه بالاخره نهایی شده و ماه آینده اجرایی گردد تا فعالیت‌های مختلف بیش از این به تعویق نیفتند.

مجتبی ملکی تصریح کرد: در بودجه‌ی امسال قیمت نفت بر مبنای 95 دلار پیش‌بینی شده که میزان درستی آن به هر حال می‌تواند تضمینی برای دقیق بودن برنامه‌های اجرایی کشور و تأمین اعتبار آن‌ها باشد.

وی افزود: سال گذشته برخی منابع درآمدی دولت محقق نشد که این امر باعث به تعویق افتادن برخی پروژه‌ها شد.

رییس کمیسیون اقتصاد اتاق رقم کل بودجه‌ی کشور در سال 92 را 730 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: از این مقدار 192 هزار میلیارد تومان آن بودجه‌ی عمومی است و از این مقدار نیز 14 هزار میلیارد (معادل 5/7 درصد) آن در استان‌ها توزیع می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد سیاست عدم تمرکز دولت مبنی بر دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها عملی شده و در سال‌های آتی شاهد افزایش سهم استان‌ها از بودجه‌ی عمومی دولت باشیم.

ملکی گفت: رشد بودجه‌ی جاری نسبت به بودجه‌ی عمرانی بیشتر است و این برای کشوری که در راستای توسعه در حال حرکت است، مسأله‌ی خوشایندی نیست.

مجتبی ملکی افزود: 52 درصد 38 هزار میلیاردی که برای بودجه‌ی عمرانی در نظر گرفته شده، در اختیار وزارتخانه‌هاست و تنها25 درصد آن به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

رییس کمیسیون اقتصاد اتاق با اشاره به این‌که بودجه‌های ملی را در سه حوزه‌ی “بودجه‌ی ملی به نام”، “بودجه‌ی ملی استانی شده” و “بودجه‌ی ملی شناور” می‌توان دسته‌بندی کرد، افزود: بودجه‌ی شناور هم می‌تواند فرصت تلقی شود و هم تهدید؛ فرصت برای استان‌ها و مسئولانی که قادر هستند با رایزنی، توانایی و هنر خود سهمی از آن را به خود اختصاص دهند و تهدید از این نظر که به هر حال با عنصر شفافیت که مشخصه‌ی اصلی بودجه است، خیلی همخوانی ندارد.   

ملکی گفت: امسال برای اولین بار یکی از نمایندگان لرستان در کمیسیون تلفیق مجلس حضور دارد که می‌تواند جای خوشحالی داشته باشد و امیدواریم بتوانیم از خلال آن برای لرستان گامی برداریم.

در پایان جلسه هم اعضای کمیسیون نقطه‌نظرات‌شان را پیرامون بودجه و مسائل مربوط به آن در حوزه‌ی استان ابراز داشتند.