در دیدار سفیر اندونزی و امام‌جمعه خرم‌آباد عنوان شد:

لرستان در «گردشگری» و «حوزه‌ی سنگ» توانمند است

 

1.jpg

 

حجت‌الاسلام سید احمد میرعمادی در دیدار با سفیر اندونزی که به دعوت اتاق خرم‌آباد به این شهر سفر کرده بود، گفت: خدا را شکر می‌کنیم روابط دو کشور ایران و اندونزی از قدیم نزدیک و صمیمی بوده است؛ این سفرها زمینه‌ی ارتقای مشترکات دو کشور را فراهم می‌آورد.

وی به وجوه مشترک مردم لرستان و اندونزی اشاره و تصریح کرد: مردم استانِ ما با اندونزی از نظر اخلاقیاتی چون مهمان‌نوازی، حلم و بردباری شباهت دارند.

امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد با بیان اینکه سفرهای سفرای کشورها به لرستان برای آشنایی فرهنگ و آداب و رسوم و توانمندی‌های موجود استان مفید است، ادامه داد: لرستان ظرفیت‌های خوبی دارد، اگر امکان برقراری روابط با اندونزی فراهم گردد یقیناً موجب ارتقاس روابط می‌شود.

 

2.jpg

 

حجت‌الاسلام میرعمادی به توانمندی‌های لرستان اشاره و اضافه کرد: لرستان در گردشگری و مسائل اقتصادی و معادن سنگ توانمند است که به خوبی می‌تواند نیازهای کشور اندونزی را برآورده سازد.

وی به قدمت میراث فرهنگی لرستان اشاره کرد و بیان داشت: بناهای تاریخی لرستان با توجه به سابقه‌ی اسلام در اندونزی می‌تواند در تقویت روابط مؤثر واقع شود.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان پیشنهاد داد زمینه‌ی ارتباط علمای استان با مجمع علمای اندونزی فراهم شود.

حجت‌الاسلام میرعمادی؛ نقش علما و روحانیت را در تقویت روابط و باورهای دینی دو کشور مهم تلقی و اظهار امیدواری کرد سفر سفیر اندونزی به لرستان مقدمات این روابط را میسر کند.

وی از استعمارگران و گروه‌های تکفیری و تندرو به عنوان دو گروه مانع برقراری روابط صمیمانه بین کشورهای اسلامی نام برد و یادآوری کرد: این گروه‌ها دوست دارند همواره مسلمانان در فقر و فلاکت به سر برند و به همین دلیل است که کشور اندونزی با منابع و ظرفیت‌هایی که دارد، مردم‌اش دچار فقر هستند که این امر ناشی از روحیه‌ی استعمارگری استعمارگران است.

 

3.jpg

 

امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لرستان یک منطقه‌ی کوهستانی است و درون این استان آب‌های فراوانی وجود دارد؛ وجود آب‌ها و آبشارهای فراوان بسترهای بسیار خوبی برای جذب توریست است.

میرعمادی افزود: امروز وقت آن رسیده است که علاوه بر روابط دولت‌ها با یکدیگر، روابط ملت‌ها با هم نیز تقویت شود که در این راستا نقش بخش خصوصی و اتاق‌ خرم‌آباد پررنگ خواهد بود.

وی از رییس اتاق خرم‌آباد به خاطر فراهم‌سازی اسباب سفر سفرای کشورهای مختلف به لرستان به منظور آشنایی با توانمندی‌های استان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی تشکر و قدردانی کرد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان با ابراز خرسندی از این که کشور اندونزی دارای رتبه‌ی اول جمعیت مسلمان در جهان است، گفت: امیدوارم روابط اندونزی با جمهوری اسلامی ایران تقویت شود و یقین دارم آینده از آن اسلام و مسلمانان خواهد بود.

 

سفیر اندونزی:

در لرستان زندگی جاری است

 

img_7012.jpg

 

سفیر اندونزی گفت: در لرستان زندگی جاری است.

«دیان ویرینگجوریت» نیز در این دیدار گفت: با سفر به لرستان دریافتم که این استان با آن‌چیزی که در موردش می‌گویند، متفاوت است و در زمینه‌های اقتصادی می‌شود در اینجا سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تصدیق سخنان نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان مبنی بر وجوه مشترک بسیار این استان با کشور اندونزی گفت: این‌گونه روابط می‌تواند شناخت درستی از دو ملت فراهم کند و زمینه‌ی روابط تنگاتنگ همدیگر را به وجود آورد.

 

4.jpg

 

سفیر اندونزی بیان داشت: کشاورزی کشور اندونزی جوابگوی جمعیت زیادش نیست و لازم است از تکنولوژی و توانمندی‌های لرستان بهره گیرد.

«ویرینگجوریت» ادامه داد: ایران توانسته است در صحرا و کویر به وسیله‌ی سیستم آبیاری، زمین‌های کشاورزی ایجاد کند که ما باید در این باره از این کشور الگوبرداری کنیم.

وی بر ضرورت گسترش روابط لرستان و اندونزی تأکید کرد و بیان داشت: اندونزی می‌تواند کاغذ، روغن‌های خوراکی و لاستیک استان و کشور شما را تأمین کند.

«ویرینگجوریت» تأکید کرد: ایران و اندونزی می‌توانند پیشرفت کنند و به خاطر فاصله‌ی زیاد بین دو کشور و تنوع آب و هوایی این تلاش باید بیش از پیش باشد و از این نظر می‌توانید روی ما حساب کنید.