پس از نزدیک به یک ماه مناقشه میان دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت بر سر واردات محصولات کشاورزی سرانجام دولت با هدف حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با افزایش سود بازرگانی حدود 150 محصول کشاورزی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سود بازرگانی 159 قلم از کالاهای کشاورزی از جمله عسل طبیعی از 26 به 116 درصد، ضایعات ابریشم از 26 به 36، قزل‌آلای سردشده از 26 به 46، قزل‌آلای یخ‌زده از 36 به 46، میگو روبیان از 26 به 76، عصاره و شیر گوشت، ماهی یا قشرداران از 26 به 56، ماهی آزاد از 26 به 36، شاه ماهی از 26 به 56، ماهی ساردین از 26 به 56، ماهی کولی از 16 به 56، سایر از 16 به 36، خاویار و بدل خاویار از 6 به 56، خرچنگ دم کوتاه از 16 به 56، لابستر دریایی از 16 به 56، چاودار از صفر به 26، خرده برنج از صفر به 41، سایر (سیب زمینی) از 26 به 86، گوجه‌فرنگی تازه یا سردکرده از 16 به 56 و پیاز یا موسیر از 26 به 146 درصد افزایش
یافته است.
همچنین بر اساس تصمیم دولت، سود بازرگانی برنج پوست کنده، برنج نیمه سفید شده، شلتوک برنج، پیله کرم ابریشم، تره‌فرنگی و سایر سبزیجات سیرگونه، گل کلم و گل کلم بروکلی، کلم بروکسل و کاسنی سالادی، مارچوبه، لوبیا گونه، سایر سبزیجات غلافدار، فلفل فرنگی، قارچ‌، سایر سبزیجات، مخلوط سبزیجات، سیر خشک شده، لوبیا، اسفناج، پیاز، قارچ سیاه شفاف رگه‌دار، قارچ ژلاتینی، سایر (سایر سبزیجات)، نخود، لوبیا قرمز، باقلا، گلابی، آلو و گوجه، به، گلابی هندی، انبه، جوز انجیان، پرتقال، نارنگی، سیب، هلو، شلیل و شفتالو، انگور تازه، مویز، گندم سیاه، ارزن، الیبست، آرد گندم یا آرد مخلوط گندم، آرد چاودار، بلغور از گندم، بلغور از ذرت نیز بیشتر می‌شود.
توت فرنگی، تمشک، توت کوهی، توت درختی و توت تمشکی، مورد صحرایی ـ زغال اخته، سایر میوه‌ها از جنس قره‌قاط، کیوی، دوریان (میوه درخت کلا یا قهوه سودانی)، انار، زرشک، عناب، توت فرنگی، میوه‌های محفوظ‌شده به صورت موقت، گیلاس و آلبالو خشک و محفوظ شده، زردآلو خشک، آلو خشک، سیب خشک، سایر میوه‌های خشک، مخلوط میوه‌های خشک کرده، پوست مرکبات، گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش، سور گم‌دانه‌ای، جوانه غلات ـ کامل ـ پهن شده ـ فلس‌شده یا آسیاب‌شده، اینولین، آرد ذرت، آرد برنج، آرد و زبره از دانه سویا، آخال نخ و الیاف پس‌مانده پنبه نیز از جمله محصولاتی به شمار می‌روند که مشمول افزایش تعرفه واردات شده‌اند.
پایان اعتبار ثبت سفارش‌های واردات میوه
از سوی دیگر با توجه به اینکه شش ماه از ابلاغ نامه وزیر جهاد کشاورزی به گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گذرد و مهلت واردات محصولات ثبت سفارش شده شش ماه است،‌ سی‌ام آذر ماه همزمان با شب یلدا مهلت واردات میوه‌های ثبت سفارش شده به پایان رسید و از این پس دیگر بهانه‌ای برای ورود رسمی محصولات باقی نمی‌ماند. در این میان جای سوال است که تکلیف ثبت سفارش‌های صورت گرفته در مهر و آبان امسال چیست؟ و این ثبت سفارش‌ها با کدامین قانون قرار است جامه واردات بپوشد؟ همچنین ثبت سفارش‌هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مهلت شش ماهه به 18 ماهه تمدید شده‌اند، چه خواهد شد؟ اگر چه وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌هایی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس گمرک، خواستار خودداری از تمدید ثبت سفارش‌های قبلی شده است.