رییس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه بخش خدمات در کشورهای در حال توسعه، اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی آثار بخش خدمات در رشد اقتصادی از بخش صنعت و تولید نیز بیشتر است.

محمد نهاوندیان طی سخنانی در مراسم اختتامیه دومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که با حضور 300 گردشگر داخلی و خارجی در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، به اثربخشی قابل توجه بخش خدمات در رشد اقتصادی در مقایسه با بخش صنعت اشاره و تصریح کرد: بالاترین درصد اشتغال و GDP کشورها از حوزه خدمات به دست می‌آید و در این بخش سهم خدمات گردشگری از سایر بخش‌ها قابل توجه‌تر است. کشورهای در حال توسعه نیز تاکنون ثابت کرده‌اند که در این حوزه‌ها می‌توانند جهش‌های بلندی داشته باشند.
به گفته او، در بخش گردشگری نیز حوزه گردشگری سلامت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در قالب آن، علاوه بر گردشگری، نیازی تحت عنوان سلامت و دریافت خدمات سلامتی و بهداشتی نهفته که نمی‌توان از آن عبور کرد.
در این مراسم، همچنین محمدرضا کرباسی، دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت و مدیرکل اتاق اکو که تولیت برگزاری این کنفرانس را با همکاری آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد برعهده داشت، با اعلام اینکه شمار گردشگران در سال 2010 میلادی با رشد 6/6 درصدی نسبت به سال پیش از آن، به 940 میلیون نفر رسیده است، گفت: سهم اقتصادهای در حال توسعه از ورودی گردشگران بین‌المللی با رشد ثابت، از 31 درصد در سال 1990 به 47 درصد در سال 2011 رسیده که این رشد، ظرفیت قابل‌توجه این حوزه در توسعه اقتصادی کشورها را نشان می‌دهد.
او با بیان اینکه در سال 2010 میلادی، درآمد گردشگری بین‌المللی نیز 919 میلیارد دلار بود و این رقم نسبت به درآمد 851 میلیارد دلاری سال 2009، رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری، بخش گردشگری سلامت و پزشکی بیش از سایر بخش‌ها مورد استقبال است و از این رو، این حوزه اکنون در 50 کشور جهان شناخته شده که چنین پیشرفتی از ظرفیت‌های گسترده فرهنگی و اقتصادی گردشگری سلامت حکایت دارد.