در سی‌ویکمین دوره طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار در بهار ۱۴۰۳، شاخص استان لرستان با نمره 02/6 نسبت به فصل گذشته (99/5) به میزان 5/0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 54/0 درصد افزایش یافته که به معنای نامساعدتر شدن فضای کسب و کار می باشد  ولی از میانگین کشوری پایین تر است. گزارش جدید مرکز پژوهش های اتاق ایران از شاخص ملی محیط کسب وکار کشور حاکی از این است که اگرچه نمره شاخص محیط کسب‌وکار کشور در زمستان ۱۴۰۲ نامساعدتر شده و به ۶.۰۴ رسیده بود، در فصل بهار بدون تغییر روی ۶.۰۴ باقی مانده است.

نتایج گزارش پایش ملی محیط کسب وکار ایران نشان می دهد در بهار 1403 فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، به ترتیب سه مولفه «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تامین مالی از بانک ها» و «بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار» را نامناسب ترین مولفه های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مولفه ها ارزیابی کرده اند. فعالان اقتصادی لرستانی نیز این سه مؤلغه را ولی با اولویت بندی متفاوت به عنوان نامناسب ترین مؤلفه های محیط کسب و کار استان شناسایی نموده اند. از نظر فعالان اقتصادی لرستان «دشواری تامین مالی از بانک ها» به عنوان بدترین مولفه و بعد ازآن،«بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار» و«غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» در رده های بعدی قرار می گیرند.

از مجموع 28 مؤلفه کسب و کار 13 مؤلفه در فصل بهار 1403نسبت به زمستان 1402  از دید فعالان اقتصادی لرستانی بهبود داشته اند . بیشترین بهبود مربوط به مؤلفه های عرضه کالاها و محصولات قاچاق در بازار ایران (11/1 کاهش)، فقدان یا شفاف نبودن آمار و اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی (95/0 کاهش) و غیر قابل پیش بینی بودن و تغییر قیمت مواد اولیه و محصولات (69/0 کاهش) و در مقابل مؤلفه های نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول (16/1 افزایش)، محدودیت های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت (02/1 افزایش) و برداشت های سلیقه ای از قوانین و مقررات توسط مأموران (5/0 افزایش) بیشترین افت را داشته اند.

مساعدترین و نامساعدترین استان ها در محیط کسب و کار

بر اساس یافته های این طرح در بهار 1403 استان های مرکزی، خوزستان و همدان به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب وکار نسبت به سایر استان ها ارزیابی شده اند و در مقابل به ترتیب استان های هرمزگان، کردستان و فارس نامساعدترین وضعیت محیط کسب وکار را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده اند. استان لرستان در جایگاه 13 ام قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد در بهار امسال، نمره شاخص محیط کسب وکار در 18 استان نسبت به میانگین نمره شاخص محیط کسب وکار کشور (6.04) پایین تر بوده و وضعیت محیط کسب وکار آنها شرایط بهتری نسبت به میانگین کشور داشته است؛ اما در 13 استان نمره این شاخص بالاتر از میانگین کشوری بوده و شرایط نامساعدتری داشته اند.

رکود در بنگاه های اقتصادی

بر اساس یافته های طرح، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه های اقتصادی شرکت کننده در فصل بهار 1403 معادل 41.19 درصد بوده است که نسبت به زمستان 1402 (42.09 درصد) کاهش 0.9 درصدی داشته است. در زمستان سال گذشته، میانگین ظرفیت فعالیت واقعی بنگاه ها، نزدیک به 43 درصد بوده و در پاییز 1402 نیز این عدد تا سطح 45 درصد بوده.

کشاورزی، نامساعدترین محیط کسب و کار

با توجه به تقسیم رشته فعالیت ها در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، فعالان اقتصادی سراسر کشور در بهار، 1403 وضعیت محیط کسب وکار بخش صنعت را مساعدترین و بخش کشاورزی را نامسا‏عدترین محیط کسب وکار ارزیابی کرده اند. در استان لرستان نیز بخش کشاورزی نسبت به صنعت و خدمات در فصل بهار 1403 نامساعدتر ارزیابی شده است.

بر اساس نتایج این پایش در بهار 1403، وضعیت محیط کسب وکار در بخش کشاورزی (71/5) در مقایسه با بخش های صنعت (38/5) و خدمات (24/5) نامناسب تر ارزیابی شده است.