به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی لرستان ؛ محمد خاکی امروز در نود و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای خدمت اظهار کرد: صعود تیم خیبر خرم‌آباد به لیگ برتر را به هم استانی‌های عزیز تبریک می‌گویم، این اتفاق نتیجه تلاش بخش خصوصی بود که سال‌ها انتظار مردم برای صعود به لیگ برتر را تحقق بخشید، انتظار می‌رود مسوولین استانی نیز حمایت خود را در سال‌های آینده از این تیم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات جلسات شورای گفت‌گوی دولت و بخش خصوصی در حکم مصوبات هیات وزیران است و چنانچه مصوبه‌ای توسط دستگاه اجرایی عملیاتی نشود در دستگاه قضا به عنوان ترک فعل محسوب می‌شود و قابل پیگیری است .

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست تنها یک جلسه برگزار شد، افزود: اما در ۶ ماهه دوم جلسات کامل برگزار شد و در ردیف استان‌های شایسته تقدیر با ۶۰ امتیاز قرار گرفتیم.

خاکی ادامه داد: سال گذشته چهار موضوع پیش از دستور، ۱۷ دستور کار و ۹ مورد خارج از دستور در جلسات شورا بررسی شد.

وی با اشاره به برگزاری ۶۰ مصوبه استانی و ۱۲ مصوبه ملی طی سال گذشته، افزود: ضمن اینکه ۶۷ درصد تحقق مصوبات را داشتیم.

خاکی بیان داشت: بررسی دستورالعمل گواهی اعتبار مولد برای تامین سرمایه در گردش از جمله مصوبات پارسال بود که در لرستان استفاده ای نشد اما در کشور بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی، بررسی کشت آب بر سیب زمینی و ضرورت تغییر فصل کشت، قطع برق واحدهای صنعتی و بررسی ناترازی انرژی، بررسی عدم اجرای مفاد ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کار با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در نواحی صنعتی،پیگیری ایجاد اولین صرافی، پیگیری ایجاد بورس منطقه‌ای، افزایش سقف اعتباری بانک‌های استان، بررسی مشکلات صنف یارانه‌ای، بررسی راهکارهای صادرات به کشور عراق، بررسی مشکلات مرغداری، بررسی امکان برگزاری رویداد بهره‌وری را جمله موارد مطرح یا مصوب شده در جلسات سال گذشته عنوان کرد

خاکی ادامه داد: همچنین بازنگری توزیع کشوری عوارض شهرداری و دهیاری ها در برنامه هفتم توسعه، افزایش سقف اعتباری بانک های استان بررسی مشکلات مرغداران و تسهیلات تکلیفی بانک ها با توجه به منابع و مصارف نیز مطرح شد.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه در برخی قوانین و مقررات، برخوردهای سلیقه‌ای نتایج منفی بدنبال دارد، گفت: وظیفه اتاق بازرگانی تا زمانی است که پیشنهادات تبدیل به مصوبه می‌شود و اجرای مصوبات به عهده دستگاه‌های اجرایی است.

خاکی خاطرنشان کرد: چنانچه مدیران اجرایی استان جسارت به خرج دهند و آیین نامه ها را تفسیر به مثبت کنند اجرای مصوبات تسهیل می شود در حالیه برخی استان ها مصوبات مشابه را اجرایی کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان تصریح کرد: ضرورت دارد نظام پیگیری را به دبیرخانه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی اضافه کنیم تا مصوبات را در دستگاه اجرایی پیگیری کنند و در صورت اجرا نشدن عوامل آن را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های تامین مالی استفاده از روش‌های نوین از بازار سرمایه است، گفت: منابع بانکی به شدت محدود است و با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و انقباضی عمل کردن سیستم بانکی نمی‌توان جهش موردنظر را در استان داشت، ضمن اینکه میزان استفاده از بازار سرمایه به جز شرکت‌های سهامی عام پایین بوده، به‌نحوی که درصد کمی از واحدهای صنعتی استان از بازار سرمایه استفاده کردند.

خاکی بر تشکیل کارگروه تامین مالی در استان تاکید و تصریح کرد: چرا که هدایت سریع پروژه‌ها برای استفاده از روش‌های محتلف نیمی از کار را حل می‌کند.