محمد خاکی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد در محل اتاق بازرگانی لرستان اظهار کرد: اتاق بازرگانی لرستان سال ۷۳ تشکیل شد و اگرچه نوپا است اما از نظر عملکردی در کشور از اتاق‌های میانه و در بین‌الملل رتبه‌های خوبی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه از نظر داشتن اعضا، کارت بازرگانی فعال و حجم مبادلات خارجی اتاق بازرگانی لرستان کوچک محسوب می‌شود، اما از نظر عملکردی و ورود به حوزه آموزشی، پژوهشی، بین‌المللی مطلوب است.

خاکی با بیان اینکه تنها اتاق بازرگانی در کشور هستیم که سابقه همکاری با اتحادیه اروپا را داریم، افزود: پروژه مشترکی را در خرم‌آباد در حال اجرا داریم.

وی ادامه داد: سه اتاق در ایران می‌توانند گواهی مبدا بین‌الملل را با اعتبار icc صادر کنند که لرستان به همراه استان‌های تهران و بندرعباس این امکان را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (WCF) اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) از میان اتاق‌های بازرگانی سراسر جهان ، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان را به واسطه فعالیت پویای آن در پلتفرم ارتباطی بین اتاقهای بازرگانی سراسر جهان موسوم به Chambers Connectبه عنوان «اتاق برتر ماه جولای» انتخاب نمود افزود: معتقدیم راه برون رفت از مشکلات فعلی از طریق پژوهش و آموزش طی می‌شود.

خاکی بیان داشت: دانشگاه‌ها باید به نسل چهارم تبدیل شوند و دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه باید تقویت و فعال‌تر باشد.

وی با بیان اینکه لرستان دارای آمار بیکاری بالا است، افزود: واحدهای صنعتی استان برای استخدام نیروهای ماهر و متخصص دچار مشکل هستند و این موجب مهاجرت به دیگر استان‌ها شده است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی همکاری مشترک داشته باشند، توانمندی‌های دانشگاه برای بخش صنعت به اثبات برسد و صنعت نیز به دانشگاه اعتماد کند خیلی از مسائل حل می‌شود.

خاکی با بیان اینکه بودجه خیلی از دانشگاه‌های موفق از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود، افزود: در دانشگاه‌های نسل چهارم و با فارغ‌التحصیل شدن دانشجو، فرد رها نشده و ارتباط با دانشجو قطع نمی‌شود اما در ایران این چنین نیست.

وی اظهار کرد: واحد تحقیق و توسعه یا R&D بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ما فعال نیست و گاهاٌ به صورت سنتی اداره می‌شود اما واحد R&D در شرکت‌های بزرگ بدنبال ارتقای نیروی انسانی است.