پنجمین جلسه تخصصی انجمن ارگانیک در اتاق بازرگانی لرستان با بررسی طرح راهبردی توسعه محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و تنظیم یک طرح کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی و ترویجی بمنظور ارتقاء سطح کیفی محصولات کشاورزی استان برگزار شد.

مصطفی طبیب زاده رئیس انجمن ارگانیک در این جلسه اظهار داشتند هدف از برگزاری جلسات انجمن سوق دادن تمام محصولات کشاورزی استان به سمت تولید غذای سالم در گام نخست و در مرحله بعد تولید محصولات کشاورزی ارگانیک می باشد.

در ادامه خدیش مشاور کشاورزی اتاق، در بیان لزوم یک برنامه منظم آموزشی-ترویجی در قالب یک برنامه پنج ساله در گام نخست اظهار داشتند بیش از 20 محصول کشاورزی استان شامل زراعی، باغبانی، دامی و شیلات در صورت رعایت نمودن استانداردهای لازم قابلیت صادراتی دارند و حجم این قابلیت به پانصد هزار تن می رسد که ارزش اقتصادی آنرا می توان بین 300 تا 400 میلیون دلار برآورد نمود. طبق آمارهای رسمی اکنون کمتر از 10 درصد آن به کشورهای دیگر صادر می شود. در صورت اجرائی شدن طرح در گام نخست می توان درصد صادرات را به حدود 50 درصد ارتقاء داد.

لازمه اجرائی شدن طرح آموزش ترویجی در جهت توسعه صادرات تامین اعتبارات توسط دستگاه های ذیربط   می باشد.

در این جلسه طولابی نژاد مسئول بازرگانی خارجی اداره کل صنایع، معادن و تجارت لرستان با ارائه یک طرح در خصوص صادرات غیر نفتی جهان، ایران و استان لرستان مشخص نمود که استان در چه رتبه ای از صادرات غیر نفتی قرار دارد.

سپس سایر افراد حاضر در جلسه در ارتباط با لزوم تهیه و تنظیم یک برنامه مدون آموزشی ترویجی صحبت نمودند.

در پایان مقرر شد تمام واحدهای ذیربط در تولید محصولات زراعی، باغی، امور دام، شیلات، آبزیان و امور هماهنگی آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی نظرات مکتوب خود را حداکثر تا مورخه 30 خردادماه به دبیرخانه انجمن مستقر در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان کتبا اعلام نمایند.