جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان و میز صادرات محصولات کشاورزی در محل اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد. در این جلسه که با حضور بازرگانانی از کشور هندوستان و معاون امور اقتصادی استاندار ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، اعضای کمیسیون بازرگانی و صاحبان صنایع غذایی و تبدیلی استان برگزار شد.

احسان دارایی رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان اعلام کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان استان و تجار بازارهای هدف باشد و اظهار داشت با توجه به صحبت های اولیه و درخواست بازرگانان کشور هندوستان که به استان آمده اند ، لرستان در بحث تولید و بسته بندی ماهی رنگین کمان، سالمون و خاویار و صادرات انار ، سیب و انجیر و همچنین عسل و فرآورده های آن ، توان صادرات به این کشور را دارد و می‌توان به صورت مستقیم از طریق کارگو فرودگاه خرم آباد صادرات این‌ محصولات صورت گیرد و از آن طرف واردات گوشت ، موز ، قهوه و سایر محصولاتی که توسط تجار هندی در این جلسه مطرح شد را به استان داشته باشیم.

احسان دارایی افزود:همچنین می‌توانیم گیاهان دارویی را به صورت مواد اولیه و یا اسانس و داروهایی بر پایه گیاهان دارویی تحت لیسانس برند خاصی با توجه به سفارش مشتری در کارخانجات استان تولید و ارسال کنیم تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

همچنین وی افزود لرستان یکی از استان‌های مستعد در تولید و صادرات سنگهای نما و ساختمانی است و اقداماتی جهت راه ندازی پایانه صادراتی سنگ استان صورت گرفته و در کارگروه‌ توسعه صادرات استان نیز مصوب شده و با توجه به درخواست شما که در حوزه سنگ فعالیت دارید میتوان از این ظرفیت نیز برای بازاریابی و صادرات سنگ استان توسط شما استفاده کرد.

سیروس ابراهیمی معاونت اقتصادی استانداری نیز در این جلسه اظهار داشت :کشور هندوستان یکی از کشورهای تاثیر گذار در مسائل مختلف اقتصادی اجتماعی تاریخی فرهنگی و … است، حضور شما می‌تواند باب مذاکره ای باشد بین استان لرستان و کشور هندوستان.

ما در استان لرستان هم ظرفیت بالقوه داریم و هم ظرفیت بالفعل، ظرفیتهای بالفعلمان امروز بیش از نیازمان در استان تولید میشوند، ما در حوزه ی تولید گوشت مرغ تولیدمان بیش از نیاز استان است،آبزیان بخصوص ماهیان سردابی و اخیرا ماهی های گرمابی تولید کننده ی خوبی در کشور هستیم ویکی از زنجیره های ارزش که ما در استان لرستان تعریف کردم زنجیره آبزیان و شیلات است که در این زمینه فرآوری و توسعه به شدت نیازمند سرمایه گذار هستیم و آماده هر نوع همکاری هستیم. یکی از یکی از زنجیره های تعریف شده در استان لرستان زنجیره گیاهان دارویی است که با توجه به تجربه شما درزمینه دارو و پتانسیل بالای استان لرستان در زمینه تولید گیاهان دارویی، می‌توان در این زمینه کار کرد و ما برای سرمایه گذاری شما آماده هر نوع همکاری با شما هستیم. در حوزه صادرات هم ما در زمینه کشاورزی، سبزیجات، صیفی‌جات، گوشت مرغ، شیلات، ماهیان سردابی، زعفران، عسل، حبوبات ‌ اقلام دیگر که مجموعا ۲۷ قلم جنس است را به ۳۲ کشور دنیا صادر می‌کنیم.

دکتر بابورائو تاجر کشور هندوستان گفت: من چون در بحث صادرات موز هستم پیشنهادی دارم و آن هم این است که اگر مسئولان جهادکشاورزی بتوانید سردخانه ای تهیه کنید که بتوانیم موز سبز را در استان لرستان نگه داری کنیم و زرد کنید وبا توجه به اینکه در استان های همجوار هم چنین سردخانه ای ندارید برای مردم قیمت کمتری خواهد داشت. قیمت و کیفیت موز را هم تضمین میکنم. همچنین برای واردات گوشت گاو در حال مذاکره با برزیل و کشور دیگری هستیم. اگر ایران مجوز بدهد میتوانم گوشت گوسفند را با قیمت مناسب از هندوستان به ایران بیاورم و برای ایجاد توسعه بنده حاضرم که روی محصولات بومی استان لرستان کارکنم.