در کمیسیون بازرگانی اتاق خرم‌آباد؛

بسته حمایت از تولید گمرک بررسی شد

 

jalase 024.jpg

 

دوازدهمین جلسه کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با موضوع بررسی بررسی بسته‌ی حمایت از تولید گمرک در محل این اتاق برگزار شد.

 

daaraaee ehsaan.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ عضو  کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و امور گمرکی اتاق خرم‌آباد در همین رابطه اظهار داشت: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بسته‌ای حمایتی تدارک دیده که در آن برنامه‌ها و راهکارهای مختلفی با توجه به ظرفیت‌های گوناگون بخش‌های مختلف ارائه نموده است.

احسان دارایی با اشاراه به این‌که طبیعتاً بخشی از این بسته‌ی تدارک دیده شده در راستای گمرک و مسائل مربوط به صادرات و واردات کالاهاست، گفت: مشخصاً انتظار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی هم در حوزه‌ی صادرات و هم واردات این است که کالاهای‌شان در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه از طریق گمرک صادر یا وارد شود.

 

jalase 021.jpg

 

وی افزود: چگونگی دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی و سایر خدمات گمرک از قبیل ترخیص نسیه‌ی کالا، ورود موقت مواد اولیه، صادرات محصولات نهایی از محل ورود موقت و… از جمله مواردی است که در راستای حمایت از تولید و فعالان اقتصادی وجود دارند و در این بسته به آن‌ها پرداخته شده است.

دارایی تصریح کرد: آنچه در این بسته بیش از هر چیز دیگری مشهود است، تمرکز دولت بر روی نهاد گمرک و اهمیت آن است تا با توجه به ظرفیت این نهاد و امکاناتی که در اختیار دارد بتواند بخشی از مشکلات حوزه‌ی تولید کشور را برطرف نماید.

عضو هیأت‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد عنوان داشت: به هر حال ظرفیت‌های بالا و قابل توجه گمرک بر کسی پوشیده نیست و دولت درصدد است تا با توجه به این ظرفیت و آیین‌نامه‌ها و مصوباتی که در این زمینه وجود دارد، از این پتانسیل به عنوان پشتوانه‌ای برای تولید استفاده نماید.

 

jalase 022.jpg

 

احسان دارایی با اشاره به اینکه تصور کلی بسیاری از مردم نسبت به گمرک تصور ناقصی است و صرفاً آن را محلی برای تعیین حقوق و عوارض گمرکی و پرداخت آن به دولت می‌دانند، گفت: این در حالی است که با مراجعه به قوانین و آیین‌نامه‌ها می‌توان نقش بسیار پُررنگ‌تری برای این نهاد تصور نمود.

وی افزود: در این جلسه بسته حمایت از تولید گمرک مورد بررسی قرار گرفت و بعد از دریافت پیشنهادات اعضای کمیسیون، تصمیماتی در قالب مصوبات جلسه اتخاذ شد تا پس از نهایی شدن به عنوان راهکارهایی برای حمایت از تولید به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ارائه، و مورد تأیید نهایی قرار گیرد.