محدودیت‌های جدیدی برای واردات کالاهای تجملاتی در راه است. قرار است به زودی 240 کالای غیرضرور یا به تعبیر مسوولان لوکس مشمول محدودیت‌هایی از جمله اخذ عوارض و تامین مشروط ارز مورد نیاز شود.

حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت روز گذشته در این مورد از ارائه دو پیشنهاد به دولت برای کاهش واردات این قبیل کالاها خبر داد و با اشاره به تدوین شیوه نامه‌ای در این مورد به خبرنگاران گفت: بر این اساس در صورتی که واردکننده حقوق معادل ریالی یا تامین ارزش منوط به صادرات داشته باشد می‌تواند این کالاها را وارد کند، بر این اساس در اولین مرحله 240 ردیف تعرفه برای این منظور در نظر گرفته شده است.
همچنین در بخش دیگر این طرح سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهادی را در مورد اخذ عوارض از کالاهای غیر ضرور در دست تصویب دارد که قرار است به زودی بعد از سپری شدن مراحل، ابلاغ ‌شود.
به گفته صافدل به زودی فهرست کالاهای غیر ضرور اعلام خواهد شد که در آن 240 ردیف تعرفه ای در نظر گرفته شده است. این اقدام از یک سو در جهت تامین کالاهای ضروری‌تر و باکیفیت‌تر و از سوی دیگر به منظور کاهش میزان واردات است.
آن طور که آمار سازمان توسعه تجارت نشان می دهد در شش ماه امسال 37 میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار از کشور انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد از نظر وزن و 40 درصد از نظر ارزش رشد داشته است.
صافدل در مورد واردات خودرو نیز گفت: براساس تصمیم اخیر، موضوع حمل خودرو از مبدا منتفی و تعیین سقف واردات نیز برداشته شد، اما تنها تغییری که نسبت به قبل در این حوزه رخ داده آن است که امکان واردات خودرو به صورت موردی بدون کارت بازرگانی متوقف شده است. به گفته معاون وزیر تجارت که در آستانه روز ملی صادرات سخن می‌گفت: جوایز صادراتی نیز اگرچه برچیده نشده است، اما باید به دنبال آن بود که روش پرداخت‌های مستقیم این جوایز را اصلاح کرده و در نوع پرداخت‌ها تغییراتی اعمال کرد.