رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در اتاق خرم‌آباد

حسین سلاح‌ورزی:

کمبود سرمایه‌در گردش و بدهی معوق دو مشکل عمده‌ی واحدهای تولیدی هستند

قدرت‌اله ولدی:

دستگاه‌های اجرایی باید از تولیدات و محصولات استان اسفاده کنند

 

IMG_8376.jpg

 

جلسه‌ی مشترک رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با فعالان اقتصادی لرستان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار گردید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی در این نشست با اشاره به روی کار آمدن رییس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: بنا داشتیم در بدو روی کار آمدن ایشان جلسه‌ی مشترکی با فعالان اقتصادی استان داشته باشند که به دلایل مختلف تا امروز میسر نگردید.

وی در ادامه با تأکید بر آشنایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر می‌توان عمده‌مشکلات واحدهای تولیدی استان را در دو مورد خلاصه کرد؛ اول کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی و دوم وجود بدهی‌های معوق که مانع استفاده از تسهیلات جدید می‌شود.

 

IMG_8341.jpg

 

سلاح‌ورزی بیان داشت: در کنار پروژه‌های جدیدی که قرار است آغاز به کار کنند، حدوداً 1600 واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل در استان وجود دارد که 80 درصد آن‌ها خارج از ظرفیت اقتصادی مشغول کار هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد این واحدها در فاصله‌ی زمانی سال‌های 84 تا 92 دچار مشکل شده‌اند، گفت: در حال حاضر دولت در سطح کلان با دو مشکل عمده‌ی تورم و رکود مواجه است که خروج از هر کدام راهکارهای خاص خودش را دارد.

حسین سلاح‌ورزی با تأکید بر متناقض بودن این راهکارها افزود: نظریه‌پردازهای اقتصادی برای درمان تورم نسخه‌ای تجویز می‌کنند که بر اساس آن برای کاهش حجم نقدینگی، سیاست‌های انقباضی اعمال می‌شود و مالیات و نرخ سود و بهره افزایش می‌یابد.

وی افزود: در مقابل اما برای خروج از رکود باید عکس این سیاست‌ها مورد توجه قرار بگیرد و این برای جامعه‌ی ما که همزمان به هر دوی آن‌ها گرفتار بود رکود تورمی محسوب می‌شد که خوشبختانه در 10 ماه گذشته با اقدامات مناسبی که از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت اوضاع به صورت نسبی بهبود یافته و انتظار می‌رود این روند بهبود ادامه داشته باشد.

 

IMG_8374.jpg

 

سلاح‌ورزی با اشاره به وجود تفاوت میان مباحث تئوری و وضعیت بازار بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود رشد منفی 6 و 8 دهمی موجود تا پاییز امسال به صفر برسد و بعد از آن هم به تدریج مثبت شود.

با اشاره به این‌که دولت بسته‌های حمایتی خوبی برای تولید در نظر گرفته، عنوان داشت: واقعیت این است که استان لرستان نسبت به استان‌های دیگر از آفت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم آسیب و زیان بیشتری دیده که امیدواریم این مسأله دیده شود و به زودی شاهد بروز وضعیت بهتری نسبت به گذشته باشیم.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

دستگاه‌های اجرایی باید از تولیدات و محصولات استان اسفاده کنند

 

valadi ghodratollah.jpg

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان هم در این نشست با تأکید بر همدلی و همکاری متقابل دولت و بخش خصوصی گفت: ما و شما یک پیکر و یک مجموعه هستیم و باید بدانیم که مشکلات موجود تنها در صورتی برطرف خواهند شد که ما به عنوان یک کل منسجم و هماهنگ عمل کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ قدرت‌اله ولدی اظهار داشت: منکر واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان نیستیم، اما واحدهای موفق هم کم نداریم که باید به وجود آن‌ها افتخار کنیم.

وی به برنامه‌های سازمان متبوع‌اش اشاره کرد و افزود: در حوزه‌ی آموزش برنامه‌مان این است که همه‌ی مراکز اعم سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌ها به صورت هماهنگ عمل کنیم و در این مسیر همه یک بحث را دنبال می‌کنیم و آن هم آموزش است.

ولدی به صدور مجوزهای صنعتی هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه بنا نداریم به هر کس که از در وارد می‌شود مجوز اعطا کنیم.

 

IMG_8375.jpg

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان عنوان داشت: شرایط خاصی برای صدور مجوز جدید در نظر گرفته شده که اهلیت عملی متقاضی یکی از آن‌هاست که بر این اساس کمیته‌ی شش نفره‌ای آن را ارزیابی خواهد نمود.

قدرت‌اله ولدی، اهلیت و استطاعت مالی را دومین شرط برای متقاضیان صدور مجوز عنوان کرد و گفت: در این راستا قرار نیست به افرادی که از میزان تعیین‌شده در قانون سرمایه‌ی کم‌تری دارند و بیشتر به دنبال استفاده از تسهیلات هستند، مجوز تعلق بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که از سرمایه‌گذاری در لرستان استقبال و حمایت می‌کنیم، افزود: همچنین در حوزه‌هایی که به دلیل واحدهای فراوان، استان به اشباع رسیده است مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

 

IMG_8380.jpg

 

ولدی در ادامه‌ی سخنان‌اش به مشکلات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی هم اشاره کرد و تصریح کرد: در همه‌ی شهرک‌های صنعتی استان مشکل داریم و متأسفانه عمده‌ی این مشکلات در حوزه‌ی فراهم نبودن زیرساخت‌های اولیه است که ضرورت دارد هر چه زودتر برنامه‌ای برای رفع این مشکلات داشته باشیم، چون به هر حال این واحدها بر اساس وعده‌های ما در شهرک‌ها مستقر شده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با انتقاد از مجموعه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه‌ی عدم استفاده از تولیدات و محصولات لرستان گفت: بحث تأکید بر استفاده از تولیدات و محصولات درون استان از چند سال پیش توسط اتاق بازرگانی خرم‌آباد مطرح و دنبال شده است که به دلایلی به مرحله‌ی اجرا نرسیده، اما حالا اعلام می‌کنم که برنامه‌ی ما اجرایی کردن آن است و تأکید می‌کنیم که در همه‌ی زمینه‌هایی که محصولات تولید استان وجود دارد، دستگاه‌های اجرایی موظف به استفاده از آن‌ها هستند.

 

IMG_8389.jpg

 

قدرت‌اله ولدی به تسهیلات سفر اخیر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان هم اشاره کردو گفت: 1500 میلیارد تومان رقم این تسهیلات است که بعد از تعیین‌تکلیف واحدهای متقاضی و طی شدن مراحل مختلف پرداخت خواهد شد.

وی با تقدیر از همراهی استاندار لرستان اظهار داشت: باید از فرصت تعاملی مناسبی که میان مجموعه‌ی دولت و بخش خصوصی به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم و در این مسیر اگر مدیری وجود دارد که در راستای سیاست‌های دولت نمی‌تواند حرکت کند، بهتر است جایش را به کس دیگری بدهد.

ولدی در پایان افزود: قرار است اگر نمی‌توانیم برای مردم کاری انجام بدهیم، حداقل به آن‌ها دروغ نگوییم.

 

IMG_8397.jpg